Sleipner toppbanner jan 2013
Diesel Power 2014 maj
Ledare

Huges konkurs måste synas


2012-06-05

Exklusiva showrooms torde vara en av orsakerna till konkursen. En källa anger att hyran i Smista Allé i Stockholm är närmare 300 000 kronor per månad. Bilden är från showroomet i Mölndal
Exklusiva showrooms torde vara en av orsakerna till konkursen. En källa anger att hyran i Smista Allé i Stockholm är närmare 300 000 kronor per månad. Bilden är från showroomet i Mölndal

Huges Marina gick i konkurs i fredags. Högt flygande planer och exklusiva ”Showrooms” i en vikande marknad torde vara några av orsakerna. Dessutom undrar vi på DagensBåtliv.se om ledningen för Huges Marina hade den kompetens och lämplighet som krävs för att driva båthandel. Tråkigt att en välbärgad ägarfamilj sätter ett företag i konkurs och att båtköpare kommer emellan.


Huges Marina började sin verksamhet i Tranås. Företaget såldes till Gillesvik Invest som genom försäljning av bland annat värmepumpsföretaget IVT i Tranås fick en rejäl kassakista. Ägarfamiljen Kastengren, med sonen Matts såg sig om efter nya investeringsobjekt.

Året var 2005. Det blev ett antal uppköp av båtmarinhandel som till exempel Lars Flodins i Bergshamra, filial på Pampas och köp av Orust marin. De säger själva att de var Sveriges största marina kedja. Det byggdes eleganta showroom i Mölndal och i Smista Allé söder om Stockholm. Enbart hyra för showroomet i Stockholm uppges vara närmare 300 000 kronor per månad.

För några veckor sedan såldes Flodins i Bergshamra till Marindepån och det blev känt att Huges Marina skulle lämna Showroomet i Smista Allé.

Många privatpersoner kan drabbas
Bubblan Huges Marina och Matts Kastengren har nu spruckit och det finns en hel del personer som betalt handpenning och riskerar att förlora det i konkursen. Det är inte ovanligt att en handpenning på 20 % erläggs.

Redan under helgen kom det första mejlet från en upprörd kund som erlagt drygt 150 000 kronor i handpenning på en båt och nu riskerar att förlora allt.

Från en annan källa har vi fått veta att privatpersoner lämnat sina båtar som handpenning för att köpa ny båt. Dessa båtar är sålda. Nu riskerar de att gamla båtens värde ingår i konkursboet och att de ägare som tänkt köpa ny båt för de pengarna inte får någon båt. Och dessutom blev av med sin gamla båt utan ersättning.

Ryds har stora fordringar i konkursboet. Det drabbar den redan hårt belastade koncernen Nimbus boats. Nimbus boats ägs av bland annat riskkapitalbolaget Altor och Viamare Invest.

På redaktionen är vi kritiska till konkurser. Allra helst när det sker inom ägarfamiljer som har stora tillgångar utanför det aktuella bolaget.

Juridiskt är det säkert rätt att företaget går i konkurs, men moraliskt är det trist eftersom privatpersoner och leverantörer får ta en stor ekonomisk smäll på grund av att ägarna ser till sitt och struntar i enskilda människors ekonomiska förluster.

Intervju i Vi Båtägare
Matts Kastengren berättar i en intervju för Anders Vaernéus i motorbåtstidningen Vi Båtägare, nummer 3-2006, att han såg båtbranschen som konservativ och att idéerna styrde resultat, marknad och kundrelationer i fel riktning. I samma intervju säger Matts Kastengren att båtbranschen har en enorm utvecklingspotential.

På Anders Vaernéus väl befogade fråga om ”är du inte rädd för att ses som ännu en uppkoppling på båtmarknaden som med välfylld plånbok ska slå sig in i båtvärlden och tjäna storkovan”, svarar Matts Kastengren: ”Jag väntade på frågan” säger Matts och ler och fortsätter:

”Vi vet att branschen ideligen tillförs entreprenörer som ska göra lycka på båtar. De flesta har dock gjort ett gemensamt fel: De har gått in i båtbranschen för att de gillat båtar. Och satt detta faktum i främsta rummet och låtit företagandet styras av entusiasmen. En livsfarlig fälla som kan slå igen. Man måste inse att båtbranschen som alla andra drivs av faktiska affärer – inte av verklighetsfrämmande drömmar och visioner.”

Detta är uttalanden som Matts Kastengren lär få äta upp. I samma intervju talar Matts Kastengren också mycket väl om kunder och kundfokus.

Oskyldiga båtägare ska inte drabbas
Det är vår förhoppning att konkursen utreds ordentligt och att återvinningsregler tillämpas om det visar sig att ägarna plockat medel och eller fastigheter ur bolaget.

Ägarfamiljer som Kastengrens ska inte kunna sätta företag i konkurs så att ”vanligt båtfolk” drabbas. Det är ju ett känt faktum att en konkurs kommer väldigt sällan som en överraskning för ägarna av ett bolag. Oftast har de vetskap om att en konkurs är oundviklig, om ägarna själva inte ska förlora ännu mera pengar.


Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut




Kommentarer
1. Sic transit gloria mundi... Henn Avasalu Södertälje 2012-06-05



Öviks kommun

Solteknik GPS mus

Nautisk U spalt 4


Plotterboken

SSRS hälp oss hjälpa dig

Auktionet maj 2013

Sök båt

Fritidssk o Bryggboden

Swed boat Lars W 200x200

Boatsecure