VHF/SRC distanskurs

På gång:
Om sommarens långseglats till Shetland, Färöarna och Island.

Hallberg Rassy varv fyller 75 år


Bengt Utterström 2018-12-14

Mistral 33.
Mistral 33.

Hallberg Rassy varv firar 75 år. Orustvarvet i Ellös tillhör de främsta i världen när det gäller seriebyggda seglande kvalitetsbåtar. Varvets nuvarande VD, Magnus Rassy, son till grundaren Christoph Rassy, berättar nedan om den spännande resa som detta familjeföretag har gjort. Vi får även veta att Harry Hallberg och Christoph Rassy aldrig har byggt någon båt tillsammans!

Av Magnus Rassy:

 

Hallberg-Rassys historia går så långt tillbaka som till hösten 1943, i hjärtat av den bohuslänska skärgården, när Harry Hallberg startade sin egen varvsverksamhet i liten skala. Detta skulle komma att bli Sveriges ledande segelbåtsbyggare. De flesta tror att det handlar om två kompanjoner som arbetat tillsammans, Hallberg, respektive Rassy. Så är inte fallet. Faktum är att Harry Hallberg från Sverige och Christoph Rassy från Tyskland aldrig har arbetat tillsammans.

 

Harry Hallberg levde mellan 1914 och 1997 och började sin båtbyggarkarriär som 14-åring. Första båttypen han byggde i egen verksamhet och i serie var Folkbåten. Harry hade även stor framgång med Kungskryssaren. Bägge dessa modeller byggdes dock av ett flertal andra varv.   


Det som utmärkt Harry Hallberg allra mest var att han tidigt förstod fördelarna med att använda plastskrov och att bygga båtar i serie. 1963 var han tidigt ute med serietillverkning av den egna modellen P28 med skrov i glasfiberarmerad plast och överbyggnad i trä. Harry Hallberg fick dessutom tidigt exportframgångar. Ett stort antal P28 såldes till USA.

 

Christoph Rassy föddes 1934 och är än idag en aktiv båtmänniska. Han växte upp i Bayern i södra Tyskland och utbildade sig till båtbyggare vid ett litet träbåtsvarv. Snart ville han bygga större och präktigare båtar och leva vid havet. Han hade hört att Sverige är ett land med båtbyggartraditioner att bygga stora och fina båtar. Därför skrev han fem brev till fem svenska varv där han frågade om jobb. Tre svarade aldrig, ett svarade negativt och ett svarade: kom genast hit och visa vad Du går för. 1960 kom Christoph i det närmaste tomhänt till Nötesund i Sverige för att bygga båtar.

På dagtid byggde han båtar för Nötesunds Varv AB, ett varv som sedan många år inte längre existerar. För att dryga ut kassan byggde han en egen båt på kvällar och helger. Båten kappseglade han med, vann, och sålde med förtjänst, så att en ny, lite större båt, kunde byggas. Snart ville Christoph stå på egna ben. Detta råkade sammanfalla med att en av traktens ledande båtbyggare, Harry Hallberg, hade blivit trångbodd och byggt nya större lokaler, 10 km längre bort på ön, i Ellös. Så de gamla lokalerna var till salu. 1965 köpte Christoph Rassy Harry Hallbergs gamla lokaler, men ingenting av verksamheten i övrigt. 

 

1965-1972 var Harry Hallberg och Christoph Rassy konkurrenter. Den första modellen Christoph Rassy byggde i serie var Rasmus 35, konstruerad av den kände svenske konstruktören Olle Enderlein. Året var 1966. De första två exemplaren byggdes helt och hållet i mahogny och årsproduktionen var en båt. Denna modell var i många avseenden en föregångare. Storleken på hela 35 fot var enorm på den tiden. Dessutom handlade det om en segelbåt med kraftig motor och en djup sittbrunn skyddad av en vindruta. Detta var en kombination som aldrig tidigare skådats. Idag är detta en självklarhet för en bra cruisingbåt. Detta var samtidigt konceptet för det som skulle komma att bli Hallberg-Rassy.

 

Harry Hallberg pensionerade sig 1972. Samtidigt behövde Christoph Rassy större lokaler. 1972 köpte Rassys Båtbyggeri i Kungsviken Harry Hallbergs varv i Ellös. Den här gången hela verksamheten, med alla rättigheter och skyldigheter. Eftersom Hallberg med bred marginal var det största och mest välkända namnet, med gott rykte ända till andra sidan Atlanten, blev det nya namnet Hallberg-Rassy. Men Harry Hallberg och Christoph Rassy har aldrig arbetat tillsammans.

 

Den första nya konstruktionen som från början kom ut under namnet Hallberg-Rassy, var Monsun 31, utvecklad 1973, också den ritad av Olle Enderlin. Båten blev en stor försäljningsframgång, med 904 båtar byggda fram till 1982. Detta är det största antal av en Hallberg-Rassymodell som byggts genom tiderna. För att möta efterfrågan dubblades varvets yta 1975. 

 

Hallberg-Rassy 41 från 1975 var den första modellen med en blå rand runt sittbrunnen, som var lätt upphöjd för att ge rum åt en genomgång till akterruffen under däck. Både båtstorleken och utrustningsstandarden var spektakulär för sin tid, med rinnande varmvatten, dusch, elektrisk ankarvinsch, rullfocksanläggning, två separata toalettutrymmen och en kraftig motor. 

 

Hallberg-Rassy 38, designad 1976-77, var en trendsetter med samma inredningskoncept som 41an, men med låg överbyggnad, högre fribord och första båten med den så karaktäristiska HallbergRassyblåa randen runt skrovet.

 

1983 ritade och byggde då 16-årige Magnus Rassy en båt på 26 fot i ett exemplar med namnet “Rassker”. Skrovet byggdes med en kärna av Divinycell och aramidfiberarmerad plast. För första gången såg en båt med utvändig blyköl och badplattform dagens ljus. Båten blev en stor kappseglingsframgång.

 


Magnus Rassy, VD för Hallberg Rassy AB.
Magnus Rassy, VD för Hallberg Rassy AB.

 1985 byggdes en Hallberg-Rassy 49 med två fåtöljer i salongen. Detta vara något som aldrig tidigare skådats. Nu kan man se liknande lösningar på båtar från hela världen, men inga fåtöljer är så bekväma som originalet från Hallberg-Rassy.

 

Redan 1987 installerade Hallberg-Rassy den första CNC-styrda fräsmaskinen för att skära ut delar till träinredningen. En hittills oupplevd precision och spillutnyttjande blev verklighet.


Germán Frers
Germán Frers

1988 började Hallberg-Rassy ett framgångsrikt samarbete med en av vår tids mest talangfulle yachtdesigner, Germán Frers från Argentina (uttalas Herman Frers). Detta visade sig snabbt bli ett avgörande steg framåt i varvets utveckling, som kombinerade gamla goda kvaliteter som gediget arbete, komfort och fina träarbeten, med Frers elegans och seglingsprestanda. Detta kombinerat med lätthanterlighet gav ett helt nytt vinnande program av båtar. Konceptet har sedan förfinats och förbättrats, år för år, under årtionden.


1993 började Hallberg-Rassy Öppet Varv i liten skala. Detta har genom åren utvecklats till Skandinaviens största och viktigaste segelbåtsmässa. 

 

När hemsidan www.hallberg-rassy.comkom online 1996, var det en av de allra första webbsidorna för båtbyggare i Europa. Redan då var hemsidan mycket innehållsrik.

 

1996 var första gången en plastbåt hamnade på ett museum. Hallberg-Rassy Monsun 31 "Golden Lady", donerades efter tre och ett halvt varv runt jorden till Råå Museum, av sin första och enda ägare, Kurt Björklund.

  

1998 startades ett separat bolag som bara hanterar original-reservdelar och -tillbehör. Idag arbetar sex personer heltid på Hallberg-Rassy Parts, specialiserade på att sända tillbehör och reservdelar över hela världen och det finns även egen butik på 260 kvadratmeter på varvsområdet i Ellös.

 

2005 förärades Hallberg-Rassy en egen gata; Hallberg-Rassyvägen, som postadressen numera heter.

 

Sedan 2011 har Hallberg-Rassy en mycket aktiv Facebook-sida med över 48 000 följare och sedan hösten 2013 även ett populärt Instagram-konto med över 33 000 följare.

 

I augusti 2012 var en Hallberg-Rassy 412 med rullmast snabbaste båt i klassen i Tjörn Runt bland 46 vassa båtar, både på verkligt seglad tid och efter respit. Båten var den första båten med FatFurl rullstorsegel, ett revolutionerande rullstorsegel med full akterliksrunda och skädda i toppen. Nu behövde en bekväm rullstor inte längre betyda någon skillnad i fart eller höjdtagningsförmåga mot ett traditionellt segel att vika på bommen.

 

19 år i rad är Hallberg-Rassy den tydliga drömbåten bland seglare. Detta bekräftas av en omfångsrik marknadsundersökning arrangerad av Delius Klasing förlag i Tyskland med flera tusen personer som deltar i undersökningarna som gjorts 19 år i rad. Ledningen till tvåan på listan är massiv med flera gånger så många svar för Hallberg-Rassy.

 

De tre senaste modellerna som introducerats de senaste två åren är 44, 340 och 57, alla med dubbla roderblad. Alla dessa modeller har visat sig vara internationella försäljningsframgångar.

 


HR 64, varvets flaggskepp.
HR 64, varvets flaggskepp.

Hallberg-Rassykonceptet har utvecklats, steg för steg, genom årtionden. Hallberg-Rassy har alltid varit trogna grundvärderingarna med gedigna båtar, välskyddade sittbrunnar, lång livslängd, lätthanterlighet med mer än respektabla fartresurser. 

 

Hallberg-Rassy är fortsatt 100 % familjeägt och familjedrivet. Hallberg-Rassy drivs sedan 2003 av andra generationen, Magnus Rassy. Hallberg-Rassy har aldrig hamnat i ekonomiska svårigheter. Varvskoncernen är obelånad. Varje båtköpare kan få bankgaranti till lågt självkostnadspris. HallbergRassy har levererat 9 400 båtar, på utsatt tid, varav 3 400 är ritade av Frers.

 

Läs hela Hallberg-Rassyhistorian här:

https://www.hallberg-rassy.com/sv/varvet/varvets-historia/

 

Magnus Rassy

 


Tipsa en vän     Skriv ut