VHF/SRC distanskurs

På gång:
Det skrivs fortfarande bra böcker om seglatser och sjöliv. Några av de senaste finns i kategorin "Nautiska böcker" i vänstra menyraden. Fyll på skeppsbiblioteket till sommaren.
När generator ska ladda litiumbatteri

Risk för överhettad generator när litiumbatterier laddas


Text Patrick Lindahl 2020-03-01

<span>&Ouml;verhettad generator, faximil från VIctronics video</span>
Överhettad generator, faximil från VIctronics video

Laddning av litiumbatteri är känsligare än traditionell laddning av ett blysyrabatteri. Risken för överhettning av generatorn får man inte bortse ifrån. Störst är risken vid laddning vid tomgångskörning.

De flesta elinstallationer i båtar använder blybatterier som laddas med en generator på motorn. Blybatteriets laddningskurva ser till att generatorn laddar batteriet på ett kontrollerat sätt.

 

Med litiumbatteri är det dock annorlunda. Laddning av blybatteri kan jämföras med att fylla en vattentank där påfyllningsslangen sitter i botten och ger ökat motstånd ju mer tanken är fylld. Laddning av ett litiumbatteri är som att ha påfyllningsslangen uppifrån och påfyllning sker i den takt som vattnet kan flöda ned i tanken. Har man en stor generator som kan lämna många ampere så tillåter litiumbatteriet detta.

 

En generator har dock ganska dålig verkningsgrad, normalt ligger den på omkring 50 %. Det betyder att om generatorn lämnar 60 A (cirka 700 W) så genereras också värme på 700 W. Denna värme ska ledas bort, vilket görs med en fläkt som är inbyggd eller sitter utanpå på remskivan.

 

En generator som går på maxhastighet får den kylning som den behöver, men om man kör motorn på tomgång går också fläkten på tomgång och kyler betydligt sämre. Litiumbatteriet suger i sig sina 60 A ändå och generatorn alstrar sina 700 W värme och riskerar att bli överhettad.

 

Detta har Victronic beskrivit utmärkt i en video som kan ses på Youtube *Klicka vidare*


Litiumbatteriet innehåller också skyddskretsar som ser till att batteriet inte blir överladdat, genom att helt enkelt koppla bort batteriet. Görs detta utan skyddsåtgärder blir generatorn plötsligt utan belastning och riskerar att skadas.

 

Det enklaste är att fortsätta använda blybatteri i motorkretsen (som startbatteri) och ha någon form av DC/DC-omvandlare till förbrukningsbatteriet, som då kan vara ett litiumbatteri. DC/DC-omvandlaren är till för att separera kretsen mellan litiumbatterier och blysyrabatteriet. En ordentlig fläkt på remskivan hjälper också till, med testades inte i videon. Vissa generatorer har inbyggda överhettningsskydd (temperatursensor) som reglerar ner effekten när temperaturen blir för hög.

  

Se också tidigare batteriartikel här *Klicka vidare*  


Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

 


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut




Kommentarer
1. Bra Info! Stig Eriksson, Henån 2020-03-01



Navinordic maj 2020

Dieselpower feb 2019

Comstedt mjukstängande lock

Ultra marin ankare feb 2020

Radarboken

SSRS hälp oss hjälpa dig

Bok Bortom horisonten