Niklas Krantz är så vitt det är känt den förste att segla jorden runt i en Bavaria 30, en båt som knappast i första hand är tänkt för oceanseglatser. Boken här är hans egen berättelse om allt som krånglade och gick sönder på hans båt under fem års världsomsegling.
Mastbrott på Atlanten, motorkrångel, skador på rodret, en autopilot som ger upp, ankarspel som rostar, en jolle som säckar ihop, pumpar som hänger sig och mängder med olika elfel är bara några av haverierna.
I ”Hafsorkesterns haverier” berättas utförligt om alla missöden och hur de klarades upp. Niklas Krantz delar generöst med sig av sina segelbåtsfix och lärdomarna av de egna misstagen. Boken innehåller närmare ett par hundra bilder och tips för båtfolk.
Bokens framsida visar masten när den just fallit. Strax var stående riggen kapad (vajrarna som höll masten) och mast och segel sänktes mot en sista vila på 4000 meters djup.
Niklas skriver: ”Jag visste ingenting om äventyret eller om de människor och djur som jag skulle få möta över och under vattnet. Och jag visste inget om allt som kunde gå sönder på min båt Hafsorkestern och hur man lagar det. Jag hoppas att jag med den här boken kan inspirera andra att våga ge sig ut i det okända, trots allt som gick sönder på min båt. Allt går att lösa!”
En världsomsegling är en prestation i sig. Att som Niklas Krantz tålmodigt och uppfinningsrikt reda ut alla haverier och fullborda 45 000 sjömil gör hans segling till en bragd.
Niklas Krantz driver webbsidan Sittbrunnen.se.
Fakta:
Titel: Hafsorkesterns haverier
Författare: Niklas Krantz
ISBN nr 978-91-527-5818-2
Format 21 x 21 cm
178 sidor
Vikt ca 570 gram
Utgiven av Lutra Marin AB
Hafsorkesterns haverier finns bland annat att köpa hos Bryggboden.se, Bokus.com, Nautic-Center.se, Sailon.se, Seapax.se och Vikingyachting.se. Boken webbsida är Fritidsskepparen.se
Fritidsskepparens VHF/SRC-bok av Bengt Utterström
Fritidsskepparens kursbok för VHF/SRC-bok är för den som vill lära sig hur en modern marin VHF-radio med DSC fungerar. Boken beskriver pedagogiskt och enkelt nyttan med VHF och hur den används i båten, såväl i Sverige som utomlands. Denna andra upplaga trycktes i mars 2023.
Boken beskriver AIS, satellitbaserade nödsystem, nödanrop, nödsignalen distress alert, Mayday med flera nödsignaler, Sweden Rescue, sjöräddning, Kustradiostationer, vanliga anrop och kanalfart med ATIS-funktion.
Fritidsskepparens VHF/SRC-bok är kursbok för ett SRC, Short Range Certificate och uppfyller kunskapskraven som Nämnden för båtlivsutbildning, NFB, utfärdat.
I sista kapitlet finns allt om examination för ett SRC, exempel på provskrivning och var du hittar förhörsförrättare om du väljer självstudier. Till varje kapitel finns övningsfrågor.
Boken är skriven av Bengt Utterström som också är författare till den populära navigationsboken Fritidsskepparen och Fritidsskepparens Radarbok med AIS. Han har lång erfarenhet av att hålla kurser i ämnet och av praktisk användning av VHF till sjöss i både svenska och internationella farvatten.
Kompletterande övningsmaterial och mer information finns på bokens webbsida Fritidsskepparen.se
I Fritidsskepparens nautiska serie ingår även Förarbevis för vattenskoter, Hafsorkesterns haverier och El, elektronik och nätverk ombord.
Bokens webbsida är Fritidsskepparen.se - Kunskap för glädje till sjöss -
Fritidsskepparens VHF/SRC-bok finns att köpa bland annat hos Bryggboden.se, Bokus.com, Erlandsons Brygga, Nautic-Center.se, Sailon.se, Seapax.se och Vikingyachting.se
Fakta:
Titel: Fritidsskepparens VHF/SRC-bok
Författare: Bengt Utterström
ISBN nr 978-91-519-8862-7
Format 21 x 21 cm
108 sidor
Vikt 335 gram
Utgiven av Lutra Marin AB
I en nyutgiven bok, ”Historien om Hallberg-Rassy – Legendariska båtbyggare”, beskrivs Hallberg-Rassys resa genom hela nio decennier. Det började redan på 40-talet och fram till idag. Det är en framgångssaga som än idag inte skymtar något slut. Boken är rikt illustrerade och innehåller mängder med nya intressanta fakta, bilder och berättelser som aldrig tidigare publicerats. Här finns till och med fyra hittills okända båtar avbildade, som aldrig byggts.
Den här påkostade 360-sidorsboken är stor till både formatet och omfånget, 317 mm hög, 237 mm bred och 29 mm tjock, på 360 sidor med omslag. Texterna är på svenska. Det finns även i en engelsk upplaga. Boken är mycket välinitierad, med texter av Magnus Rassy, båtjournalisterna och författarna Bengt Jörnstedt och Curt Gelin. Boken är till 70 % ny och bygger till 30 % på den svenska boken Båtbyggaren Christoph Rassy.
Det svenska företaget Hallberg-Rassy AB är ett av världens allra mest respekterade och framgångsrika båtvarv. Den här boken är ett måste för alla segelbåtsälskare i allmänhet och Hallberg-Rassyfantaster i synnerhet.
Boken kan köpas här, *Klicka vidare*
Guiden om Åland innehåller mängder med flygbilder, hamnskisser och all detaljinformation om över 70 åländska hamnar och 16 tillfartshamnar i Sverige och Åboland.
Förutom detaljerad hamninformation finns också ett antal textkapitel om att segla på Åland, praktiska tips om ankring, radiofrekvenser och var man bäst provianterar och bunkrar båten.
I en unik sammanställning kan man även se var storfärjorna befinner sig och när svall och sug kan påverka hamnarna. Ett särskilt kapitel behandlar också frågan om allemansrätten på Åland, var gästande båtar får ta natthamn och hur man får röra sig i farlederna.
Guiden Åland är en inspirationskälla till att segla på Åland. Köp den!
Till Havs Nödnavigation av Sebastian di Gleria
Författarens egna uppgifter:
Vad gör du när GPS:en plötsligt slutar fungera ute till havs?
Boken Till havs Nödnavigation, som ges ut våren 2022, visar steg-för-steg hur astronomisk nödnavigation fungerar. Boken är full av praktiska råd och handfasta tips.
Förlorar du elen eller elektroniken ombord så kan du med hjälp av boken, en vinkelmätare, klocka och en liten nautisk långtidsalmanacka få fram din position med en sjömils noggrannhet över hela jorden, utan att behöva uppdatera materialet fram till tidigast år 2050. Dessa hjälpmedel kan ligga nedstuvade i många år utan att bli inaktuella.
- Allt fler förlitar sig helt på digitala sjökort och använder sällan analoga metoder, säger författaren Sebastian di Gleria, som sedan 1980-talet hållit kurser i navigation.
Astronomisk navigation är inget nytt, tvärtom, sjöfarare har i alla tider blickat upp mot himlen för att bestämma sin position och färdväg. Men ska vi vara ärliga så är det inte många idag som klarar av att få fram sin position på detta sätt. Eftersom de flesta numera navigerar med hjälp av GPS och elektroniska hjälpmedel så är metoden som beskrivs anpassad för nödnavigation.
- Jag rekommenderar boken till alla som vill förstå hur man använder en sextant. Johan Westberg, sjöbefäl
- Den bästa beskrivningen av astronomisk navigation som jag har sett. Per Widing, pilot och navigatör
Sebastian di Gleria som författat och illustrerat Till havs Nödnavigation har jobbat med nautisk utbildning, segling och båtliv i omgångar sedan 1980-talet. Han har även jobbat som charterskeppare i Karibien och Medelhavet och har kappseglat över Atlanten.
Till havs Nödnavigation
ISBN 9789151977119
Pris hos Bokus, 329 kr
Kontaktuppgifter till författare/förlag:
Fritidsskepparen - förarbevis för vattenskoter är en pedagogisk kursbok med övningsfrågor som uppfyller Transportstyrelsens krav för förarbevis för vattenskoter. Utöver allt man behöver kunna för ett förarbevis innehåller boken också tips och råd vid sjösättning, upptagning och förvaring av vattenskoter.
Ur innehållet:
Boken förklarar var man får framföra vattenskoter och hur man kör på bästa sätt för att skona miljön. Stor vikt läggs på körteknik, riskbedömningar och riskanalyser. Den som kör vattenskoter är befälhavare på ett fartyg och vad det innebär redogörs det utförligt för. Sista kapitlet redovisar kunskapsfordringar och hur examination går till. Boken är rikt illustrerad med bilder.
Förarbevis för vattenskoter ingår i Fritidsskepparens serie av nautiska böcker. Övriga titlar är navigationsboken Fritidsskepparen, VHF/SRC-bok, Radarbok med AIS samt El, elektronik och nätverk ombord.
Fritidsskepparen förarbevis för vattenskoter finns bland annat att köpa här:
Akademibokhandeln, Bokus.com, Bryggboden.se, Nautic-Center.se. Bokens webbplats är Fritidsskepparen.com. Rekommenderat pris är 325 kronor.
Ombord del 1 av Magnus Lindén.
Ges ut som e-bok via Bättre båt.
En av sveriges riktiga långseglare, med i stort sett hela livet ombord på båt, är Magnus Lindén. Magnus har charterseglat, leveransseglat båtar och seglat på egen köl på världshaven i över 100 000 sjömil.
Magnus skriver nu seglarminnen och materialet ges ut i form av e-bok under namnet Ombord. Del 1 finns nu att köpa. Materialet är baserat på artiklar, minnesanteckningar och framför allt hans över 20 000 diabilder (som de flesta nu är digitaliserade) med samlingsnamnet "Ombord".
"Jag har nu del 1 klar som handlar om Ungdomsåren. E-boken sträcker sig från början av 60-talet till 1979 och börjar med ekorna på landet och via en gisten koster, en Jog-kryssare och en Skärgårds 55:a för att sluta med en Fife-designad R-10:a från 1904, Unda.
Vi insåg att Unda behövde en ny undervattenskropp, men köpte henne ändå och hemseglingen blev en av mina livs största äventyr vilket inkluderade en läckande båt, grundstötningar, livräddning, en okynnig gammal Volvo Penta utombordare och stress att hinna genom Göta Kanal innan de stängde för säsongen", berättar Magnus.
Ombord del 1: Ungdomsåren" är ett tidsdokument från tiden innan GPS och digitala sjökort där gemenskapen med stolta träbåtsfixare på varven var viktigare än charterresor. Det är en skildring av båtar, båtlivet och seglingar längs vår kust. Boken speglar även ett Sverige på 60 och 70-talen under en tonårings uppväxt. Bokens 149 sidor är rikligt illustrerad med över 120 bilder, en PDF på 48 MB, som kostar 49 kronor.
Magnus Lindén har även gett ut den första svenska "Handboken om GPS" för fritidsbåtslivet och boken "Bortom horisonten". Den sistnämnda finns fortfarande att köpa.
Kommande e-böcker kommer att handla om Atlantseglingar, Charterseglingar och nuvarande båten Saritas renovering.
Mer information om nya e-boken Ombord 1 finns på webbsidan Bortom Horisonten.
*Klicka vidare*
Pressinformation
Det har publicerats flera hamnböcker för fritidsbåtar över Vänern, Vättern och kanalerna, men ingen så fullmatad och komplett som denna. I Hamnguiden 9 beskrivs kända och mindre kända naturhamnar, här ges tips om leder och för respektive farvatten presenteras detaljerade redovisningar av samtliga gästhamnar i området. Varje hamn presenteras med flygfoton, kartor och i ord.
I denna nya och helt omarbetade utgåva av boken finns Hydrographicas unika och uppskattade Hamnguidekartor för alla hamnar som presenteras. Varje hamn har inför publiceringen sjömätts och kontrollerats på plats för att informationen skall vara så aktuell som möjligt. I boken beskrivs 255 natur- och gästhamnar och Hydrographicas detaljrika Hamnguidekartor visar massor med nyttiga fakta om hamnförhållandena både under vatten och på land. I bokens inledning ges läsaren en värdefull introduktion till respektive farvatten med förslag på olika rutter och besöksmål, samt information om farvattnets väder- och vattenståndsförhållanden. I kanalavsnitten finns dessutom praktiska tips om slussning med mera i respektive kanalsystem.
Hydrographica-medarbetarna och Vänerseglarna Ann och Torbjörn Ardebrant från Karlstad har författat samtliga texter och framställt alla kartor i Hamnguiden 9.
Fakta:
Titel: Hamnguiden 9. Vänern och Vättern, Göta älv – Dalslands kanal – Göta kanal
Författare/kartografer: Ann Ardebrant, Torbjörn Ardebrant
Förlag: Skagerrak forlag, Thorøyaveien 21, 3209 Sandefjord, Norge
Format: A4, 302 sidor, spiralinbindning.
Pris: SEK 698
Bläddra i boken:
https://www.flipsnack.com/skagerrak/hg9-pageflip/full-view.html
Mer information : www.harbourguide.com, www.hydrographica.se
Kontakter:
Torbjörn Ardebrant, Hydrographica, tobbe@hydrographica.se, tel. + 46 702 63 29 11
Norrvikens Båtvarv av Claes Lund och Lars-Erik Andersson.
Unika dokument om ett unikt båtvarv.
De två författarna, Claes Lund och Lars-Erik Andersson, bägge med kopplingar till Roslagen, har skrivit och sammanställt boken Norrvikens båtvarv. Det handlar om ett spännande träbåtsvarvs utveckling i Roslagen och om dess båtar.
Varvet startade för hundra år sedan och var då ett av nio småbåtsvarv i Vätö socken. Idag är det bara Rosättra varv som finns kvar.
Norrvikens båtvarv byggde många fina båtar. Bland de mera kända är de så kallade taxibåtarna som gick i Stockholm och de linjesköna så kallade Vätöbåtarna.
Varvet fick en bra start och de båda grundarna Karl Henning Fredriksson och Sven Lundkvist omsatte 14 300 kronor första verksamhetsåret. Vinsten blev 307 kronor. Om detta och varvets fortsatta utveckling är det mesta dokumenterat i detta praktverk. Boken är på cirka 300 sidor och fylld med bilder, köpeavtal, ritningar och andra unika tidstypiska dokument och berättelser.
Boken ger en inblick i en industriepok som är på väg att glömmas bort och som var en viktig del av det näringsliv som frodades i dåtidens Roslagen. Alla intressanta detaljer i text och bild vittnar om ett enormt arbete med boken.
Med Norrvikens båtvarv i knät glömmer jag lätt den vardag vi nu lever i. Det är intressant läsning i kombination med fina bilder. För den som har det minsta intresse för svenskt båtbyggeri och båtliv är boken ett stycke svensk varvshistoria som vi får vara tacksamma över att det nu finns dokumenterat. En given present eller julklapp, gärna till dig själv!
Boken finns att köpa på följande ställen. Kostar ca 300 kronor. Porto kan tillkomma.
Rooney Asplund, medlem i Klubb Maritim Stockholm, har skrivit en bok om sitt sjömansliv. Boken innehåller lite över 300 sidor i A5-format och har stor text och många bilder.
Bokens titel är:
En lång sjömans korta karriär på haven. En berättelse från A till Ö, eller två nyanser av grått….
Är du intresserad av att köpa boken går det att göra direkt från Rooney Asplund. Kontakta honom på 070 5588040. Betalning sker till hans personkonto 490909-0013 (Nordea = clearing nr 3300).
Ett rederivykort från Saléns får man med som bokmärke.
Föräldrar och vänner fick veta att de skulle segla till Medelhavet, kanske över till Västindien. Men i hemlighet hade Gunnar och Dag laddat med sjökort över jordens stora oceaner. Lunkentuss seglade västerut mot Stilla Havet, gjorde strandhugg på Söderhavets paradisöar, seglade över den väldiga Indiska Oceanen, rundade Afrika och seglade åter till Sundsvall 1965. Gunnar och Dag var borta i tre år och seglade 33 000 sjömil.
Nya utgåvan har utökats med privata bilder från seglingen. Lunkentuss är numera renoverad och åter i originalskick. Tanken var att hon skulle ställas ut i Sundsvall som museum, men tyvärr ändrade de lokala politikerna sig.
Jag minns Lunkentuss från Ulvön någon gång efter 1965. Pappa pratade lyriskt om dessa unga grabbars bedrift. Jag var sju eller åtta år gammal då. Sedan dess har Lunkentuss nämnts i olika sammanhang. Därför känns det extra roligt att få presentera denna nya utgåva.
Lunkentuss tillhör svensk seglingshistoria och boken "Bortom västra horisonten" finns att beställa här *Klicka vidare*
Boken är utgiven av Bengt Jörnstedt på eget förlag. Bengt var mångårig chefredaktör på tidningen Segling och är själv författare till flera böcker i ämnet. I 'Bortom den västra horisonten' har han skrivit såväl förord som en efterskrift, där han berättar om Lunkentuss vidare öden. Men också om den omfattande restaurering hon genomgått i Sundsvall på senare år och där han själv varit en av de drivande krafterna.
Trimma rigg och segel, Magne Klann och Øyvind Bordal. Nautiska Förlaget.
Någon har sagt att de flesta seglare lär sig seglingens teknik och trim upp till 60, ja kanske 80 procent. De som är elit strävar mot de 100. Samtidigt så påstås det att de flesta har inte med sig det som ligger i området 0 till 40 procent av kunskapsstegen. Kanske är det så?
Boken ”Trimma Rigg och Segel” fyller definitivt den luckan och utifrån en god bas tar boken dig vidare i förståelsen för riggens funktion, seglens trim och flexibilitet samt inte minst samverkan rigg och segel emellan.
Boken är lättfattligt skriven och kompletterad med ett stort antal instruktiva teckningar. Den avhandlar kapitel för kapitel och ger novisen en riktigt grundlig inblick i hur allt fungerar, samtidigt som den ger den erfarne en hel del att reflektera över.
Innehållet berör även säkerhetsaspekter, vad som skall kontrolleras och hur du skall förhålla dig till slitage. Utöver detta får du tillgång till direkta trimguider / rekommendationer under olika vindförhållanden.
Fredrik Lööf, vår seglingskändis och OS-guldmedaljör, har skrivit förordet till boken och författarna Magne Klann tillsammans med Øyvind Bordal har utöver detta alster även skrivit ”Norsteds stora bok om segling” med flera titlar.
Jag har sommarseglat, semesterseglat och kappseglat under snart 50 år, jobbat med båtar mer än de många och konstaterar helt enkelt att boken ger mig inspiration och kunskap till att fortsatt trimma rigg och segel. Kanske tillhörde jag gruppen som missade de 40 första procenten i kunskapsstegen? – men i vart fall inte nu längre.
Läs mer och beställ här *Klicka vidare*
Lars W Gustavsson
Sailing in the sun - Dahllöf Media AB
På hösten 1957 seglade bramsegelskonerten Flying Clipper iväg på det som skulle bli fartygets allra sista färd över Atlanten till Västindien.
Ombord fanns 28 unga sjöbefälselever, bara 15-19 år gamla, av vilka de flesta aldrig tidigare hade satt sin fot på ett fartygsdäck.
Boken heter Sailing in the Sun och titeln anspelar på Harry Belafontes calypsohit med det namnet som lanserades just året 1957 och spelades på plåtfat i varje hamn i Västindien dit Flying Clipper anlände med sin unga besättning.
Boken innehåller berättelser och hågkomster av före detta elever ombord.
Kör så det ryker och så länge trasorna håller, tyckte den unga besättningen, när havet vågade och stormen ven. Vi Båtägares grundare och tidigare chefredaktör Lasse Genberg var en av dem.
Boken är rikt illustrerad med bilder. Trevlig och spännande läsning även för oss som inte var med!
Läs mer och beställ här *Klicka vidare*
Recension av Lars W Gustavsson:
En härlig liten barnbok om båtlivet
Anna-Carin Svanå har just kommit ut med en liten fin barnbok som både handlar om båtlivet och beskriver det på ett enkelt och tillgängligt sätt. Berättelsen är enkel och speglar en familjs förtjusning över att kunna segla ut i sin lilla båt på en semestertur, samtidigt som den bygger upp en viss spänning – hur skall det gå för katten Drutten?
Båtlivet innehåller som bekant en massa uttryck och beteckningar och läsaren får till sig en hel del genom enkla förklaringar, väl inarbetade i texten. Berättelsen visar också på att uppfattningar och relationer kan utvecklas positivt även om det kanske blir lite väl gulligt i avslutningens förbrödring. Men avsikten är att det skall vara en barnbok och då kanske det passar bäst med att slutet är gott, riktigt gott?
Det tar knappt en timma att läsa boken och den kan med fördel användas av den vuxne som gonattläsning för de yngsta. Boken är uppdelad på åtta kapitel vilket kan passa för de kortare sagostunderna. Trevliga små teckningar kompletterar texten väl.
”Familjen Knas går till sjöss” är den senaste boken av Anna-Carin Svanå i serien om familjen Knas och utkommer på Idus förlag
Ny Seglingshandbok finns nu att ladda ner som iBook från iTunes och iBookstore. Den riktar sig både till nybörjare som söker en introduktion in i seglingens värld men passar också mer erfarna seglare som vill utveckla sig, exempelvis inom segeltrim, spinnaker- och gennakersegling.
Det är en interaktiv guide där upplägget är utvecklat, testat och använt av instruktörer och elever sedan 2008. Seglingshandboken finns på svenska och är den första iBooken av sitt slag enligt ett pressmeddelande.
Av presentationsmaterialet att döma förefaller Seglingshandboken vara rikt illustrerad med sina 50 illustrationer och 36 foton. Priset 75 kronor förefaller vara helt ok.
*Köp här*
Båten i vinteride av Michael Naujok. Översättning av Björn Peter Behrens. Norstedts förlag.
När det är dags att torrsätta båten eller innan sjösättning är det många saker att tänka på. Konservering av motor, mast ska plockas ned, tvättning in och utvändigt, vinschar ska smörjas, olje- och filterbyten. Kanske behöver en bottenventil bytas, lanternor som inte fungerar, offeranoder på drev och skrov och roder ses över, träarbeten, bottenmålning, polering med flera tusen andra saker. Sedan ska båten täckas. Allt detta och mycket därtill finns beskrivet i boken "Båten i vinteride" som också är rikt illustrerad med bilder.
Författaren är tysk båtjournalist och översättaren Björn Peter Behrens har stor erfarenhet av båtliv och har anpassat boken till svenska förhållanden.
Om du tillhör dem som själv fixar med din båt är denna handbok bra att ha.
Läs mer och beställ här *Klicka vidare*
Ström ombord av Jon Winge
Boken "Ström ombord" kom redan 1994. Under 90-talets senare del betraktade jag boken som min "bibel" i det egna mekandet med elsystem ombord. Sedan dess har boken reviderats och i början av året (2013) kom den i en ny upplaga. I ärlighetens namn hade jag hoppats på att Ström ombord skulle vara mera uppdaterad om till exempel solceller (som är betydligt billigare idag än för några år sedan), batteriladdning och batteriladdare. Idag finns det pulserande laddare som laddar batterier betydligt effektivare och smartare än äldre laddare. Svenska företaget Ctek ligger, så vitt jag förstår, långt framme på området. Inte minst genom deras Smartpass och Dual 250S DC/DC laddare till mycket överkomliga priser. Inte ett ord nämns om det i boken. Läs gärna mera om det under kategorin "El i båten" *Klicka*
Batterier, förbrukning, laddning och olika batterisorters egenskaper är ett komplicerat ämne. Det är inte heller så lätt för oss lekmän att alltid förstå vad som menas och i båttillbehörsbutiker varierar ofta svaren beroende på vem man talar med och i vilken butik.
Vidare hade jag önskat ett kapitel om LED-belysning. Hur det fungerar, vad man bör tänka på, skillnader i kvalitet etcetera. Ett kapitel om nätverk typ NMEA skulle också ha lyft boken.
Icke för ty, boken är den bästa jag känner till för oss amatörer och köp den gärna trots att författaren inte behandlat det senaste inom båtel.
Sedan ett tips. Tänk på att ju fler förbrukare som kopplas in på elsystemet, desto grövre kablar behövs. Många förbrukare och klena kablar kan förorsaka brand ombord på grund av överhättning.
Läs mer och köp här *Klicka vidare*
Text från Norstedts förlag:
Juridik ombord syftar till att vägleda alla inblandade i en mängd typer av båtaffärer. Den innehåller praktisk båtjuridik med vars hjälp båtägare, köpare och säljare, hyrare och uthyrare kan undvika många obehagligheter - praktiska såväl som ekonomiska.
Ur innehållet: Köpa och sälja båt, besiktning, tjänster, import och export, hyra, försäkringar, tvister, med mera.
Lars Häller, jur.kand., driver juridiska byrån Båtjuristen.se och skriver om båtjuridik i båttidningar. Han har sedan nästan tjugo år biträtt privatpersoner och företag vad avser båtar och båtliv.
Läs mer och köp här *Klicka vidare*
Sjömanskap - Sjöfartens handböcker av Björn Borg och Gunnel Åkerblom, Jure förlag.
Sjömanskap är en reviderad utgåva av Flottans "Lärobok i Sjömanskap", som givits ut i flera tidigare upplagor. Sjömanskap innehåller det mesta om lagstiftning, sjösäkerhet, fartygstyper, stabilitet, tackel och tåg, förtöjning och ankring av skepp, fartygsmanövrar, gång i isvatten, samverkan med helikopter, fartygsunderhåll, åtgärder vid sjöolycka samt flaggrutiner för de större fartygen. Det är en bok för den som vill lära mer om den tyngre sjöfarten.
Sjömanskap är också kurslitteratur vid sjöfartshögskolorna Kalmar och Chalmers.
Kan beställas här *Klicka vidare* sök på "Sjömanskap".
Ansvarig utgivare: | Bengt Utterström |
Webmaster: | Bengt Utterström |
Redaktion: | , Text & bild: Bengt Utterström, Text & bild Jan Sköld |