VHF/SRC distanskurs

På gång:
Byte från svanhalls till Cable port
Köpa båt del 1

Att välja båt


2014-05-05

Båtlivet i Sverige är brett och det finns en båt för alla. Båda dessa båtar ger stor glädje för sina ägare. Sveriges kust och skärgårdar väntar lika mycket på båda två.
Båtlivet i Sverige är brett och det finns en båt för alla. Båda dessa båtar ger stor glädje för sina ägare. Sveriges kust och skärgårdar väntar lika mycket på båda två.

Det finns 15 340 båtar till salu på Blocket.se i skrivande stund. Med andra ord är det inget fel på utbudet. Går vi ut i Europa hittar vi hundratusentals ytterligare båtar som är till salu. Men vilken ska man välja? Enkla lösningar där du fixar det mesta själv eller en båt med supermoderna datasystem? Räcker det med att kunna hissa aktersnurran med en knapptryckning eller ska det vara övervakningssystem där targabågen fälls ned med fjärrkontroll när du startar helikopterns motor?

Den första frågan jag brukar fråga mig själv är: Vad ska jag ha båten till? Ska det vara för fiske, segling, motorbåt, snabb eller långsam? Ska det gå att sova över? Eller är det bara dagsturer? Ska den användas tidigt på våren och sent på hösten? Räknar du med att semestra i båten några veckor eller endast några nätter? Hur många kommer ni att vara ombord? Är ni fler än fyra ska du nog titta på båtar som är över 10 meter eller minst cirka 35 fot.


Får ögat sitt? Det är ju inte roligt att köpa en båt som inte värmer i hjärtat när man ser den.


Är din respektive med på att ni köper båt? Eller är det bara ditt projekt? Det blir aldrig roligt om det bara är den ene i familjen som vill ha båt.


Ställ dig frågorna ovan och ge dig själv ett ärligt svar innan du köper båt. Allt för många båtköp sker med hjärtat utan att man gjort en ordentlig analys.


Nytt eller begagnat?
Att köpa nytt är dyrt. Att köpa en båt som har några år eller kanske upp mot 20 år eller mera ”på nacken” är ofta inget dumt alternativ. Priset är lägre och ofta är sådana båtar väl utrustade och bra underhållna. Äldre båtar är många gånger mycket välbyggda. Att hålla sig till kända fabrikat är sällan en dålig investering.


Det tar tid att köpa båt. Om du inte vet vad du söker för modell, ta dig tid och titta på många olika båtar. När så modell eller storlek känns rätt, titta på ett antal olika av samma slag innan du slår till. Gör båtköpet till ett projekt och ha inte för bråttom. Det är roligt att köpa båt. Låt det ta den tid det tar.


Fråga och fråga
Ställ massor med frågor. Både till dina vänner och till de som ska sälja båten. Fråga hur de har använt båten. Be dem berätta. Det ger en bild av säljarens erfarenheter. Stämmer den med din?


Enkla båtlivet eller ett superavancerat?
Den gula båten på bilden ovan ger sin ägare ett lyckligt båtliv. Det är enkelt och okomplicerat. Nära naturenupplevelser. Gula båtens båtliv är billigt. Båt och motor kan fås för mellan 10 000 till 30 000 kronor. Mycket beroende på motor och skick. Möjligheterna är många, framförallt för dig som bor i skärgårdsområden.


Den andra båten är ytterligenheten åt andra hållet. Där kostar det långt över 30 000 kronor att bara tanka båten.


Varför inte helikopter och motorcyklar ombord?
Svenska företaget Marinplus är med och levererar ett supermodernt dator- och elsystem från EmpirBus till den 24 meter långa motorkatamaran på bilden. Skeppet kommer från Pachoud Yachts i Nya Zeeland. Elsystemet är integrerat med övervakningsprodukter från Maretron.


Båten är utrustad med allt från helikopter, snabbgående sänkbar motorbåt, uppvärmd bubbelpool, motorcyklar, dyktuber och kajaker. Allt för ett lite bekvämare och äventyrligare båtliv.


Elsystemet är programmerat med funktioner som i princip är omöjliga att få med ett traditionellt elsystem. Data hämtas från bland annat motorer, generatorer, sensorer och givare. Alla strömförbrukare och strömbrytare är anslutna till en EmpirBus strömmodul, vilket gör det mycket enkelt att få automatiska och logiska funktioner.


Här är ett exempel på praktiska problem som få andra fritidsbåtar har: För att undvika att helikopterns rotor slår i targabågen vid lyft eller landning, fälls targabågen framåt och de skyddande gallren runt helikopterplattan fälls ned. Samtidigt tänds landningsbelysningen automatiskt om det är mörkt ute. Allt som krävs är programmering för hur motorerna ska startas, i vilken ordning och hur länge de ska vara i drift samt inhämtning av omgivningens ljusförhållande.


Hela elsystemet styrs och kontrolleras enkelt från en pekskärm med Maretron N2KView. Strömbrytaren sitter i styrhytten eller så styr du det hela från land!


När det gäller den gula båten handlar det om att ha bränsle i tanken, en picknick korg, sjökort och några dynor. Ta med en hink som kan fungera som öskar och toalett. Lanternor behövs om du kör i mörker. Mycket mera än så behövs inte för att uppleva ett spännande båtliv.


Ett vanligt fel många gör som köper sin första båt är att de köper för liten båt. Kanske har du sett båten bara på land och tycker den ser stor ut då. I vattnet blir den mindre.


Visst är båtlivet brett och visst finns det en båt för alla. Sverige är dessutom fantastiskt bra land att ha båt i. Båtklubbar och privata marinor finns för förvaring av båten och vi slipper svåra stormar och tidvatten. Varma kläder är en fördel att ha med sig. Sedan står hela kusten med skärgårdar öppen och bara väntar på oss.

Här är en bra sajt för dig som letar inspiration i båtlivet: www.upptackbatlivet.se . Där finns även en länk till www.sokbat.se 


Del två handlar om vad du ska titta efter i båten.


Kommentera gärna artikeln. Ange- för och efternamn samt bostadsort.

 


Tipsa en vän     Skriv ut