VHF SRC-bok

På gång:
Düsseldorfs båtmässa i januari, men sätter pandemin stopp?
Batteriövervakning

Har du koll på strömförbrukningen ombord?


Patrick Lindahl 2021-01-12

Victron smartshunt mäter förbrukning ombord och håller koll på batterispänningen.
Victron smartshunt mäter förbrukning ombord och håller koll på batterispänningen.

Strömförbrukning ombord är ett ständigt orosmoment. Nu för tiden är det inte ruffbelysning och läslampor som är största boven. Det är all elektronik, navigationsutrustning, mobilladdningar och kylskåp med mera som drar ström, men hur mycket? I artikeln redogör jag för hur man kan mäta förbrukningen och hålla koll på mängden energi i batterierna.

Allt mer elektriska och elektroniska enheter installeras i båtarna, vilka alla kräver ström. Det erfordrar att man har koll på förbrukningen från batteriet, hur mycket energi som finns kvar och när man laddat färdigt.

 

Med en shunt, som är ett mycket noga kalibrerat elektriskt motstånd, kan man mäta hur mycket ström som går ut och in i ett batteri. Man mäter det spänningsfall som blir över shuntens poler. Med detta spänningsfall kan man beräkna strömmen, och över tid, energiförbrukningen.



De batteriövervakare som är vanligast idag är Victron BMV-712 och NASA BM-1 och BM-1C (där C står för Compact). De visar spänningen, ström och hur många procent som finns kvar i batteriet. Det sista kräver dock att man ställt in övervakaren på hur många Ah som batteriet är på, samt ställt in 100 % när batteriet är fullt. Dessa inställningar måste alltid göras oavsett vilket fabrikat eller modell man har. 



NASA BM-1C kalibreras i det ögonblick man ansluter instrumentet till plus. Då ska man helst ha tre händer när man gör anslutningen och då direkt knappa in kapaciteten. Batteriet måste också vara fulladdat då den ställer in sig på 100 %. Man kan inte, vad jag vet, göra dessa inställningar efter att man tagit mätaren i drift. På panelen visas spänning och ström och på en “termometer” visas procentsatsen. Däremellan står med pyttesmå bokstäver “Charge” eller “Discharge”, dvs. om batteriet laddas eller laddas ur. Även på den större BM-1 är texten “Charge” resp Discharge” väldigt liten, vilket gör att det är svårt att se om batteriet laddas eller laddar ur.

 

NASA batteriövervakning är lämplig för våta (blysyrebatterier) och AGM-batterier, men passar ej för litiumbatterier. Skalan för urladdning går bara till ca 35 % och ett litiumbatteri kan laddas ur ner till 10-20 % och ramlar således utanför skalan. 



Ctek har bundlat deras DC/DC-omvandlare D250SA i vissa förpackningar med en NASA BM-1C, även om det står Ctek på den. Ctek har också vad de kallar batterimonitor, men denna visar bara spänningen på batteriet, inte ström eller verklig procent. Den procentsats som visas är en uppskattning baserad på spänningen, inte verkligt uppmätt förbrukad ström.

 

Avläsning görs på mobilen via blåtand och kan vara ett alternativ för motorfordon eller mindre motorbåtar som inte används dagligen och där man inte har behov av att mäta förbrukad ström, utan bara veta status på batteriet.

 

Victron BMV-712 har, förutom samma funktioner som ovanstående, även en programmerbar reläutgång, där man kan ansluta ett larm, bortkoppling av vissa förbrukare eller annan funktion som man vill ha. En smartversion av BMV-712 har också blåtand där data kan utläsas på mobilen. 


Victron Smart Shunt

Nu har Victron nyligen kommit ut med en ny batteriövervakare, Victron 500A smart shunt. Se bilden längst upp. Till denna finns inget separat avläsningsinstrument. Man läser av data och gör inställningar via blåtand på sin mobil eller läsplatta. Det finns på shunten en Aux-ingång som kan användas för antingen övervakning av startbatteri (enbart spänning), temperaturövervakning eller, om man har batterier seriekopplade, för mittspänningsövervakning (se nedan).

 

Dock finns det ingen reläutgång för larm eller generatorstart. Larmfunktion finns, men måste anslutas via Victron GX-enheter. När shunten känner av att batteriet är fulladdat, sätts laddningen till 100 %, dvs shunten kalibrerar sig själv efter varje laddning.

 

Själva shunten är samma som till BMV-712 men medan elektroniken ligger öppen på BMV-712-shunten, har den i Smartshunten kapslats in i ett plasthölje. Den är inte vattentät, allt måste monteras på en plats där det är torrt.

 

Mittspänningsövervakning används när man har 24V eller 48V och har kopplat batterier i serie. Spänningen mitt emellan är då 12V respektive 24V. Här får man då en kontroll på att batterierna är i balans.



En mängd statistik kan utläsas ur appen, såsom antalet laddcykler, maximal urladdning, genomsnittlig urladdning, hur mycket energi man har laddat ur och hur mycket man har laddat in. Från de två sista kan man få ut batteriets verkningsgrad, dvs man måste ladda på mer energi än man får ut. Priset är inte heller avskräckande, ligger i samma prisläge som övriga kvalitétsshuntar, dvs. runt 2 000 kronor.

 

Det är mycket viktigt att man inte ansluter någonting mellan shunten och batteriet. Shunten ska anslutas till minusledningen mellan batteriminus och ut till förbrukarna. All ström som går ut från batteriet måste passera shunten, annars mäter den fel. Detta gäller oavsett fabrikat.

 
Patrick Lindahl

 Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut







Comstedt Hydraulik mars 2021

DieselPower feb 2021

Ultra marin ankare feb 2020


Radarboken

SSRS hälp oss hjälpa dig

Bok Bortom horisonten