VHF/SRC mars 2023

Båtbranschen på väg uppåt

Allt på sjön i Gustavsberg
åter en succé


Text & bild: Bengt Utterström 2014-08-29

Det finns många tecken som tyder på att båtbranschen är på väg att återhämta sig säger Mats Eriksson på branschorganisationen Sweboat.
Det finns många tecken som tyder på att båtbranschen är på väg att återhämta sig säger Mats Eriksson på branschorganisationen Sweboat.

Flytande båtmässan i Gustavsberg har allt. Nya båtar, mängder med tillbehör, prova på brygga, gratis entré och bilparkering samt den rätta känslan. Öppet till och med söndag. Med fördel åker man buss 474 från Slussen. Det tar mindre än 25 minuter till mässaområdet.

Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, genomförde nyligen en snabb enkät bland sina 400 medlemsföretag om båtsäsongen hittills.

 

159 företag svarade på enkäten och den allmänna känslan är att säsongen har varit bättre, och i många fall, betydligt bättre än förra båtsäsongen.

 

En anledning till den ökade omsättningen är det fina vädret för andra året i rad, men även intresset för båtlivet upplevs allt starkare samt att man kan ana ett lite bättre ekonomiskt läge i Sverige. Detta bådar gott för höstens försäljning och intresset inför sensommarens flytande båtmässor, säger Mats Eriksson, VD på Sweboat, i ett pressmeddelande.


Gustavsbergs blåsorkester förgyllde invigningen.
Gustavsbergs blåsorkester förgyllde invigningen.

"Försäljningen av nya båtar visar för första gången på många år på en klar ökning, speciellt på mindre, öppna motorbåtar. Försäljningen av begagnade båtar har redan tagit fart och priserna har stabiliserats, vilket på sikt gynnar försäljningen av nya båtar.

 

Försäljningen av tillbehör och reservdelar har ökat markant i hela Sverige och beläggningen på varven för service och reparationer likaså.  Även försäljningen av bränsle har ökat med över 20 %. 

Sammantaget ger detta tydliga signaler på en återhämtning för båtbranschen och att många har varit ute på sjön och använt sina båtar i sommar, vilket gynnar alla segment branschen", avslutar Mats Eriksson.


SARGO - nytt namn för Minor

Thomas Sarin, VD för Sarins båtar i Finland.
Thomas Sarin, VD för Sarins båtar i Finland.

DagensBåtliv.se fick exklusivt ta del av en skiss på 2015 års nya modell \
DagensBåtliv.se fick exklusivt ta del av en skiss på 2015 års nya modell "Sargo 31." Skrovet är det samma som gamla Minor 31, men överbyggnaden får en sportigare design. Explorer heter modellerna med bland annat svarta räcken, mörkare limmade fönster och mörkt skrov.

De välkända finska båtarna Minor bytte namn till "SARGO" 9 juni i år. "Namnet Minor är inte bra på exportmarknader", säger företagets VD Thomas Sarin. Minor tolkas lätt som "lilla båten" och det är inte så roligt, därav namnbytet. Familjenamnet Sarin finns i namnet "SARGO". Det var Thomas Sarins pappa som startde de välkända varet i Karleby i finska Österbotten.

AGAPI Boating - också delat båtägande

Kristina Engelbrektsson berättade att det är den kände båtkonstruktören Håkan Södergren som ritat skrovet till AGAPI-båtarna och EB Yacht design har ritat överbyggnad och inredning.
Kristina Engelbrektsson berättade att det är den kände båtkonstruktören Håkan Södergren som ritat skrovet till AGAPI-båtarna och EB Yacht design har ritat överbyggnad och inredning.

AGAPI boating är ett helsvenskt företag som satsar på delägarskap i båtarna. Enkelt beskrivet så kan du köpa 33 % i en båt. Med medlemskapet i AGAPI Boating kan du sedan använda din båt där du bor och även få tillgång till en likadan båt i till exempel Spanien. Läs mera på www.agapiboating.com

Arcona 380

Nya Arcona 380. Första exemplaret sjösattes i slutet av juni i år.
Nya Arcona 380. Första exemplaret sjösattes i slutet av juni i år.

Nya Arcona 380 är snygg och praktiskt inredd. Storleken 38 fot förefaller ligga kunderna rätt i smaken. Torgny Jansson ser optimistiskt på kommande säsong.
Nya Arcona 380 är snygg och praktiskt inredd. Storleken 38 fot förefaller ligga kunderna rätt i smaken. Torgny Jansson ser optimistiskt på kommande säsong.

Arcona tillhör de varv som också känner av att det börjat vända. Varvets ägare, Torgny Jansson berättar att de räknar med att tillverka närmare 30 båtar kommande säsong 2014/2015. Det betyder att både varvet i Estland och i Kungshamra får fina beläggningar. Nya modellen Arcona 380 har tagits emot väldigt positivt, säger Torgny Jansson. På Allt på sjön visas båt nummer ett.

Båt två och tre är sålda och levererade. Båt nummer fyra och fem är i produktion. Dessutom finns det många intressanta förfrågningar. "Vi har satsat stenhårt under lågkonjunkturen på att utveckla nya modeller och det ger resultat nu", säger Torgny.

Beneteau Oceanis 35 Cruiser

I Beneteaus nya Oceanis 35 Cruiser kan hela skottet mellan salongen och förpiken demonteras om man vill ha en rymligare salong. Skarven syns i det ljusa träslaget som utgör skottet.
I Beneteaus nya Oceanis 35 Cruiser kan hela skottet mellan salongen och förpiken demonteras om man vill ha en rymligare salong. Skarven syns i det ljusa träslaget som utgör skottet.


Några bjässar

Bavaria Virtess 420 tillhör mässans större motorbåtar.
Bavaria Virtess 420 tillhör mässans större motorbåtar.

Bland de riktigt stora segelbåtarna kan nämnas Oceanis 55, AMEL 55 och Grand Soleil 47. På motorbåtssidan tillhör Beneteau Swift Trawler 34 de större trots sin relativt korta längd i förhållande till volymen.

Forbina 42 CC

På Forbina 42 CC kan man läsa på akterspegeln \
På Forbina 42 CC kan man läsa på akterspegeln "Made in Wermland." Skrovet känner vi igen, men överbyggnaden har fått ett moderna utseende.

Ljus och rymlig salong i Forbina 42 CC.
Ljus och rymlig salong i Forbina 42 CC.

Vackra holländska dagtursbåtar finns på plats. Dream Marin visar Antaris och Maril.
Vackra holländska dagtursbåtar finns på plats. Dream Marin visar Antaris och Maril.

Inte bara stort. Det finns ett antal trevliga mindre segel- och motorbåtar. Här ligger Maxus 22 som säljs genom www.dynamicyachts.se
Inte bara stort. Det finns ett antal trevliga mindre segel- och motorbåtar. Här ligger Maxus 22 som säljs genom www.dynamicyachts.se


Marex 320 aft cabin cruiser

Bakom fönstret finns en rymlig akterhytt.
Bakom fönstret finns en rymlig akterhytt.

Akterhytten.
Akterhytten.

Norska Marex 320 har en uppbyggd akter. Innanför det långsmala fönstret finns en stor och rymlig akterhytt. Även förpiken är annorlunda. Man går in i den från sidan åt babord. På så sätt blev det ett fint utrymme för duschen i toalettutrymmet som ligger på styrbord sida. Se mera www.marex.no

Lidköpings Båtsnickeri

Niclas Lindell Lidköpings Båtsnickeri.
Niclas Lindell Lidköpings Båtsnickeri.

Lidköpings Båtsnickeri tillverkade förut bland annat segelbåten Swedstar. Swedstar byter skepnad och ingår numera i Najads modellprogram. Niclas Lindell har köpt ut kompanjonen Håkan Bengtsson från Lidköpings Båtsnickeri. Håkan Bengtsson är en av de två nya ägarna till Najadvarvet AB.

Lidköpings Båtsnickeri är för första gången med på en mässa på ostkusten där den nya verksamheten presenteras. Idag gör de renoveringar av båtar och tillverkar även nya trädetaljer. Varvet sysselsätter tre personer. Läs mera på www.lidkopingsbatsnickeri.se


Trailerbutiken och Henrik Hettinger visar 9 olika vagnar på mässan.
Trailerbutiken och Henrik Hettinger visar 9 olika vagnar på mässan.

Henrik Hettinger är ett bra exempel på den unga entreprenören som inte ger sig. För två år sedan sålde han båtvagnar via en svensk importör. Idag har Henrik Hettinger egen import av samma fabrikat på vagn och han har dessutom i sommar öppnat i egen lokal. "Jag har ett "showroom" nu, säger Henrik och ler glatt. "Mest glada är mamma och pappa för tidigare stod mina båtvagnar i deras trädgård", berättar Henrik. Henrik Hettinger är en ung kille som båtbranschen kommer att få se mera av framöver. DagensBåtliv.se fick veta att vattenskotrar och fyrhjulingar står på listan över nya produkter som också ska säljas genom Henriks firma Trailerbutiken. Läs mer på www.trailerbutiken.se .

Värmdö Båtråd

Staffan Högardh.
Staffan Högardh.

Värmdö Båtråd är ett samarbetsorgan och en informationskanal för båtklubbar och Värmdö kommun. Dess främsta uppgift är att förbättra samarbetet mellan  de närmare 30 båtklubbar som finns i kommunen och med kommunen. Vid mötet konstaterades att det inte fanns någon riktigt policy när det gäller båtlivet i Värmdö och inte heller någon eller några direkt ansvariga. "Det är i och för sig inte så konstigt eftersom båtlivet berör så många olika förvaltningar, men å andra sidan torde Värmdö kommun vara en av Sveriges absolut största kommuner när det gäller båtliv och fritidsbåtar", säger Staffan Högardh.


En av anledningarna till återbildandet var kommunens agerande förra året när man genomförde flera inspektioner av fritidsbåthamnar och ställde krav som för många klubbar var svåra eller t.o.m. omöjliga att uppfylla.


"Det är min förhoppning att båtrådet genom bättre samarbete och ökad kompetens skall ge underlag för riktiga beslut, anpassade till de lokala förhållandena", avslutar Staffan Högardh.


Allt på sjön pågår till söndag 31 augusti. *Klicka vidare*

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut