Sleipner toppbanner jan 2013
Diesel Power 2014 maj

På gång:
Artikeln om satellittelefon är stoppad.
Återkommer i redigerad version.
Telia och Buster i samarbete med smart båt

Buster Boats först ut med att vara uppkopplad


Text & bild: Bengt Utterström 2016-09-19

Buster Boats samarbetar med Telia om den smarta och uppkopplade båten. Standard från 2017 års modellprogram.
Buster Boats samarbetar med Telia om den smarta och uppkopplade båten. Standard från 2017 års modellprogram.

Buster Boats satsar på den uppkopplade båten. Via navigatorskärmen kan bland annat information skickas om hur motorn mår till serviceverkstaden och aktuella väderprognoser kan tas emot med mera. Förutsättningen är en bra Internetuppkoppling och där samarbetar Buster Boats med Telia i Sverige.

”Inom bilindustrin har man kommit betydligt längre när det gäller digitalisering och IoT (Internet of Things)”, säger Hans Dahlberg, chef för Telias globala IoT-enhet. ”Med Buster Boats ser vi det som ett spännande projekt att se vad vi kan göra i båtbranschen.”

Meningen är att all data som en båt kan ge ska marknaden kunna ha nytta av. Som exempel nämns motorinformation, bränslemängd i tankar, positioner med mera ska kunna kommuniceras till de som har användning av tjänsterna. Om till exempel motorn börjar hacka sänds information direkt till en närliggande serviceverkstad. När systemet är fullt utbyggt kommer verkstaden att höra av sig direkt till båten och meddela att din motor behöver service. Du får också förslag på vart du ska åka för att få denna service.

Ett annat exempel som nämns är att försäkringsbolagen kan ha intresse att se inom vilka områden som du färdas i och med vilken fart. Den som kör lugnt på dagtid i vackert väder får troligtvis rabatt på kommande båtförsäkring jämfört med den som kör fort i områden där det finns gott om sten när det är mörkt eller nedsatt sikt får betala mera.

Med uppkopplingen följer att restauranger och affärer kan sända dig reklam om att idag har de extrapriser eller erbjuda gratis hamnplats om du stannar upp för en lunch eller middag. ”Det är bara fantasin som sätter begränsningarna om hur en uppkopplad båt kan användas för att göra båtlivet enklare och säkrare”, säger Hans Dahlberg.

”Om man inte vill sprida en massa information omkring sig som kan användas kommersiellt och om jag inte vill ha reklam från någon affär när jag kör min båt, hur gör jag då”, frågar jag Hans Dahlberg. ”Integriteten är viktig för Telia”, försäkrar han och tillägger: ”Det går att stänga ned systemet eller bara sända sådan information man själv väljer.”

Telias roll är att stå för uppkopplingen så att båtägaren och olika leverantörer kan kommunicera med varandra på ett enkelt sätt. Det kräver en Internetteckning som vi hittills inte sett, men Hans Dahlberg berättar att Telia investerar flera miljarder för att säkra framtida uppkopplingar.

Buster Boats har enligt uppgift valt att göra en egen sjökortsnavigator anpassad för uppkoppling mot Internet. ”Inspirationen kommer från bilindustrin satsning på smarta bilar”, berättar Buster Boats VD Juha Lehtola i ett pressmeddelande. Från och med 2017 års modeller av Busterbåtar är nya systemet Buster Q standard.

Med den uppkopplade smarta båten tar vi med oss vårt decenniums nya livsmönster till båtlivet. Allt vi gör registreras och används av dem som är beredda att betala för informationen. Uppkoppling via navigator har Navico (som säljer Simrad, B&G och Lowrance) börjat med för ett par år sedan med deras satsning Go Free.

 

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut