VHF/SRC distanskurs
Diesel Power 2014 maj

På gång:
Ringrostig i navigation?
Båten ren utan polermaskin

Polera med lera


Patrick Lindahl 2018-04-05

Ytan blir ren, blank och fin efter polering med lera. Dessutom blir ytan smutsavvisande om man polerar med vax på rätt sätt.
Ytan blir ren, blank och fin efter polering med lera. Dessutom blir ytan smutsavvisande om man polerar med vax på rätt sätt.

När man polerar med lera tar leran hand om de microskopiska partiklarna. Resultatet blir en blank och ren yta. Fast det finns inga genvägar här heller. Det gäller att göra ett bra förarbete.

Varje år står alla båtägare och sliter med att polera båten. Lika ofta byter vi polermedel, trasor och slipmaskinstillbehör för det blev inte så bra förra året som vi hoppats på. Jag har testat att polera med lera och är förbluffad över det fina resultatet.

 

I gelcoatytan finns mikroskopiska små partiklar som man kan känna med fingertopparna när man drar försiktigt över ytan. De går inte att ta bort dessa partiklar med polish eller rengöringsmedel. Hittills har man fått polera med mer eller mindre kraftigt slippasta och antingen gnugga med trasa eller köra med polermaskin. Detta gör att man sliter ner gelcoaten och efter ett antal år riskerar man att gå igenom denna så man kommer ner till glasfibern.

 

Inom bilbranschen har man sedan en tid tillbaka använt sig av lera och detta har med mycket gott resultat även provats på plastbåtar. Man fuktar med vatten som innehåller lite diskmedel för att bli “blötare” och drar med en lerklump fram och tillbaka lätt över ytan. De mikroskopiska partiklarna lyfts bort från ytan och man känner hur partiklarna tas bort. Efter ett par drag fram och tillbaka bli ytan glatt och jämn.

 

Det finns inga genvägar, även om man använder lera. Leran ersätter bara ett arbetsmoment. Följande steg måste man gå igenom:

 

  1. Tvätta och avfetta båten för att få bort allt löst sittande skräp.
  2. Rengöra ytan med lera för att få ytan helt ren och slät. Leran ersätter polering med polermedel.
  3. Använd polish för att få bort oxiderna som finns i plasten.
  4. Noggrann avtorkning.
  5. Lägg på ett vax för att försegla ytan.

 

Grunden är alltid att det måste vara rent och fettfritt. Har man tjocka beläggningar eller kraftig missfärgning i vattenlinjen kan man prova oxalsyra. Man kör avfettning och tvätt med något bra bil- eller båtrengöringsmedel. Viktigt är dock att alla produkter (utom vid själva vaxpåläggningen) är fria från vax. Det gäller såväl rengöringsmedel som polish.

 

 


Innan behandlingen påbörjades var ytan smutsig med svarta ränder även om det vita såg blankt ut.
Innan behandlingen påbörjades var ytan smutsig med svarta ränder även om det vita såg blankt ut.

När man köper leran följer oftast en vätska med som man kan spreja på som “halkmedel”. Det är viktigt, när man använder leran, att den inte fastnar på ytan som ska rengöras. Leran ska glida som en smörklick i en varm stekpanna. Lugnt och försiktigt, utan att trycka, drar man lerklumpen över hela den fuktade ytan tills man känner att det inte tar emot någonstans. Man kan känna med fingrarna att de knottrigheter som tidigare fanns nu är borta.

 

Leran blir mörkfärgad och till och med små gruskorn kan ibland ses i leran. Dessa kan man peta bort för att inte repa ytan. När leran blir smutsig knådar man om lerklumpen så man har en ren yta på leran att arbeta med. När man inte kan vända på leran fler gånger kastar man bort den. En lerklump brukar räcka till en båt.

 

Meguiars lera tycker jag är lite hård att knåda, en som är mjuk och fin säljs av Bollnäs Bilvård.

 

Ytan torkas av och man använder sig av ett polermedel, t ex Sonax Paint Cleaner. Det finns fler fabrikat, men det ska vara av typen som inte slipar för kraftigt (alltså inte “Compound”). Polermedlet tar bort den oxid som finns i plasten.

 

Efter en noggrann avtorkning, gärna med ett lämpligt rengöringsmedel, läggs så vaxet på. Det vax som rekommenderas är det nya syntetiska vaxet som flera av de ledande märkena har. Jag har provat Meguiars NXT Generation Tech Wax 2.0.

 

Sonax har en motsvarande produkt. Denna typ av vax drar ihop sig på ytan på molekylär nivå när den torkar och får en glasaktig yta. Det gör att smutsen sedan inte får något fäste. Man lägger på ett relativt tunt skikt med vax och låter det torka en timme, innan man torkar av överskottet. Jag har med framgång använt detta på bilar som sedan inte blir smutsiga. Skulle det fastna lite ändå ramlar det mesta av i nästa regn och bilen blir mycket lätt att tvätta. Jag har tvättat en bil med en spann vatten, några droppar Yes och en svamp och sedan sköljt av den med en vattenslang och den såg nypolerad ut sex månader efter behandlingen.

 

På min egen båt har jag haft stora problem med svarta ränder längs båtsidan som sitter så hårt att det måste poleras bort. Inget rengöringsmedel och borste bet. Med (po-)lera och Meguiar’s NXT Generation Tech Vax2 är båten ren hela sommaren.

 

Använd mikrofiberduk som köps i biltillbehörsbutiken. Billiga dukar är mycket grövre och kan ge fina mikrorepor i ytan, framför allt på billack. Köp ett eller två paket i olika färger så håller du lättare reda på vilken duk du ska använda för att stryka på eller torka av med. Dessa tvättas sedan i vanligt tvättmedel i en hink. En del kör i tvättmaskinen men jag vill inte riskera att få en massa vax och polermedel i maskinen som jag sedan ska tvätta mina kläder i. Mikrofiberduk kan användas flera gånger.

 

När du är klar med båten gör du likadant med bilen! Den kommer att bli ren och blank hela sommaren.

 

Produkterna köper du enklast i biltillbehörsfirma som Mekonomen. De har både Meguiars och Sonax sortiment. Lera kan köpas där också. Tycker du den är hård finns mjukare variant hos Bollnäs Bilvård.

 
Förslag på produkter *Klicka vidare nedan* :

Kallavfettning


Lera Mekonomen

 
Lera Bollnäs bilvård

Polish

 

Vax

 

Youtube-film

 

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut