VHF/SRC distanskurs
Diesel Power 2014 maj

Stå bredvid båten och se batterispänningen

CTEK batteriövervakning håller koll på båtens batterier


Text & bild: Bengt Utterström 2018-11-22

Vänstra bilden är öppningsmenyn. Här väljer jag båtens eller bilen startbatteri. Högra bilden visar batterispänning i volt, laddningsgrad i procent och temperatur. Det visas även en historisk graf över laddningsgraden.
Bild:Skärmdumpar från min telefon
Vänstra bilden är öppningsmenyn. Här väljer jag båtens eller bilen startbatteri. Högra bilden visar batterispänning i volt, laddningsgrad i procent och temperatur. Det visas även en historisk graf över laddningsgraden.

CTEK har en produkt som gör att det är lätt att hålla koll på båtens batterispänning vintertid. Via en App i mobilen ser du batterispänningen och laddningsgrad i procent på till exempel startbatteriet. Överföring sker via Bluetooth vilket gör att du inte behöver kliva ombord för att avläsa spänningen.

Battery Sense heter den smarta övervakningen. En liten dosa, något mindre än en tändsticksask, monteras på batteriets pooler.

Sedan laddar man ned en app från antingen App Store eller Goggle play. Via Bluetooth söker appen kontakt med dosan (sensorn) i båten. När de fått kontakt med varandra kan jag avläsa batteriets aktuella spänning, laddningsstatus i procent och temperatur.


CTEK battery sense

Sensorn moteras med kablar till batteriets pooler.
Sensorn moteras med kablar till batteriets pooler.

Det som gör att jag gillar produkten är främst två orsaker. Den ena är att jag vintertid slipper knyta upp presenningen och med kalla fingrar klättra upp för en stege för att sedan krypa fram till sittbrunnen och ta mig in i båten. Väl där ska voltmätaren letas fram och den ska då kopplas till batteriet.

Med CTEKs batterisensor står jag på backen bredvid båten och trycker på appen. Efter ett par tre sekunder ser jag aktuell batterispänning med flera data.

Den andra fördelen är att jag kan ha flera givare till samma app. Jag har satt en dosa i bilen och ser då bilbatteriets spänning på ett enkelt sätt. Varje givare får sina egna menysidor och jag kan döpa dem till valfritt namn. ”Startbatteri Båten” har jag namngett. Den andra heter kort och gott ”Bilen”.

Naturligtvis fungerar Battery Sense lika bra under hela året, men jag tycker det är klar fördel på vintern, när båten står på land, att enkelt kunna ha kontroll på startbatteriet.

Givaren uppges att förbruka som mest mindre än 1 mA vid 12,5 volts spänning.

Om startbatteriets spänning under vintern sjunker ned mot 12,5 volt laddar jag batteriet. Eftersom det var fulladdat när båten lämnades för vintern är min bedömning att jag inte behöver ladda batteriet förrän presenningen åker av till våren. Vid tillsyn av båten under vintern kan jag enkelt kontrollera aktuell spänning och laddningsgraden. Sensorn räknar ut laddningsgraden i procent efter vilken spänning batteriet har.

Observera att om en batteriladdare precis har kopplats ur blir mätningen inte tillförlitlig. Bäst resultat får man om batteriet får vila några timmar efter laddning, gärna ett dygn, innan spänningen mäts.

När det gäller båtens förbrukningsbatterier ligger solcellen under den genomskinliga presenningen och ljusa dagar levererar den ström till batteribanken.

Givaren är gjord för blysyrabatterier mellan 20 till 200 Ah storlek. CTEKs battery sense finns att köpa hos bland annat bättre välsorterade båttillbehörsbutiker, Clas Ohlson, Mekonomen med flera ställen.


Mer information här *Klicka vidare*

 

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

 

 


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut




Kommentarer
1. Står vid backen Kaj Schnipper Flen 2018-11-23