VHF/SRC distanskurs

På gång:
Byte från svanhalls till Cable port
”Vi beslöt att sälja innan vi köpt”

Delat båtägande har bara fördelar


Bengt Utterström 2011-12-01

Att dela båt har många fördelar. En av dem är att vi kan segla åt ett håll under semestern och den andre delägaren seglar hem båten.
Bild:Bengt Utterström
Att dela båt har många fördelar. En av dem är att vi kan segla åt ett håll under semestern och den andre delägaren seglar hem båten.

Delat båtägande har i stort sett bara fördelar. Båten blir billigare i inköp och underhållskostnader och arbete delas mellan delägarna. Sedan har vi alltid någon att prata med om den egna båten. Den ena kan segla båten åt ett håll två veckor, den andre seglar hem den på sin semester.
Ett annat alternativ är att hyra båt, eller varför inte köpa en båt med kompisar och hyra ut den när den inte används? Ett tredje sätt kan vara ett delägarskap genom Sweden Event Yacht Club. Här får du också några praktiska tips om avtal med mera innan båten inköps. Vi har även letat nackdelar med gemensamt ägande.


Delat båtägande

Min egen erfarenhet från att dela båt med kompis är bara positivt. Det var i början av 90-talet som Anders och jag köpte en segelbåt. Den stora fördelen, som jag minns det, var att jag fick en "båtkompis", ni vet en sån som gillar att diskutera hur slangklämmor ska sitta och dras åt, hur många lattor ett storsegel ska ha om vi syr om det och hjälp med montering av autopilot med mera.
 
Upptäck nya delar av Östersjön eller västkusten på en semester
Alltför ofta är semestern för kort. Får vi loss tre veckors segling vill vi gärna vända hemåt efter halva tiden. Med delat båtägande kan den ena segla åt ett håll under hela semestern och slippa återresan. Den andre kommer med fördel med bil till den plats där båten är. Besättnings- och packningsbyte sker och den andre båtägaren har en fin semestersegling att se fram emot som går åt ett håll hela tiden.

Ett delat båtägande behöver ju inte betyda längre resor. Kanske räcker det med dags- eller kvällsturer då och då. Eller att vi har någon att dela höstseglingen med. Även då är ju "partrederiet" en fördel.

Även klassiska dagtursbåtar lämpar sig för delägarskap.
Även klassiska dagtursbåtar lämpar sig för delägarskap.

Delat arbete och kostnader
Är det två personer eller familjer som väljer delat båtägande halveras alla fasta kostnader såsom varvshyra, båtplats, försäkringar och nyanskaffningar. När det gäller arbetet på hösten inför vinterförvaring och vid vårrustningen går allting lättare eftersom man är minst två som hjälps åt.

Ta diskussionerna innan köpet
Det gäller att man innan köpet diskuterar igenom så mycket som möjligt om hur vi ser på gemensam båt. Hur ska båten användas, får den hyras ut, kan den andres kompisar/föräldrar eller annan få låna/hyra båten? Var ska den ligga på sommaren och vintern, finns det speciella krav om städning och urplockning av personliga tillhörigheter innan den andre seglar båten?
 
Diskutera också igenom om hur ni ska göra om den ena tycker si och den andre så om inköp eller arbeten på båten.
 
Gör en lista på det som är viktigt för dig, be din blivande båtkompis göra likadant. Diskutera era punkter innan ni köper båten.
 
Undvik att köpa in dig i en båt som din kompis äger. Ofta är båtägande förknippat med starka känslor och bestämda uppfattningar hur saker och ting ska vara ombord. Som ny båtägare i någon annans båt riskerar du att alltid hamna som "tvåa". Det är bättre att kompisen säljer sin båt och att ni börjar från ruta ett med att titta efter en ny båt.
 
Gör ett avtal mellan er
Det är klokt att göra ett enkelt avtal mellan andelsägarna. Inled det gärna med ungefär följande:
Avtal har idag tecknats om gemensamt ägande av båten "XY", modell, tillverknings nummer etcetera, mellan ägarna "NN och NN".

Fortsätt sedan med några rader om varför ni köper båt gemensamt. Notera det positiva och möjligheterna med gemensamt ägande. Kan vara bra att påminna sig själv och den andre om, om det skulle uppstå någon tvist framöver.
 
Notera även vilken budget ni kommer överens om för båten. Tillexempel kan det vara bra att skriva in att nyanskaffning får högst uppgå till x-kronor per år. Har ni redan nu pratat om utrustning som båten ska kompletteras med, notera det också. Prissätt det gärna så att den andre inte känner sig missmodig över kostnaden.
 
Vi beslöt, innan köpet, att sälja båten efter två år
Min kompis och jag beslöt att vi skulle sälja båten efter två år innan vi köpt den. Anledningen var att då visste vi vad som gällde för oss båda två. Ingen kunde göra den andre besviken med orden: "Jag vill att vi säljer båten." Naturligtvis kunde vi efter två år säga till varandra: "Det här är så himla bra och trevligt, vi behåller båten ett år till." Fördelen med vår klausul var att beslutet om försäljning redan var taget.

Vi sålde efter två år. Anledningen hade ingenting att göra med att det skulle vara nackdel med delat ägande. Mest handlade det om att den ene av oss tröttnat på segling och hellre ville ha motorbåt.

Köpeavtalet och försäkringsbrevet
När ni köper båt tillsammans ska det klart och tydligt framgå i köpehandlingen hur ägarfördelningen ser ut. Ingen vill ju betala pengar för en båt om det inte finns noterat hur ägarbilden ser ut. Delar ni på båten äger ni ju 50 % vardera. Det ska också framgå i köpeavtalet.
 
När båten försäkras, se då till att alla ägares namn finns med i försäkringsbolagets register. Om det bara står en person som ägare är det den personen som får eventuella försäkringspengar utbetalda till sig. Det kan ju kännas lite olustigt för den andre.

RTC båtkontakten

Delat båtägande har stora ekonomiska fördelar. Att ytterligare förbättra båtens ekonomi och hålla kostnader nere kan vara att hyra ut båten. Sådan uthyrning kan ske privat eller genom etablerade uthyrningsföretag. Ett sådant, som varit verksamt sedan 1968, är RTC. De förmedlar kontakten mellan dig som båtägare och hyresgästen.

Båten kan således ligga kvar i din hamn på din ort. Hyresgästen, som hittat båten och hyr via RTC, hämtar båten hos dig. Viss säkerhetsutrustning måste finnas, båten ska vara hel och ren. Det går bra med både nya och äldre båtar.
 
En tilläggsförsäkring behövs vid all uthyrning. Tala med ditt försäkringsbolag om det.

Sweden Event Yacht Club

Den som vill äga del i flera båtar kan göra det genom att köpa en andel i Sweden Event Yacht Club. För en andelskostnad av 150000 kronor och en årlig serviceavgift på drygt 61000 kronor får man tillgång till 6 båtar som utgör en båtflotta. Varje båtflotta har högst 45 andelsägare. Båtflottor är planerade till Malmö, Göteborg och Stockholm.

Varje andelsägare är garanterad 3,5 veckors båtanvändande. Segelbåtarna är mellan 35 till 40 fot. Minsta båt är en daycruiser. En 32 fots motorbåt liksom en Princess 430 finns också i flottan.

Nackdelar då?
Det är inte så lätt att hitta nackdelar. Naturligtvis kan det bli krock i planerade semesterveckor, men det kan ju lösas med att den ene får välja tre veckor först ena året, den andre väljer först nästa år och så vidare. Gör gärna en årsplanering om när ni vill använda båten.

Alla kommer nog att tycka att "den andre inte städat tillräckligt bra" eller inte jobbat lika många timmar som jag gjort. Var generös här och glöm inte bort varför ni delar båt. Det finns faktiskt bara fördelar och möjligheter med delat ägande så länge ni inte börjar på tiga ihjäl obekväma samtalsämnen om och kring båten.

Viktigast av allt, bestäm innan köpet när ni ska sälja!

Kommentera gärna, skriv under med för- efternamn och bostadsort.

Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut




Kommentarer
1. Intresserade delabåtägare. Gunnar Holmqvist, Stockholm 2013-10-25