VHF/SRC distanskurs

På gång:
Byte från svanhalls till Cable port
Avgaskröken hade rostat av

Vårutrustning, så här kollar vi motorn före sjösättning


Text och bild: Bengt Utterström 2012-04-04

Tre veckor före sjösättning upptäckte vi att avgaskröken rostat av.
Tre veckor före sjösättning upptäckte vi att avgaskröken rostat av.

Tre veckor före sjösättning tryckte jag till avgaskröken. Den går av! Motorn är en MD 21 från 1981. Det är mycket sparsmakat med reservdelar till dessa motorer. I denna artikel går jag igenom några saker som bör kontrolleras på motorn innan sjösättning.

Viktigast av allt, byt olja, oljefilter och bränslefilter.



Motorn

Bilden är tagen innan jag tryckte till avgaskröken. Den vita runda burken är oljefiltret.
Bilden är tagen innan jag tryckte till avgaskröken. Den vita runda burken är oljefiltret.

Hur motorn ska servas står i instruktionsboken. Några självklara saker är dock att byta olja om det inte gjordes i höstas. Byt även oljefiltret. Finns det drev så byt olja i det också.

Byt även alla bränslefilter. Är det vatten i avskiljaren är det att rekommendera att bottnen av tanken får sig en översyn. Troligtvis ligger det en hel del vatten där också.


Luftning av dieselmotor

Bränslefiltret har en vattenavskiljare. Under bottnen sitter en skruv. Genom att lossa på den kan man tömma filtret på eventuellt vatten.
Bränslefiltret har en vattenavskiljare. Under bottnen sitter en skruv. Genom att lossa på den kan man tömma filtret på eventuellt vatten.

Efter bränslefilterbyte behöver en diesel luftas. Se instruktionsboken för hur det går till på din motor. Det ska pumpas och det ska lossas på skruvar och det ska dras åt skruvar. Ofta i en bestämd ordning. Det kan vara ett ganska enkelt jobb, det kan också driva även den rutinerade till ett smått vansinne. Finns det minsta mikroskopiska luftläcka på systemet betyder det troligtvis att motorn inte går igång. Var noggrann och följ instruktionsbokens rekommendationer.

Var också noga med alla packningar så att de ligger exakt rätt och att de inte kläms på fel ställe.

Bli inte förvånad om du måste upprepa luftningsproceduren ett antal gånger. Ett tips är att lära sig hur det går till. Rätt vad det är kan luftning behöva göras långt från servicevarvet.

”Rör aldrig en diesel som fungerar”
En gammal god regel är att ”rör aldrig en dieselmotor som fungerar.” Det stämmer säkert, jag har levt efter den. Men den regeln innefattar inte impeller och dieselfilter vilket en god vän till mig trodde.

Hans diesel kändes trött och hade svårt att nå de varv som behövdes för 6 knops fart. Jag tittade på hans minst sagt rostiga bränslefilter och frågade när han bytte dem senast. ”Det har jag aldrig gjort, de har suttit där sedan motorn var ny för åtta år sedan.” Har du inte bytt bränslefilter på åtta år”, frågade jag minst sagt förvånad. ”Man ska aldrig röra en diesel som fungerar har jag fått lära mig”, svarade min kompis. ”Det må vara sant, men det gäller inte filter, impeller och olja”, svarade jag.

Efter filterbyte blev motorn lika pigg som den var när den var ny. Olja hade han dock bytt varje år.


Impellern

Den här impellern så ut så här efter två år och cirka 150 driftstimmar. Den satt i en Volvo Penta D3. Fyra skovelblad är borta.
Den här impellern så ut så här efter två år och cirka 150 driftstimmar. Den satt i en Volvo Penta D3. Fyra skovelblad är borta.

Impellern är det skovelhjul av gummi som pumpar runt motorns kylvatten från havet. Den bör bytas en gång per år. Lite är dock beroende på hur den vårdats. Ta loss den och kontrollera gummiskovlarna. Böj dem, finns det sprickor behöver den bytas.

En hård impelller kan vara svår att få på plats, speciellt om det är kallt. Lägg den gärna i en kastrull med varmt vatten. Då blir den goare att handskas med. Vaselin är bra att ha till hands för att smörja skovlarna med innan montering.

Kontrollera åt vilket håll motorn snurrar innan montering. Skovlar som böjs åt fel håll får en chockartad start på sitt liv som impeller om de är böjda åt motsatta hållet.

Läs i instruktionsboken om hur bytet går till för din motor.

Provstart på land
Det kan vara skönt att veta att motorn går innan sjösättning. Om man plockar bort impellern kan man köra motorn en kort stund. Inte för länge, avgaserna som kommer ur motorn får ingen kylning och avgasslangen mår inte bra av allt för heta avgaser. Att starta och köra någon minut är ok.

Om impellern sitter kvar är den troligtvis förstörd efter 18 sekunder. Då har du ett besvärligt jobb framför dig att hitta gummirester från skovlarna inuti motorns kylsystem. Starta aldrig en motor med impellern i om motorn inte får kylvatten via någon vattenslang.

Generatorremmar
Med tiden slits och åldras generatorns remmar. Ibland behöver de sträckas för att generatorn ska ladda med full effekt. Är de torra och spruckna är det definitivt dags att byta dem.


Motorns offeranoder

Den högra zinkanoden är helt slut efter två säsonger. Måste bytas. Den vänstra visar hur samma offeranod ser ut som ny.
Den högra zinkanoden är helt slut efter två säsonger. Måste bytas. Den vänstra visar hur samma offeranod ser ut som ny.

De flesta motorer och alla drev har offeranoder i sig. Dessa ska ses över och bytas. Ett byte är kanske inte nödvändigt varje år, men har de inte fått en översyn är det garanterat dags. Se instruktionsboken även här.


Vår avgaskrök

Avgaskröken efter lagning. Till ett sånt här jobb är det bra att hitta någon svetskunnig \
Avgaskröken efter lagning. Till ett sånt här jobb är det bra att hitta någon svetskunnig "janne".

Vi vet att den gamla MD 21:an snart gjort sitt. Kanske har den det redan nu? Vi har aldrig startat den i vår nyinköpta projektbåt, en HR 352. De gamla ägarna sa att den gick senaste gången de körde den. Sedan dess har den stått i tre år.

Vi har ägnat några timmar åt att få igång den, men inte lyckats. Det har visat sig att dieseln har en stor inblandning av RME (raps). När det är kallt, för det har det varit, blir den trögflytande. Kanske är det en anledning till att vi har svårt att få fram diesel till luftskruv nummer 2?

Ett nytt startbatteri är inköpt så det är inte något fel där. Spänningen är stor även för oss om hur det ska gå.

Avgaskröken jagade vi delar till på en skrot. Nu är den svetsad och åter monterad.

Batterierna
Om de är öppna, skruva av locken och kontrollera mängden vatten (batterisyra). Den kan behöva fyllas på. Fyll till den nedre kanten, toppfyll absolut inte.

Vid laddning expandera vätskan och då tränger det ut syra. Det är inte så bra eller hälsosamt. Jag har blivit rekommenderad att alltid använda destillerat vatten till batterier som köps i handeln eller på macken.

Destillerat vatten från torktumlare är inte avjoniserat, sade en expert till mig. Sant eller inte, men jag köper numera batterivatten. Batterier är så pass dyra att det är värt att hålla dem i gott skick genom att de är fulladdade och har vätska som väl täcker plattorna.

Använd aldrig kranvatten till ett batteri.

Slutna batterier ska man absolut inte försöka öppna för att kontrollera vätskan. De är födda slutna och skall så vara.

Om båtens batterier inte laddats under vintern, gör det NU! Fulladdade batterier mår bäst och varar längst. Det kan skilja flera år i livslängd beroende på hur man sköter sina batterier.

Gör du ovanstående har du gjort det allra viktigaste för din motor. Läs mera i instruktionsmanualerna till din motor om var den vill bli smord med mera eller låt ett kunnigt varv föreslå lämpliga åtgärder.

Stora boken om båtreparationer
En ny bok har kommit från Norstedts om båtreparationer. Kan rekommenderas till den som gillar att hålla på med båtvård, men inte jobbar med båtreparationer dagligdags. Handboken är för både segel- och motorbåtar. Se vidare under ”Nautiska böcker” i vänstra menyraden.

Kommentera gärna. Vi publicerar kommentarer där för- och efternamn samt bostadsort anges.


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut