VHF/SRC mars 2023

Pressinformation från båtmässan Allt för sjön

Typiske mässbesökaren är 50+, har god ekonomi
och bor i villa i Mälardalen


Bengt Utterström 2014-04-29

Köplusten sägs ha återvänt enligt båtmässans undersökning.
Bild:Allt för sjön
Köplusten sägs ha återvänt enligt båtmässans undersökning.

Köplusten bland båtägarna sägs ha kommit tillbaka enligt ett pressmeddelande från båtmässan Allt för sjön. Nio av tio besökare tänker komma tillbaks nästa år och två tredjedelar tipsar gärna sina kompisar om mässan. Motorbåtsfolket är fortfarande i majoritet men intresset för segelbåtar ökar rejält, och köplusten har kommit tillbaka efter tidigare och års svacka. Det visar årets besökarundersökning från Allt för sjön, Skandinaviens största båtmässa som hölls på Stockholmsmässan i början av mars.

Köplust och köpkraft är två viktiga begrepp för alla som ställer ut på en mässa. Visst är det trevligt med många besökare som tittar runt, men till syvende och sist vill man förstås att besöket ska resultera i ett köp av något slag. Årets besökarundersökning från Allt för sjön* visar att inte mindre än 44 procent av besökarna gjorde slag i saken och köpte någonting under mässan, en betydande förändring jämfört med förra årets siffra på 32 procent.

– Det här bekräftar den positiva bild vi fick från utställarna under mässan, det var många som tyckte att det kändes som om vinden äntligen vänt för hela branschen. Även nu efter mässan, när jag pratat med många utställare, säger de flesta att de sålt fler båtar än under de senaste åren. Det känns jättebra med positiva signaler inför framtiden, säger nytillträdde projektchefen Hanse Thorslund.

Som vanligt var flest besökare intresserade av motorbåtar och tillbehör, men segelbåtsintresset växer. I år tyckte drygt 40 procent av besökarna att segelbåtar var det intressantaste området, en ökning med 15 procentenheter jämfört med hur det såg ut för några år sedan. Även intresset för sjösäkerhet och färdmål ökade.

 

När det gäller köpkraften så har Allt för sjön en stabil besökarbas. Den typiske besökaren är en drygt femtioårig man som tjänar bra och bor i villa i Mälardalen. I snittsiffran ryms både 55-plussarna som styr över sin egen tid och bestämmer sig för att gå på mässan långt i förväg, och de som är mitt i livet och bestämmer sig veckan innan. Båtmässor har traditionellt varit en manlig angelägenhet men i takt med att nya generationer får upp ögonen för sjölivet så ökar också andelen kvinnor som besöker Allt för sjön. För tjugo år sedan gick det fyra sjöbusar på varje ruffhäxa, men nuförtiden är var tredje besökare kvinna och andelen stiger.

 

– Vi vet att kvinnor har en stor påverkan i familjens beslut om att köpa båt, så den ökande andelen kvinnor tycker jag bådar gott inför framtiden. Men förändringen går ändå ganska långsamt, så vi kan absolut bli bättre på att locka både kvinnor och yngre till Allt för sjön. Den här undersökningen är ett viktigt verktyg för att vi ska kunna anpassa och förbättra mässan så att den fortsätter att vara attraktiv, säger Hanse Thorslund.


*Undersökningen genomfördes av företaget Fairlink och baseras på 400 intervjuer som gjordes på Allt för sjön under perioden 1-9 mars 2014.

 

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

 


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut