VHF/SRC distanskurs

På gång:
Om MOB1 AIS-nödsändare.
Enkel och tät

Cableport kabelgenomföring, troligtvis den bästa lösningen för kablage från mast


Bengt Utterström 2019-06-03

Cableport, till vänster i bild, har nu ersatt den gamla svanhalsen.
Cableport, till vänster i bild, har nu ersatt den gamla svanhalsen.

Cableport kabelgenomföring har jag haft på två tidigare båtar och aldrig haft något problem med dem. De håller tätt och de är lätta att använda. På min nuvarande båt har jag bytt ut den rostfria svanhalsen till Cableport. I mitt fall handlar det om kablaget från masten. Min mast står på däck och då ska allt kablage på något sätt kopplas ihop på våren och tas isär på hösten. Och kablaget måste passera genom rufftaket.


Shure thru var ingen lyckad lösning för mig på en tidigare båt.
Shure thru var ingen lyckad lösning för mig på en tidigare båt.

I masten finns den tjocka VHF-antennkabeln och ytterligare 4 kablar för diverse ljus och hornhögtalare.


Eftersom masten står på däck ska dessa kablar på något sätt skarvas. Innan dess ska de igenom rufftaket.


När jag köpte båten satt det en svanhals i rostfritt på rufftaket. Genom den ska kablarna dras och det är alltid ett slit i kablar och böjande hit och dit för att få igenom dem. När det väl är gjort fungerar svanhalsen bra. Jag har inte fått in något vatten i den. En ytterligare nackdel, förutom böket att dra igenom och dra ur kablaget på hösten, är att svanhalsen är lätt att snubbla på vid arbete på däck. Jag har också varit med om irriterande moment när livlinor, skot och fall gärna vill lägga sig runt den.


Jag borde ha bytt ut den redan för fyra år sedan, men det har inte blivit av nu.


En annan modell, som länge funnits i båttillbehörsbutikerna och sålts på båtmässan är Shure thru. Den är riktigt dålig enligt min mening. Jag hade en sådan på en båt och den höll inte tätt. När jag skulle byta en kabel i den visade det sig att hela kabelpaketet var fast i silicon i själva kontakten. Det var med andra ord inte så lätt att öppna den för att sedan dra i en ny kabel.


Cableport
Elvabros kabelgenomföring löser problemet med kablar genom rufftaket på ett elegant och enkelt sätt. Under kåpan finns en förhöjd ring som gör att eventuellt vatten som kommer in under kåpan inte rinner in i båten. Hur det fungerar vid en kapsejsning 360 grader vet jag inte. Och om jag en dag skulle få svaret självupplevt har jag troligtvis större problem att ta itu med i båten än några droppar från en kabelgenomföring.


Kåpan placerades över befintligt hål. Sju skruvhål borrades och sikaflex tätar.
Kåpan placerades över befintligt hål. Sju skruvhål borrades och sikaflex tätar.

Kablarna kläms fast med bundband vid ingången till kåpan.
Kablarna kläms fast med bundband vid ingången till kåpan.

Montering

Hålets storlek kan man anpassa från några millimeter upp till 50 mm. Onödigt att göra större hål i rufftaket än vad som behövs. I mitt fall fanns redan hålet. Bottenplattan la jag över befintligt hål och parallellt med mastfoten. Sju stycken 3-mm skruvhål borras med bottenplattan som mall. Sedan tätar man med sikaflex mellan rufftak, bottenplatta och i skruvhålen. När bottenplattan är fastskruvad är arbetet klart. Nu är det bara att stoppa ned kablarna i det rostfria hålet. Fördela den jämt på båda sidor. Ett par buntband håller dem på plats.


Avsluta med att lägga på locket och dra åt de två muttrarna. Kåpan är av rostfritt stål och du kan hoppa på den med träskor.


Världsprodukt

Cableport tillverkas av Elvabro AB. Produkten används även till husbilar med flera fordon där kablage behöver dras igenom ett tak. Många kända båtvarv sätter Cableport som standard och genomföringen finns på tusentals båtar runt om i världen på alla hav enligt tillverkaren. Det var i slutet av 90-talet som produkten började lanseras. Uppfinnare är Tonny Lilja.


www.elvabro.se

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut








Dieselpower feb 2019



SSRS hälp oss hjälpa dig

Bok Bortom horisonten