VHF/SRC distanskurs

På gång:
Debatt om Transportstyrelsens förslag om förarbevis för vattenskoter. Räcker inte krav på innehav av nuvarande Förarintyg?
Besöksantalet steg blygsamt

Göteborgs Båtmässa - fler gobitar


Text & bild: Lars W Gustavsson 2020-02-10

Nordkap Grand Coupé 905.
Nordkap Grand Coupé 905.

Nedan några världs- och Sverigepremiärer från Göteborgs Båtmässa. Positivt är att besöksantalet steg med knappa 3 %, eller 1 700 fler besökare än 2019. Inte så mycket, men kanske ett trendbrott? Ovädret på söndagen bidrog troligtvis till att många valde att stanna hemma. Totalt besökte 58490 personer mässan. Att jämföra med fjolårets 56790 besökare. Ökningen ligger i huvudsak på vardagarna.


Världspremiär för Nordkapp Gran Coupé 905

Mässan presenterade flera världspremiärer, en av dem är Nordkapp Gran Coupé 905. Båten är av det moderna slaget med gott om funktioner för semesterfärder och har som alltfler större båtar byggts för utbordarbestyckning. Här kan du välja mellan 1 x 200, 1 x 300 Hk eller 2 x 250 Hk. Båten har måtten Längd 9,12 m, Bredd 2,98 m och väger 2 550 kg, utan motor.

 

Priset börjar från SEK 1 455 000:- med en Evinrude E-Tec G2 200 utbordare i ett standardpaket.

 

Mer info om Nordkapp Gran Coupé *Klicka vidare* 


Sverigepremiär Mongird 25


Ny i Sverige är första modellen av Mongird 25, en daycruiser av det mer potenta slaget. Båten byggs i Polen av ett varv med traditioner inom yachtindustrin. Tanken med båten är att ta vara på tradition i kombination med modern teknik och moderna material. Skrovet är byggt i kolfiber och har klarlackats så att kolfiberkaraktären blir elegant synlig. Däck o akterspegel är i mahogny och teak. Designen påminner om träbåtar från 1930-1960 talen och retrokänslan är tydlig.

Maskineriet kan variera, men är i grundutförande utrustat med en 350 hk Mercury kopplat till ett Bravo-drev. Längd 7,67 m Bredd 2,45 m, Vikt 1 800 kg, Toppfart beroende på motorval 50 knop och prislappen börjar på 2 miljoner kronor.

 

Mer info om Mongird 25 får du här www.mongird.se 


Rupert R7


Arronet 28 CC
Arronet 28 CC

Sverigepremiär för Rupert R7

Svartskär Marin från Öckerö presenterar två nyheter i sina väletablerade montrar.  Den ena nyheten är att ribbarna från Rupert-familjen har fått ett mellansyskon i modellen R7 och kan levereras i tre varianter – R7 J med 4 stycken jockeysäten och 3 i aktersoffa, R7 SS med 2 platser i stå/sitt-soffa och 3 i aktersoffa samt R7 SBS med samma inredning som R7 SS men har CE-klass C. Toppfarten med 150 Hk utbordare anges till 35 – 38 knop och med 250 Hk till 45 – 50 knop. Längden är 6,90 m, Bredden 2,75 m och vikten är komplett med motor 1 400 Kg som dock varierar beroende på motorns fabrikat och styrka. Priset för en R7 J i standardutförande utan motor är SEK 661 000:-, därefter tillkommer motor för ca 160 000 – 180 000 kronor inklusive montering.

  

Arronet lanserar 28 cc – i fiskeversion

De välbeprövade och funktionella Arronetbåtarna utvecklas ständigt. I år har man tagit fram en speciell fiskeversion på 28 cc som visas på mässan. Genom åren har Arronet varit hörsamma för olika speciella behov, vilket medfört att ett antal specialanpassade båtar har levererats till olika myndigheter och företag. Det är en styrka hos Arronet att de i sin serieproduktion kan göra plats för specialbyggen. Ofta kommer erfarenheterna från dessa byggen även standardmodellerna till del.

 

Mer info om Rupert R7 och Arronet 28cc får du här: www.svartskarmarin.se 


Lilla Kålviks Båtbyggeri – en pärla för träbåtsälskare


Norr om Mollösund på Orust ligger Lilla Kålviks Båtbyggeri som drivs av Christina Andersson tillsammans med sonen Johnny. Varvet bygger träbåtar på klassiskt vis och är idag ett av väldigt få båtvarv där du kan beställa en ny fritidsbåt, byggd helt i trä. Du kan välja mellan klassiska och vackra snipor i enepinnad ek, seglande och / eller motoriserade med diesel eller el-motor efter ditt eget önskemål. Alternativt kan du välja mellan otroligt fina byggen av segelbåten Andunge i mahogny eller en liten segeleka i enepinnad ek. Lilla Kålviks Båtbyggeri har byggt en seglande eka som årets lottbåt åt Västkustens Träbåtsförening.

 

Produktionen är inte stor, men orderstocken är god - berättar Christina för mig på mässan. Allt byggs mot order och snipan som visas på mässan skall levereras till sommaren. Därefter har hon order på ytterligare en snipa och dessutom på en Andunge, vilket fyller produktionen fram till sommaren 2021. Utöver nybyggnationer driver hon och Johnny vinterförvaring av träbåtar, företrädesvis är det kunder som återkommer med varvets egna byggen för årligt underhåll och kärleksfull omvårdnad. Vill du ha en pärla till fritidsbåt skall du klicka på länken nedan.

 

Mer om Lilla Kålviks Båtbyggeri och dess historia finner du här: www.lillakalviksbatbyggeri.se


Veteranbåtar, Fernissa och Tjärdoft

Västkustens Träbåtsförening medverkar varje år på Göteborgs Båtmässa. Deras insatser för att bevara gamla båtar är stor och många av besökarna har det som ett ”måste” att besöka veteranbåtavdelningen. Här visas gamla välbehållna klassiska träbåtar och du kan botanisera bland böcker om historiska flytetyg eller besöka gubbarna som bygger modellbåtar, ja det är faktiskt bara gubbar som sitter där med sina konstverk. Se tidigare artikel. I år hade man till och med lyckats med att höja stämningen ytterligare – det luktade tjära i den stora montern.

Mässdeltagandet finansieras med hjälp av sponsorer men helt avgörande är försäljningen av lotter på den fantastiskt fina segelekan som byggts av Lilla Kålviks Båtbyggeri.


Sportbåt från 1954 Realloy-Pilen Iris


Tjärdoft, fernissa och träsmak till trots, här visades också två veteranbåtar med plastskrov. Den äldsta var Realloy-Pilen från 1954, döpt till Iris och hon har tillverkningsnummer 4 i en serie på 10 båtar byggda av AB Livbåtsvarvet i Göteborg och Almags Varv på Orust. Båten benämndes som sportbåt, väger 190 kg och har måtten Längd 4,85 m, Bredd 1,75 m, Djupgående 0,25 m exklusive snurran som är en Johnson på 25 Hk vilket ger båten en fart på 20 knop.

Iris skrov är byggt av genomfärgad glasfiberarmerad polyester som vacuumgjutits, däcket är av Realloyarmerad plywood samt överbyggnad och inredning i mahogny respektive oregon pine. Iris tillhör de första plastbåtarna som byggdes i Sverige och hon är K-märkt.

 

Mer om Västkustens Träbåtsförening finner du här: www.träbåt.se 


Dometic lanserar ny kylbox-serie


Sverigepremiär för Dometics nya kylboxserie på Göteborgs Båtmässa – kanske inte en nyhet vad pressen brukar kalla för en ”kioskvältare”, men i vimlet av alla miljonkronorsnyheter kan det passa bra att lyfta fram något som är nytt och kostar någon eller några tusenlappar. I det prisspannet ligger Dometics nya kylboxserie. Robusta boxar som tål att hanteras och tål väder. Dessutom är de strömsnåla, har wifi-uppkoppling, färgdisplay och ser bra och rejäla ut. De klarar ett regn under natten, när du glömt boxen i land efter festen som tog slut sent om kvällen före.

 

Den nya serien heter CFX3 och har du inte tillgång till ström kan du köpa med ett bärbart praktiskt lithiumbatteri som håller boxen igång under en helgutflykt. En världsnyhet finns på modellen CFX5, eller rättare sagt inuti boxen. Där finns två små lådor för istärningar. Boxen fryser vanligt vatten till is på ca två timmar i behållarna, utan att du för den sakens skull behöver sänka temperaturen i boxen under normal kylskåpstemperatur. En finess som säkert kommer att uppskattas av såväl barn som vuxna.

 

Mer om Dometics kylboxar finner du här: www.dometic.se 


Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

 


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut







Comstedt mjukstängande lock

Dieselpower feb 2019

Ultra marin ankare feb 2020


Radarboken

SSRS hälp oss hjälpa dig

Bok Bortom horisonten