VHF/SRC distanskurs

På gång:
Byte från svanhalls till Cable port
Maretron, Odelco, NASA Marine mfl. mäter Amperetimmar

Batteritankmätare håller koll på strömförbrukning och kapacitet


Bengt Utterström 2011-01-18

Maretrons display håller reda på båtens alla inkopplade instrument på nätverket. Här ser vi laddning från en generator till en batterigrupp.
Maretrons display håller reda på båtens alla inkopplade instrument på nätverket. Här ser vi laddning från en generator till en batterigrupp.

Maretron, Odelco och Nasa Marine är tre exempel på företag som har instrument för att mäta förbrukad ström från båtens batterier. De mäter även hur mycket som tillförs batteriet vid laddning. Förbrukningen mäts i Amperetimmar. En batteritankmätare håller reda på mängden ström i en batterigrupp.

Mängden färskvatten eller bränsle i en bränsletank har de flesta av oss relativt god koll på i våra båtar. Det finns många varianter, allt i från att vi med blotta ögat kan se mängden till trästicka eller en vanlig tankmätare. Knepigare är det med mängden ström som ett batteri innehåller. I batterier mäter man hur många volt det har och vi försöker hålla reda på hur många Amperetimmar vi har kvar att förbruka. Ett fulladdat batteri har drygt 12,7 volt, ett tomt 11,7. Det skiljer alltså ungefär 1 volt. Vid 12,2 volt betraktar vid det som halvfullt. Då ska vi komma ihåg att av ett 100 Amperetimmars batteri får vi ut högst cirka 50 Amperetimmar vid normal förbrukning. De resterande 50 Amperetimmarna finns där, men tar vi av dessa djupurladdar vi batteriet. Går volttalet under 12 volt börjar djupurladdningen och det tar de flesta blöta blysyrabatterier rejäl skada av. Under 12 volt närmar sig ett batteri i rask takt "hälsofaktor noll." Ett AGM-batteri klarar djupurladdningar bättre. Se artikel nedan om batterier.
Maretron DCM 100
För att hålla koll på batteriernas mängd ström finns det olika "strömtankmätare" på marknaden. Amerikanska Maretron har en tankmätare som kopplas till båtens nätverk. Tankmätaren DCM 100 mäter den mängd ström som förbrukas och håller även koll på hur mycket ström som tillförs batterierna vid laddning. Vi kan även avläsa laddningens effektivitet, temperatur på batteriet med mera. Vid installationen programmeras DCM 100 för vilken typ av batteri som är installerat i båten, 12, 24 eller annat volttal på systemet, om batteriet används för förbrukning eller som startbatteri. DCM 100 levereras med temperaturgivare. Temperaturgivaren behövs eftersom ett kallt batteri inte kan leverera lika mycket ström som ett rumstempererat.
Avlästa värden
För att kunna se all batteriinformation räcker det i många fall med en modern navigator (plotter) under förutsättning att den är NMEA 2000 kompatibel. Det finns bildskärm att köpa till Maretron, men en sådan kostar cirka 12500 kronor. Den bildskärmen kan användas för avläsning av alla andra instrument som motordata, ekolod, roderläge med mera.

Maretrons Startkit NMEA 2000
För att installera DCM 100 behövs ett nätverk i båten. Nätverket har flera fördelar eftersom det går att koppla ihop en mängd givare och instrument till det. Principen är den att en signalkabel dras i båten, gärna från fören till aktern. Signalkabeln ska matas med 12 volts ström från båtens batteri. Signalkabeln kan sedan kapas var som helst. När man knipsar av kabeln kopplar man på en T-kontakt. Två sidor av den används för att skarva kabeln och den tredje kopplar man in givaren på, i detta fall batteritankmätaren DCM 100. På samma signalkabel kan navigator, givare för bränsletankar, kompass, autopilot, roderlägesgivare, ekolod, GPS-antenn med mera kopplas in. Signalkabeln kan skarvas och göras längre med ny T-koppling. Nätverket uppfyller kraven för godkänd NMEA 2000-standard. Ett startkitpaket kostar cirka 2000 kronor. Batteritankmätarmodulen DCM 100 kostar cirka 5800 kronor. Svensk representant för Maretron är Marinplus AB som har återförsäljare runt om i landet.
www.marinplus.se

Odelcos Battmeter klarar att hålla koll på både start- och förbrukningsbatterier med samma instrument.
Odelcos Battmeter klarar att hålla koll på både start- och förbrukningsbatterier med samma instrument.

Odelcos Battmeter
Odelco säljer en avancerad Battmeter som läser av det mesta som har med batteriets status att göra. Sju meter kabel följer med så instrumentet kan monteras på lämplig plats. Battmetern läser av spänningen för både start och förbrukningsbatterierna. Vidare så mäter det ström till och från batterierna, förbrukade Amperetimmar sedan senaste fulladdning, kvarvarande batterikapacitet i procent, återstående urladdningstid vid fortsatt aktuell förbrukning och visar kvarvarande kapacitet i 1-5 steg. Battmetern går att ställa in på olika batterigruppers totala antal Amperetimmar. Ett vanligt öppet blysyrabatteri på 100 Amperetimmar är att betrakta som tomt vid max 50 Amperetimmars förbrukning. Battmetern visar då noll procent. Vid 12,8 volt visar det 100 %, vid 12,4 volt 50 % och när volttalet är 12,0 anger Battmetern att batteriet är tomt. Ett AGM-batteri klara djupurladdningar bättre och ovanstående värden kan justeras med hänsyn till det. Instrumentet går att ställa in på lämpligt volttal så att det blinkar när det är dags för laddning.
Odelcos Battmeter kostar cirka 2995 kronor.
Odelco säljer även Victron batteritankmätare. Den kan bara visa en batteribank. Kostar 1650 kronor.
www.odelco.se


NASA Marine har en mängd instrument till båtar. Här ser vi aktuell förbrukning i Ampere (17,8), batteriets spänning (12,5 volt) och kvarvarande kapacitet till höger i bild.
NASA Marine har en mängd instrument till båtar. Här ser vi aktuell förbrukning i Ampere (17,8), batteriets spänning (12,5 volt) och kvarvarande kapacitet till höger i bild.

Nasa Marine BM-1
Nasa Marine säljer olika instrument och de har en batteritankmätare, BM-1, för 12 volt. Det visar aktuell volt på en batterigrupp, mäter ström till och från och visar aktuell förbrukning i Amperetimmar. Det visar även hur många Amperetimmar som finns kvar i batteriet. Tänk på att ett vanligt öppet blysyrabatteri är tomt när det visar ned mot 50 % och laddning bör med andra ord ha påbörjats innan. Andra dyrare batterier klarar djupurladdning bättre. Instrumentet klarar högst en batterigrupp på 600 Amperetimmar.
Erlandssons Brygga har för närvarande kampanj på NASA BM-1 och säljer det för 1495 kronor.
www.nasamarine.com , www.bryggan.nu

Känner du till fler modeller av tankmätare? Hör gärna av dig till: redaktion@dagensbatliv.se

Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut