VHF/SRC mars 2023

Världens största inomhusbåtmässa

Düsseldorfs båtmässa 2019


Bengt Utterström 2019-01-27

<span>Nya Swan 65 har det ingjutna bogspröt/peket som allt fler båtar numera har. Raka stävar, bred akter och långa vattenlinjer är numera standard när nya båtar konstrueras. Det gäller även smala djupa kölar med bombliknande bulber längst ned.</span>
Nya Swan 65 har det ingjutna bogspröt/peket som allt fler båtar numera har. Raka stävar, bred akter och långa vattenlinjer är numera standard när nya båtar konstrueras. Det gäller även smala djupa kölar med bombliknande bulber längst ned.

Dusseldorfs båtmässa visar cirka 1 500 båtar fördelat i åtta hallar. Sedan finns det tillbehör, kanoting, vattensporter, dykning, seglingsresor med mera. Totalt 16 hallar och 220 000 kvadratmeter. Nej, det går inte att se allt. I artikeln redovisas några nya modeller, reflektioner och trender. Minsta båt är en gummijolle. Största är en motorbåt på cirka 80 fot (24 meter).


Aira 22


Elmotorn hissas upp vid segling och integreras med skrovet.
Elmotorn hissas upp vid segling och integreras med skrovet.

Aira 22 är en fin liten dagseglare på 6,5 meter från Holland. Det finns tre olika versioner med samma skrov och överbyggnad. Variant Dagseglaren levereras med nedsänkbar elmotor så att man kommer hem om vinden mojnar. Sittbrunnen är rymlig. I fören finns en cap där packning kan stuvas. Här ryms tält och sovsäckar med mera för den som vill ut på äventyr i skärgården. Det fina är att båten, fullt segelklar och med elmotor, kostar under 200 000 kr.

www.airaboats.nl 


Bavaria


Bavaria har varit i ekonomisk kris under 2018. Nu är finansieringen säkrad med nya ägare. Intresset för båtarna tycks kvarstå av publiktillströmningen att döma. Monterytan är ungefär hälften mot förra året och nu fanns 16 båtar utställda. För två år sedan fanns ett 40- tal båtar på plats så visst har det skett förändringar. Det är svårt att urskilja nyheter på dessa och liknande båtar. 



Anmärkningsvärt är att många av de stora segelbåtarn är inte byggda för att seglas med på havet. Vardagsrumsliknande salonger saknar grabbräcken bortsett från ett enstaka som sitter mitt i rufftaket. Jag är normallång och jag måste sträcka på mig för att nå det. För mig är det en gåta hur det går till att röra sig i salongen på ett säkert sätt en blåsig dag på havet. En hand för båten och en för dig själv tycks inte gälla längre. Väl i hamn är ytorna stora, ljusa och härliga, men man ska ju nå hamnen helskinnad också. Tipset är att innan du köper en ny båt. Vandra genom dem och för varje steg som du tar ska det finnas någonstans att hålla i sig med en hand.

Att båtarna är ljusa och har fin belysning kvällstid behöver man inte oroa sig för.

www.bavariayachts.com


På tal om att ta steg. Stora engelska segelbåten Soutnerly 480 är ett skräckexempel på ojämna durkar. Hela båten är ett virrvarr av durkar i olika nivåer. Det går knappt att ta nästa steg förrän du ska kliva upp en nivå eller ned en nivå. Det är som gjort för att man ska trampa snett och vricka foten, även i hamn. Till och med pentryt, i den annars stora och ljusa salongen, är nedsänk så det går inte att se ut genom det stora fönstren. 


Dubbla kölar är däremot inte så vanligt på större båtar. Båten är en Django 9.80.
Dubbla kölar är däremot inte så vanligt på större båtar. Båten är en Django 9.80.

Dubbla roder är inte längre någon nyhet. En positiv effekt av det är att båten går grundare i aktern och de känsliga rodren är normalt inte det första som tar i botten om det grundar upp. 


Fler knappar för rorsman


Allt fler segelbåtar utrustas med eldriva rullsystem för försegel, storsegel och winschar. All segelsättning kan rorsman själv manövrerar från rorsmansplatsen.


Grill på akterdäck


Allt fler daycruisers säljs med grill. Vissa är inbyggda i någon bänk, andra står på akterdäck.

Nya Swan 65 från finska Nautor

Klabbe Nordlöf
Klabbe Nordlöf


Knappast någon segelbåt har så rena linjer som nya Swan 65 från Nautor. Skillnaden är stor mot de gamla Sparkman & Stephens båtarna.

Claes ”Klabbe” Nylöf är svensk agent för Nautor i Sverige. Han berättar att nya 65:an som vi står på har alla funktioner inklusive stor sprayhood. Men det mesta är elegant nedfälld och dolt. Sprayhooden är tex. elegant nedfälld framför nedgången till salongen. Allt sköts genom knapptryckning. Ägaren seglar ofta ensam, båten är gjord för det trots sin storlek. Han har även tänkt sig ett varv runt jorden. Kaptenssalongen är placerad i fören. ”Där vill väl ingen sova till havs”, säger jag till Klabbe. ”Helt riktigt, i salongen finns slingerskydd från soffgrupperna”. Det enda som syns av det är små eleganta öglor att binda slingerskyddet i.

Naturligtvis finns både disk- och tvättmaskin. Båda i full villastorlek. Spis med ugn ser ut som från ett bättre kök och det är induktion. Ett sådant här skepp förbrukar stora mängder energi under gång och jag får lära mig att elverket går mest hela tiden. Solpaneler förskönar inte direkt en sådan här vacker båt.

Den 7 ton tunga kölen går att hissa upp och ned. Djupgåendet varierar då från 2,4 till 4,20 meter. Prislappen för fullt utrustad båt landar strax under 30 miljoner kronor.

Nautors nya 48 fotare är redan såld i 9 exemplar trots att det bara är en som är byggd. Nautor bygger sina båtar i finska Jakobstad. Den största är på 120 fot.

www.nautorswan.com


SL 8500, SpeedLounger




Nya Holländska segelbåten SL 8500 är byggd i aluminium och är 8,5 meter lång. Spännande former i snygg färgsättning har denna segelbåt som uppges vara snabb. En dubbelkoj i fören gör den till mera bobåt än bara dagseglare.

www.speedlounger.nl


BayRider 20


Den som vill smälta in i skärgårdsmiljö och om man inte har så bråttom och gillar att få frågor från andra båtägare kan med fördel fördjupa sig i Swallow Yatchts modellprogram. Den minsta, BayRaider 20 är dessutom ketchriggad.

www.swallowyachts.com 


Futura 36 och 40


Tyska motorbåtarna Futuras skrov får mig att tänka på landstigningsbåtar från andra världskriget. Den mörka färgen förstärker intrycket. De är rymliga för sin storlek. Kundkretsen tycks finnas bland charter och då med fördel på kanaler.

www.interyachtswest.de 


Svenska segelbåtar


Arcona ställde ut med två båtar. Någon Najad fanns inte på plats i år. Arconas 435 vann kategorin Preformance Cruiser i European yacht of the year 2019.

www.arconayachts.com 



Magnus Rassy, VD och ägare av Hallberg Rassy hade 6 båtar på plats. Den största var nya 57 fotaren. Magnus Rassy, här flitigt uppvaktad av media.

www.hallberg-rassy.com 


Ocean Master 605S


Norsk design och polskt bygge ligger bakom mässans kanske elegantaste styrpulpetsbåt. Läckert lackerad i Ferrariliknande rödkulört och svarta stolar och relingslister med mera.

www.wessels-yachts.de 


Foiling kommer


Franska företaget Seair har specialiserat sig på att bygga in foils på båtar mellan 5 till 15 meter. Minskad bränsleförbrukning, ökad fart och komfort uppnås genom monterade foilers enligt tillverkaren.

www.seair.fr  film: https://seair.fr/fr/demonstrateurs/ ;


North silver


Ryska North silver fortsätter att tillverka båtar i aluminium som starkt påminner om finska modeller. Det ligger inte någon kvalificerad gissning bakom att företaget sneglat på Targas största modell när denna båt tillverkades.

www.silverboats.ru 


Kommentera gärna arikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut