VHF/SRC mars 2023

Allt för sjön har öppnat

Sjön för alla – Allt för sjön, vi har tjuvtittat på mässan


Text & bild: Bengt Utterström 2013-02-27

Det putsas o fejas o byggs överallt i mässhallarna
Det putsas o fejas o byggs överallt i mässhallarna

Båtmässan Allt för sjön öppnar på lördag den 1 mars. Cirka 500 utställare och 800 båtar finns på plats. Nytt för i år är att hela långa A-hallen, 365 meter, är fylld med båtar. På mässan finns bland annat Grand Large för stora motorbåtar, Lilla Allt för sjön för barnen och Plastic Fantastic där veteranplastbåtar visas.

Besökarna möts av ”Snacka båt” på entrétorget. ”Där hjälper vi besökarna att hitta rätt, säger Marie-Louise Johansson från Allt för sjön. C-hallen är fylld av tillbehör. Vildmarksmässan öppnar på torsdag den 7 februari i B-hallen.

DagensBåtliv.se var på plats och tjuvtittade i tisdags eftermiddag.



Nyheter från Finland till Stockholm

Till Stockholm är denna finska nyhet adresserad.
Till Stockholm är denna finska nyhet adresserad.

I den 25 000 kvadratmeter stora A-hallen har Finland en egen paviljong, stor som en halv fotbollsplan. Här finns en hel del båtnyheter som till exempel: Grandezza 33 OC, Flipper 640 DC, Finnmaster Pilot 7.0, Finnmaster 55 BR, Minor Offshore 36, Nordstar 34 Patrol och Bella 700 Patrol.

De cirka 25 segelbåtar som finns på mässan, segelmakarna och segelbåtsbassängen är samlade i ”Älvsjö hamn.” Där finns även ”Älvsjö hamnkrog” liksom en scen där det kommer att hållas föredrag.


Segelbåtsbryggan

Vid nya stora segelbåtsbryggan ligger ett 25-tal segelbåtar förtöjda.
Vid nya stora segelbåtsbryggan ligger ett 25-tal segelbåtar förtöjda.


Bavaria cruiser 33 är redan varvets storsäljare och såld i 11 exemplar i Sverige. Skapad av Farr Yacht design. Ny ergonomisk sittbrunn och ljus salongen tack vare panoramaventiler och mer volym inombords än föregångaren. Snickeriarbeten inombords är formad av Design Unlimited.

Bavaria cruiser 33 är redan varvets storsäljare och såld i 11 exemplar i Sverige. Skapad av Farr Yacht design. Ny ergonomisk sittbrunn och ljus salongen tack vare panoramaventiler och mer volym inombords än föregångaren. Snickeriarbeten inombords är formad av Design Unlimited.




Grand Large är en annan ny avdelning för de lite större och lyxigare båtarna. Lilla Allt för sjön är en ny avdelning för barnen, full med nya roliga attraktioner såsom till exempel modeller av båtar. På Miljötorget diskuteras ”Hållbara hav.”


Saxat ur pressinformation från mässan:

Ari Shuttle vill gärna vara en åretruntbåt. Här ligger hon med snö på rufftaket!
Ari Shuttle vill gärna vara en åretruntbåt. Här ligger hon med snö på rufftaket!

”Antalet nyheter är ovanligt stort i år och de kommer från världens alla hörn. En 26 fots dag- och kappseglingsbåt från Kina lär bli en av attraktionerna liksom nya J70:an från USA, också den en dag- och kappseglingsbåt”, säger Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön.


Att det kommer ett stort antal utländska båtar från andra länder på årets mässa kan delvis förklaras genom den starka svenska kronan. Ju starkare krona desto billigare blir de importerade båtarna.

Från andra länder i Europa hittar vi nyheter som Snipan Van Wijk 830 Classic och den nya OS-klassen Nacra 17, båda från Holland. Från Italien kommer klassiska Riva Iseo samt Sessa Marines båtar och från Frankrike de fyra segelbåtarna Jeanneau Sun Odyssey 44DS, Beneteau Oceanis 45, Dufour 410 Grand Large och Dufour 36E Performance. Hansebåtarna Bavaria Cruiser 33 och Bavaria Vision 442 tillverkas i Tyskland. Alla har Sverigepremiär.


Anytech visar 7 båtar på mässan, samtliga med aktersnurra. Anytechs avdelning som tillverkar de större båtarna med inombordsmotor gick i konkurs för en tid sedan. Enligt uppgift från en av de anställda på varvet är inga privatpersoner drabbade av konkursen.  
Anytech visar 7 båtar på mässan, samtliga med aktersnurra. Anytechs avdelning som tillverkar de större båtarna med inombordsmotor gick i konkurs för en tid sedan. Enligt uppgift från en av de anställda på varvet är inga privatpersoner drabbade av konkursen.  

Allra flest nyheter kommer såklart från Sverige, och tillverkningen och företagen är väl spridda över hela landet. Vi har till exempel Sandström Classic 565 från Norrlångträsk, Hammarine C7 från Färjestaden, Aronet 25 cxip från Östhammar, M32 från Västervik, Dahl 24 från Stockholm, Swedestar 415 från Lidköping och Anytech 747 cab från Öregrund.


Nimbus åter på banan

Nimbus marknadschef Hans Walkenström står här och stryker örngott till en av de 7 båtarna som ställs ut. Tre Paragon och fyra Nimbus visas.
Nimbus marknadschef Hans Walkenström står här och stryker örngott till en av de 7 båtarna som ställs ut. Tre Paragon och fyra Nimbus visas.

"Vi får heller inte glömma att vi har en svensk världspremiär i Agapi 750. Det är den första lättviktsbåten med kolfiberförstärkt skrovkonstruktion som byggts för en större marknad. En annan svensk ”pärla” som vi måste lyfta fram, även om den inte seriebyggs, är 74-årige jorden-runt seglaren Sven Yrvinds tre meter långa segelbåt. I den ska han starta sin jorden-runt segling senare i år är det tänkt.

Under de senaste åren har flera båtfabriker startats i våra östländer och därifrån kommer till exempel nyheter som Haber 660 från Polen och på ön Ösel i Estland tillverkas Delta26 Open och Delta 54 liksom Diva 24", avslutar Thomas Sandberg.

Nya sjökort
Båtsportkorten fyller 50 år i år. Sjöfartsverket firar det med jubileumsutgåvor. Nytt för i år är att i delen Stockholm norra, Öregrund – Möja, ingår det finska sjökort över de västra och norra delarna av Åland. Rödhamn är med liksom de populära platserna Käringsund, Signilskär, Mariehamn, Lilla Båtskär med flera. När vi ändå talar om Åland kan vi nämna att den nya Åländska gästhamnsguiden ska finnas till försäljning i bland annat Ålands turistmonter.

Hydrographica visar sina nya sjökort över Vänern och fyra nya kort över Gryts skärgård. Sträckan Arkösund – Gryt täcks nu med specialer. Fyra meters djupkurva har också införts på fyra helt nytryckta kort i Stockholms skärgård. Dessa är In- och Ut Fredlarna, Kallskär, Engskär och Norrpada.

Nya navigatorer
De flesta navigatortillverkarna har många nyheter att visa upp. Navigationssystemen integreras allt mer med alla givare ombord. Pontus Fernström, Försäljningsdirektör på Garmin för USA och Europamarknaden säger att utvecklingen går åt samma håll som för bilindustrin. Det betyder att alla givare, navigationsinformation, motordata, värmare på och av etcetera integreras i ett nätverk i båtarna.


Alla större säljare av båttillbehör är på plats. Benns har i år extra stor monter. En av anledningarna är att de numera säljer Adidas Sail och på mässan visas deras sortiment.
Alla större säljare av båttillbehör är på plats. Benns har i år extra stor monter. En av anledningarna är att de numera säljer Adidas Sail och på mässan visas deras sortiment.

Alla tillverkare erbjuder någon form av nätverk. Vissa som till exempel Raymarine, Lowrance, Furuno och Simrad har sina egna, medan till exempel Garmin och Seacross använder det öppna NMEA 2000 nätverket. Simrad ska enligt uppgift på sikt vara på väg att övergå till NMEA 2000.


Båtaccentens ägare Tommy Ferm berättar att fyra man lägger fem långa arbetsdagar för att bygga montern. 36 pallar med tillbehör ska också packas upp.
Båtaccentens ägare Tommy Ferm berättar att fyra man lägger fem långa arbetsdagar för att bygga montern. 36 pallar med tillbehör ska också packas upp.


Skärgårdshandlarna

Skärgårdshandlarna är en förening för handlare i skärgården för de som saknar fast vägförbindelse eller statlig färja. Här bygger Leyla Björk (till vänster) och Maria Rindstam Skärgårdshandlarnas monter. Maria Rindstam är här lite på rymmen. Maria känner vi igen från Båtskroten och Skeppshandeln Tackel & Tåg. Maria berättade också att Tackel & Tåg nu även finns på Djurgården vid bron till Beckholmen.
Skärgårdshandlarna är en förening för handlare i skärgården för de som saknar fast vägförbindelse eller statlig färja. Här bygger Leyla Björk (till vänster) och Maria Rindstam Skärgårdshandlarnas monter. Maria Rindstam är här lite på rymmen. Maria känner vi igen från Båtskroten och Skeppshandeln Tackel & Tåg. Maria berättade också att Tackel & Tåg nu även finns på Djurgården vid bron till Beckholmen.


Hundraåring nu i plast

Tillverkningstakten är inte så hög på Stjärnbåten i plast. Båten på bilden byggdes 1994 och nu är båt nummer två i produktion.

Tillverkningstakten är inte så hög på Stjärnbåten i plast. Båten på bilden byggdes 1994 och nu är båt nummer två i produktion.



Stjärnbåten fyller 100 år i år. Nu finns den att köpa i plast. Av Stjärnbåt nummer 500 har Ragnar Lindstedt Uppsala, gjort en form. Båten på bilden byggdes 1994. Nu är båt nummer två i produktion.

Se mer om båtmässan Allt för sjön här *Klicka vidare*

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut