VHF/SRC distanskurs

På gång:
Om sommarens långseglats till Shetland, Färöarna och Island.
Vinterpyssel

Axelkoppling mellan motor och propelleraxel började slira


Text & bild: Bengt Utterström 2015-11-03

Axelkopplingen började slira. Jag trodde att vi tappat propellern! Sjöräddningssällskapet fick rycka ut och göra ett medlemsuppdrag.
Axelkopplingen började slira. Jag trodde att vi tappat propellern! Sjöräddningssällskapet fick rycka ut och göra ett medlemsuppdrag.

Det tjöt från motorrummet. Propelleraxel slirade i klämkopplingen och vi kunde inte längre köra för motor. Ett tag trodde vi att vi tappat propellern! Sjöräddningssällskapet fick rycka ut och göra ett medlemsuppdrag. Detta kan hända de flesta och nedan visar jag hur jag har reparerat felet. På min nya båt passade jag även på att byta axeltätningen ”Black Jack.”

Det var under en tur i september som propelleraxeln började slira i klämkopplingen. Klämkopplingen är den del som klämmer över propelleraxeln och gör att axeln roterar när motorn körs i växelläge.


Det tjuter och gnisslar. Ljudet går inte att ta fel på och det finns bara en sak att göra. Stoppa omedelbart genom att lägga i friläge. Backa inte, då kan du riskera att hela propelleraxeln dras ut.


Stäng av motorn och gör som första åtgärd att dra åt bultarna som sitter på klämkopplingen. Felet har inträffat tidigare, men då har det hjälpt att dra bultarna och färden har kunnat fortsätta. Så blev det inte denna gång. Det hjälpte inte hur mycket jag än drog. Axeln slirade ändå.


Eftersom båten har segel satte vi dem och började kryssa hemåt. Det är svårt att lägga till en 35 fots segelbåt längst in mellan pontonbryggor och mellan två Y-bommar för segel. Därför valde jag att ringa Sjöräddningssällskapet. Som medlem får man assistanshjälp utan kostnad sådana här gånger.


Vi kom överens om att vi seglar mot hemmahamnen och att de möter oss någon sjömil från hamnplatsen. Skulle vi få ytterligare problem var det bara att ringa igen. De hade koll på oss hela tiden tack vare vår sändande AIS.


Hemfärden var helt odramatisk och anlöpet av hamnen och förtöjningen gick utan problem.


Häll inte vatten på axelkopplingen!

När motorn går med växelläge i och propelleraxeln förväntas rotera, men inte gör det, blir det varmt av friktionen. Min amatörteori var då att värmen gjorde att kopplingen svällde ytterligare och därför skulle det vara svårt att dra åt bultarna. Jag hällde därför vatten på kopplingen i nedkylande syfte och drog sedan bultarna så hårt jag kunde. När nu växeln lades i och vi skulle köra framåt var det helt tyst, men båten gick inte framåt. Jag såg att axeln roterade, men båten röde sig inte. I det läget är det lätt att tro att propellern har lossnat.


Nu visade det sig att vattnet som jag hällde över kopplingen för att kyla också blev ett utmärkt smörjmedel tillsammans med det pulver av järn och stål som åstadkommits när axeln slirade. Med all sannolikhet roterade axeln betydlig färre varv än motorn, men det kunde jag inte se med ögat. De låga varven på axeln räckte inte för att driva båten framåt.


Lärdomen av detta är att kyl inte en axelkoppling med vatten. Det bara smörjer och gör situationen än mer förvirrande. I Sjöräddningssällskapets redovisning över medlemsuppdrag står det säkert ungefär följande: ”Bogserat 35 fots segelbåt till hemmahamnen. Båten hade tappat propellern”.


Nu vet ni som läser detta att så var inte fallet, men vi trodde att det var så. Allt var min ”briljanta superidés fel” med vatten på kopplingen.


Här är axelkopplingen demonterad och hålet är borrat i propelleraxeln.
Här är axelkopplingen demonterad och hålet är borrat i propelleraxeln.

Enkel reparation
Väl i hamn skruvade jag loss bultarna och demonterade axelkopplingen. Innan jag gjorde det borrade jag ett 5,5 millimeters hål i kopplingen och en bit ned i propelleraxeln. Detta för att kunna dra i en 6 millimeters bult rakt ned i axeln.


Det skulle vara väldigt förargligt om propelleraxeln gled ur hylsan genom skrovet. Då blir det blött i motorrummet! Med en polygrip säkrade jag axeln. Notera buntbandet som håller polygripen på plats. Jag gjorde detta när båten låg i, men rekommendationen är att passa på nu när båten är torrsatt.
Det skulle vara väldigt förargligt om propelleraxeln gled ur hylsan genom skrovet. Då blir det blött i motorrummet! Med en polygrip säkrade jag axeln. Notera buntbandet som håller polygripen på plats. Jag gjorde detta när båten låg i, men rekommendationen är att passa på nu när båten är torrsatt.

Axel och insidan av axelkopplingen torkades noggrant rena med en trasa fuktad i T-sprit. Jag köpte nya bultar och låsmuttrar (nylock).

Det förborrade hålet på 5,5 millimeter i kopplingen gängades med Biltemas gängsats så att en 6 millimeters bult (M6) gick att skruva i. När kopplingen var lossad borrade jag hålet djupare i axeln med en 6 millimeters stålborr.


Hålet, som borrades till 5,5 millimeter gängades sedan så att en 6 millimeters bult (M6) passade.
Hålet, som borrades till 5,5 millimeter gängades sedan så att en 6 millimeters bult (M6) passade.

Nya bultar på plats. Låsbulten syns i mitten.
Nya bultar på plats. Låsbulten syns i mitten.

Innan montering lade jag Locktite på gängorna så att bultarna inte ska kunna gängas upp av vibrationerna. Locktite lades även på gängorna för låsbulten. De gamla bultarna hade vibrerat loss. Det var endast en fjäderbricka som förväntades hålla dem på plats, men det räckte inte.


De sex bultarna drog jag hårt och växelvis. 
Notera också bilden som visar att bultarna är växelvis monterade.

Om klämfunktionen inte klarar att hålla axeln kommer det så småningom att uppstå en vridning som skiftar vid fram och back. Det kan i sin tur innebära att låsbulten skjuts av. Dra först bultarna och därefter låsbulten. Axeln ska sitta fast i "kläm" och inte "hänga" på låsbulten.


Ett tips inför vintern är att du ser över din båts axelkoppling, för det är inte roligt att plötsligt inte kunna köra båten. Det är säkrare att göra jobbet när båten ligger på land. Då behöver du inte oroa dig för att propelleraxeln axeln glider ur och lämnar ett forsande vattenhål efter sig! Det kan också behövas att axeln dras ut utifrån vilket inte är så lätt då båten ligger i sjön.



På min nya båt fanns det ett förborrat hål i axelkopplingen, men ingen bult. Jag har gjort samma procedur där och nu sitter det en bult även i den axeln. Jag passade även på att byta axeltätningen ”Black Jack.” Det är troligtvis inte gjort sedan båten var ny år 2002. Enligt fabrikanten Volvo Penta bör det göras cirka vart sjunde år. Arbetet är enkelt att göra. Följ bara instruktionen som följer med förpackningen.

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

 


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut