VHF/SRC mars 2023

Allt på sjön i Gustavsberg

Tydliga tendenser i båtlivet


Text & bild: Bengt Utterström 2013-09-06

Årets Allt på sjön lockade lika många besökare som året innan.
Årets Allt på sjön lockade lika många besökare som året innan.

Försäljningen av begagnade båtar har börjat röra sig. Priserna är lägre än tidigare. Servicevarven mår bra. Nytillverkningen har det kämpigt och försäljningen av nya båtar går trögt. En viss ljusning är dock att antalet offertförfrågningar har ökat. Det är de samlade svaren jag får när jag pratar runt på ”Allt på sjön.”

Många nyheter presenterades, men det är svårt att se några större skillnader på många av dessa nyheter.


Allt på sjön i Gustavsberg lockade i år drygt 20 000 besökare enligt arrangören Sweboat. För tredje året i rad arrangerades mässan som säkert kommit för att stanna. Tillbehörsavdelningen växer och mässan kryddades med utförsäljning av kläder, uppvisning av Sjöräddningen, segla jolle med SXK med mera.


Båtbranschen har det överlag kämpigt och den svenska exporten av båtar har minskat med 50 %. Importen uppges vara stabil. Bland ljusningarna finns en fin sommar bakom oss. Det har tankats mera, fler båtar uppges ha legat vid gästbryggor och det har sålts båttillbehör.


”Det gjordes även en del avslut direkt på mässan bland båtförsäljarna vilket varit sällsynt de senaste åren”, säger Patric Borén, mässansvarig på Sweboat. ”Utställarna uppskattade även den blandade publiken i form av alla åldersgrupper och faser i livet vilket visar att mässan är den folkfest vi vill att den ska vara. Den är till för alla båtälskare eller de som kommer att bli.” avslutar Patric Borén i ett pressmeddelande.


Nytt båtkoncept från Navigare Yachts AB
Navigare, mest kända för uthyrningsverksamhet av båtar i Medelhavet, lanserade ett nytt koncept för båtägande på mässan. Idén är att en kund köper en båt som sedan det nybildade bolaget Navigare Yachts AB tar hand om. Ägaren seglar båten när han vill och på de tider som båten inte används får Navigare Yachts hyra ut båten. Som tack för det sköter Navigare Yachts om båten och bottenmålar, tvättar o vaxar, servar och vinterförvarar den. Läs mera här: www.navigareyachts.com . Sedan första september är Navigare Yatchs exklusiv importör av Jeanneau segelbåtar.


Rak stäv dominerar

Rak stäv är på modet. Om du gillar att ligga i naturhamn bör du kanske fundera på om en båt med fallande stäv är bättre för dig.
Rak stäv är på modet. Om du gillar att ligga i naturhamn bör du kanske fundera på om en båt med fallande stäv är bättre för dig.

Bland segelbåtarna dominerar raka stävar och bred ”rumpa” Dessa ”strykjärnsbåtar”  ser i stort sett lika dana ut och det är inte alltid så lätt att se om det är en nyhet eller inte. Är det en ”båtnyhet” om fönsterventilerna är omgjorda?


Eftersom de är breda i aktern behövs två roder för att kunna styra båten när den kränger. En bred akter lyfter båten och trycker ned fören vid kryss till skillnad från en traditionell segelbåt som är bredast på mitten.


Bred akter ger fina utrymmen och snabb undanvindssegling. Det finns också ofta bra med plats för två hytter i aktern. Men den som gillar lugn havssegling bör kanske titta på andra modeller?
Bred akter ger fina utrymmen och snabb undanvindssegling. Det finns också ofta bra med plats för två hytter i aktern. Men den som gillar lugn havssegling bör kanske titta på andra modeller?

Dessa båtar är inspirerade av ”Volvo ocean race” och byggda för snabb undanvindssegling och charter i Medelhavet. Den som funderar på att köpa ny båt bör ta sig en ordentlig funderare över om det är en sådan båt man vill äga eller en mera traditionell. På båtmässan fanns båda sorter och fortfarande går det att köpa traditionellt byggda segelbåtar för vår skärgård och kust. De seglar förvisso inte lika fort som ”strykjärnsbåtarna”, men resten talar för traditionella linjers fördel.

Även dagens motorbåtar byggs med stora aktervolymer.
Även dagens motorbåtar byggs med stora aktervolymer.


Saare 38

Traditionellt, vackert och gediget. Saare 38 från Estland är ett spännande alternativ till de så kallade \
Traditionellt, vackert och gediget. Saare 38 från Estland är ett spännande alternativ till de så kallade "Orustbyggena".

Hallberg Rassy, Arcona, Scanner med flera fanns utställda. En nyhet i år var Saare 38 som visades för första gången i Sverige. Båten är byggd i Estland och gjord för långa färder. Kvalitén påminner om ”Orustbyggen”, men till ett lägre pris. Den utställda båten hade ett kombinerat förråd och ”verkstadsutrymme” i aktern på babords sida. Praktiskt för den som tänkt segla långt. Titta gärna vidare på denna båt här: www.saarepaat.ee 


Haber 660


Jag gillar udda båtar som sticker ut. Haber 660 är definitivt en sådan. Masten påminner om en optimistjolles, fast något längre. Se mera här www.haber-yachts.com 

 

 


Den som har ett Mercruiser eller Volvopenta drev och funderar på att byta motor kan med fördel titta på koreanska motorer från Hyundai. Dieselpower visade två olika alternativ med adapter till nämnda drev.
Den som har ett Mercruiser eller Volvopenta drev och funderar på att byta motor kan med fördel titta på koreanska motorer från Hyundai. Dieselpower visade två olika alternativ med adapter till nämnda drev.


Östersjökompaniet var med för första gången. De säljer kapellbeslag, dynor, mattor, kapellbågar, skrovbeklädnad med mera och har butik i Stockholm.
Östersjökompaniet var med för första gången. De säljer kapellbeslag, dynor, mattor, kapellbågar, skrovbeklädnad med mera och har butik i Stockholm.


Marinplus visade elektroniklådan som omvandlar äldre motorers analoga visning till digital visning för till exempel ett NMEA 2000 nätverk. Således kan du se motorinformation i din navigator även om motorn inte är av senaste modell.
Marinplus visade elektroniklådan som omvandlar äldre motorers analoga visning till digital visning för till exempel ett NMEA 2000 nätverk. Således kan du se motorinformation i din navigator även om motorn inte är av senaste modell.


Raymarine presenterade en ny VHF som enligt uppgift ska fungera i ett NMEA 2000 nätverk.
Raymarine presenterade en ny VHF som enligt uppgift ska fungera i ett NMEA 2000 nätverk.

Kommer de tillbaka?
Nord West, Najad och Nimbus saknades på mässan. Många med mig tror inte att de kommer att byggas några fler Nord West. Najad lär ska vara under försäljning till Polen. Kanske dyker det upp polska Najader framöver? Nimbus tycker att det räcker med sin egen försäljningsanläggning på Lidingö och valde därför att avstå från medverkan på Allt på sjön.


Ett kärt återseende var dock Malö Yachts som visade Malö 43 classic. http://www.maloyachts.se/ 

 

Allt på sjön arrangeras av Sweboats, Arcona, SF pontona  och Värmdö kommun. www.alltpåsjön.nu

 

Kommentera gärna artikeln. Uppge för- och efternamn samt bostadsort.


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut