VHF/SRC distanskurs

På gång:
Om sommarens långseglats till Shetland, Färöarna och Island.
Köparens marknad

Aldrig varit så billigt att köpa begagnad båt


Bengt Utterström 2015-10-27

Den här båten ger ägaren till någon som tar hand om den och som har ambitionen att fortsätta renoveringsarbetet (ägaren har gett tillstånd för publicering).
Den här båten ger ägaren till någon som tar hand om den och som har ambitionen att fortsätta renoveringsarbetet (ägaren har gett tillstånd för publicering).

Bland äldre båtar, de som är byggda före år 2000, går det att göra riktiga fynd. Det gäller även de så kallade Orustbyggena. Men se upp så att du inte köper en båt och en dag blir sittande med ”Svarte Petter.” En dag ska den båt du tänker köpa skrotas och den kostnaden vill de flesta av oss lägga på någon annan. Många båtar är redan nu redo för skrotning, men det är inte lika många båtägare som insett det.

Välj ett erkänt kvalitetsmärke
Den som funderar på att köpa båt och kan tänka sig en båt som är 15 år eller äldre kan verkligen fynda idag. Tipset är dock att köp en båt som du sedan tror går att sälja. Svenska kvalitetsbyggen kommer troligtvis att kunna säljas vidare under många år framåt. Udda modeller, som är tillverkade i högst något hundratal exemplar på 70- och 80-talet, får det säkert svårare jämfört med de båtar vars varv finns kvar idag.


Det finns ingen större anledning att köpa en sunken båt med svajköl och gammal motor. Så kallade hembyggen kan det också vara si och så med när det gäller kvalitén. På 1970 och 80-talet var det många som byggde sina båtar från ett halvfabrikat. Franska och tyska lättviktsbåtar, som börjar närma sig 15 till 20 år gamla, ska man nog också vara försiktigt med. Grundstötningar har säkert skett under dessa år och stora reparationer kan vara nödvändiga. Vissa nya båtar tål inte ens att man ställer båten på kölen. Se upp för dem när de blir 10 till 15 år gamla.


Innan du köper en segelbåt, be att få prova båten under segel en blåsig dag. Gå in i båten. Är det ett kvalitetsbygge är det tyst i båten. Är det ett sämre bygge gnekar det i hela inredningen. Min uppfattning är att det ska vara tyst i båten även när det ”brallar i” och går sjö.


Som köpare har du många bra båtar att välja bland och det går att pruta på priset. Jag är förvånad över hur dåliga svenska båtköpare är på att pruta. Om du vet med dig att säljaren har köpt ny båt och det är höst, då är en säljare riktigt mör. Men få tycks utnyttja det. Säkert är de flesta begagnade 1900-talsbåtarna mellan 20 till 40 % för dyra trots redan många gånger ett förhållandevis lågt pris.


En båt i bra skick, men med dålig motor och gamla segel kommer att ta en del kostnader initialt. Lägg in dessa i din kalkyl. Det är relativt enkelt att få en god prisbild av både nya motorer och segel. Betrakta motorer och segel som förbrukningsvaror. Det gäller även teakdäck. Åldersspannet kan dock variera mellan dessa tre.


Teakdäck
Äldre teakdäck är ofta en skräck för många. Har båten ett dåligt däck så ska det märkas på priset. Att lägga ett nytt kan kosta som en ny motor, men då håller det i 30 år till. Det finns alternativ till teakdäck. Att riva ett däck klarar de flesta av. Att plasta igen gamla skruvhål klarar de flesta också. Sedan kan man lägga något annat material eller helt enkelt spackla och måla däcket med någon halkskyddsfärg. Jag skulle vilja tona ned bekymren med gamla teakdäck. Blir läckagen för stora, då måste man göra något åt det för annars blir det mögel och andra problem i båten. Vill du ändå ha nytt teakdäck finns det varv i Estland som gör det betydligt billigare än i Sverige. Kom också ihåg att den båt som i alla lägen är helt vattentät finns inte. Det gäller även nya båtar. Vattnet hittar alltid in någonstans och blir till en liten pöl på en plats som inte har något att göra med platsen för själva läckaget.


Ruffade båtar med motor skänks bort
Då och då dyker båtar upp på Blocket under ”bortskänkes”. Det är ofta ett sista desperat försök från en båtägare som vill bli av med sin båt som inte går inte att sälja. Säkert har den varit till salu under en tid, men ingen har nappat. Båtägaren tar till ”bortskänkes” för att slippa kostnaden för skrotning. Att skrota en båt kostar från 2 800 kronor per ton plus frakt för transporten till båtreturen.

Det finns också båtägare som skänker bort båten, men bara till någon som de vet kommer att ta hand om den.


Den fräcke köparen kan ju alltid försöka med följande: ”Jag tar emot din båt, men jag vill att det följer med 2 000 kronor.” Säkert blir det sådana båtaffärer också, för givaren är det billigare än att skrota båten. Dessutom slipper givaren de kommande kostnaderna för hamnplats och vinterförvaring. Försäkringen är säkert sedan en tid redan uppsagd.


Mina erfarenheter att köpa och sälja
Jag gjorde ett misstag i augusti. Jag köpte ny båt innan den andra var såld. Att det kostar på ekonomiskt var jag inställd på. Vidare visste jag att jag måste räkna med att jag har två båtar till våren att rusta och två båtar som ska ha hamnplats, vara försäkrade etcetera. Allt detta fanns med i planeringen. Vad jag däremot inte hade räknat med är att det förtar en hel del av glädjen med ny båt när den gamla fortfarande finns kvar. En ny båt vill man hänge sig åt, men det är svårt när gamla båten slukar energi. Så fort fokus läggs på nya båten glömmer man vikten av att hålla igång försäljningsprocessen med den gamla.


Rådet är, sälj din gamla båt först innan du köper en ny, även om det inte är en ekonomisk fråga.


Min försäljning
Att prissätta en känd kvalitetsbåt är inte lätt. Mitt utgångspris var summan av båtens inköp plus alla nya tillbehör som köpts sedan 2012. Det var ny motor, nya segel, ny navigationsutrustning, kapell och sprayhood, varmvattenberedare, pumpar och ”tusen andra småsaker”. Slutsumman hamnade på cirka 758 000 kronor plus arbetskostnader.


Det priset var fullt jämförbart med vad andra begärde för samma båttyp. Ett par var dyrare, ett par andra var något billigare, men hade då inte ny motor och segel med mera. Det gemensamma för de andra båtarna var att de har varit till salu väldigt länge. Ett par av dem över ett år.


Det gick trögt, få samtal och förfrågningar efter utrustningslistan.


Jag sänkte priset till 725 000 kronor. Ingen större reaktion från marknaden. Jag fattade då det drastiska beslutet att sänka priset till 590 000 kronor. Då började telefonen ringa och mejlförfrågningar kom. Båten såldes för 590 000 kronor och jag hade två köpare, men lovade den förste att hålla båten i ett par dagar för dem. Det fanns även fler starka intressenter trots att det nu var oktober månad.


Med andra ord, även mitt utgångspris var för högt och satt i hjärtat. Efter ytterligare prissänkning har jag fått båten såld och köparna har fått en fin båt som förhoppningsvis fungerar utan större bekymmer under många år.


Försäljningsprocessen tog ganska precis två månader. I dessa tider får det nog anses som en kort tid, men med ett marknadsanpassat pris blir det affär.

 

Två böcker som är bra att ha (det finns fler böcker på samma sida):

700 segelbåtar i test av Curt Gelin, *Klicka vidare*

400 motorbåtar i test av Curt Gelin, *Klicka vidare*


Se även
www.sokbat.se

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut




Kommentarer
1. Nyttig läsning för båtägare Gunnar Hammarstrand, Stockholm 2015-10-28