VHF/SRC distanskurs

På gång:
Om sommarens långseglats till Shetland, Färöarna och Island.
SeaCross först igen

SeaCross 2012:
"Inget ska kunna gå sönder, vi gjuter in allt!"


Bengt Utterström 2012-02-28

Sommaren 2006 testade jag SeaCross för första gången på en sjöresa från Stockholm till Umeå. Det var då jag förstod att SeaCross stod i en klass för sig. Inte billigt, men förmodligen det bästa man kan ha. Bilden är från västra Kvarken strax söder om Umeå i juli 2006.
Bild:Bengt Utterström
Sommaren 2006 testade jag SeaCross för första gången på en sjöresa från Stockholm till Umeå. Det var då jag förstod att SeaCross stod i en klass för sig. Inte billigt, men förmodligen det bästa man kan ha. Bilden är från västra Kvarken strax söder om Umeå i juli 2006.

SeaCross överraskar igen och säger: "Ingenting ska kunna gå sönder i våra navigatorer. I nya SX- serien har vi gjutit igen både dator, bildskärm och trackboll med en termisk massa. Nu kan SeaCross användas var som helst av vem som helst. Till och med i försvarets vattenfyllda ubåt."
 
Utöver det har installationen förenklats och en mängd nya finesser har tillkommit. All kommunikation sker numera via CAN-bus/NMEA 2000.

Seacross troligtvis världsledande inom navigation
Det var för sex år sedan som SeaCross visades för första gången. Det var på Allt för sjön. Företaget och dess navigationssystem kom från ingenstans. Det är ett helsvenskt företag. SeaCross visade ett navigationssystem som slog knock out på det mesta i den övre prisklassen. Sedan dess har det rullat på, men inte helt problemfritt.
 
Harald Nilsonne, teknikern bakom SeaCross berättar: "När det gäller användarvänlighet och nytänkande inom navigatoriska finesser har vi ofta varit först. Våra system finns idag hos både privatpersoner, Sjöpolisen, Insatsstyrkan, NATO och Superyachts med flera. Våra navigationssystem utsätts av vissa användare för extrem påverkan. Det gäller hög inverkan av fukt, värme, kyla och chock (skakningar).

Tyvärr har inte alltid bildskärmarna klarat av extrem påverkan. Vi har fått byta ut några. Elektroniken har i några fall också visat sig känslig för fukt och temperaturväxlingar. Det är något som vi inte längre kan acceptera. Därför har vi tagit en stor del av tillverkningen i egna händer", berättar Harald Nilsonne exklusivt för DagensBåtliv.se.

SeaCross gjuter in allt

SeaCross datorenhet. Ungefär 15 x 13 x höjden 8 cm. Lyfter man på locket ser vi bara en hård gummimassa. Allt är ingjutet i termisk massa som leder bort värmen.
SeaCross datorenhet. Ungefär 15 x 13 x höjden 8 cm. Lyfter man på locket ser vi bara en hård gummimassa. Allt är ingjutet i termisk massa som leder bort värmen.

Nytt för i år är SX-serien. Det är en ny plattform, ny hårdvara och många nya finesser. All hårdvara gjuts in i en termisk massa som liknar hårt gummi. Inga lyftmolekyler finns kvar, ingenting kan korrodera eller skaka sönder", säger Axel Törneman, tekniker på Seacross. Allt är en solid klump omgivet av ett skal av syrafast stålplåt.

Om någon komponent går sönder, hur lagar ni det då? "Varje delkomponent är individuellt testad. Innan själva ingjutningen görs omfattande tester på de sammansatta systemen och bildskärmarna. Skulle det ändå mot förmodan hända något byter vi ut enheten i enlighet med våra garantiåtaganden", säger Harald Nilsonne.

"Men datorer avger ju värme säger jag, hur ska det kylas, det kan ju inte snurra någon fläkt i den klumpen? " Axel Törneman: "Processorn är väldigt energisnål vilket också betyder lite värme. Den termiska massans goda egenskaper är att den leder bort värme."

Den civila datorenheten kan arbeta problemfritt i full drift i temperaturintervallen minus 20 till plus 50 grader. Den militära klarar minus 40 till plus 70 grader.

Nya kopplingar

SeaCross har även gjort om alla kontakter till IP67/IP68. Vanliga fel är att kontakterna varit felaktigt gjorda eller felkopplade. Nu har de gjort så att det inte går att koppla fel. Varje kontakt kan bara sitta på ett ställe. Vem som helst ska kunna installera ett komplett system.

CAN-bus/NMEA 2000 nätverk
Seacross kommer från och med nu bara använda CAN-bus/NMEA 2000 nätverk. Det betyder att en kabel kan dras genom hela båten. Kabeln är också spänningsmatad. På den kabeln kopplar man sedan på olika givare som till exempel tankmätare för diesel, bensin, grå- svart och sötvatten.

Risk för kollision? Tack vare AIS kan vi se var vi kommer att befinna oss vid minsta passageavstånd. Blå punkt är där vi kommer att vara vid mötet, röd punkt det andra fartygets  position vid mötet. Ett säkert möte med andra ord. Sättet att presentera det på var SeaCross först med. Jag har hittills inte sett något annat fabrikat som presenterar det på samma enkla och säkra sätt.
Risk för kollision? Tack vare AIS kan vi se var vi kommer att befinna oss vid minsta passageavstånd. Blå punkt är där vi kommer att vara vid mötet, röd punkt det andra fartygets  position vid mötet. Ett säkert möte med andra ord. Sättet att presentera det på var SeaCross först med. Jag har hittills inte sett något annat fabrikat som presenterar det på samma enkla och säkra sätt.

Även ekolod, AIS transponder, VHF, motorinformation med mera kopplas till nätverkskabeln. All information visas sedan på valfritt sätt på bildskärmen.

Navigera SeaCross med surfplatta
Med en surfplatta kan man köra hela SeaCrossystemet. Om man har en, eller skulle vilja skaffa en iPad, går det också bra. Alla funktioner fungerar med undantag för radar i iPad. Detta på grund av iPadens tekniska lösning.

Kommunikationen sker trådlöst via WIFI. Det betyder att den stationära bildskärmen placeras permanent där den gör bäst nytta. Med surfplattan kan vi sedan sköta all navigering från där vi befinner oss just nu. Till mässan Allt för sjön kommer Seacross att visa ett komplett system med surfplatta och router för trådlöst WIFI.

PB 200

PB 200 är en komplett väderstation med inbyggd GPS-mottagare och rategyro. Knappt 10 cm hög över fästet.
PB 200 är en komplett väderstation med inbyggd GPS-mottagare och rategyro. Knappt 10 cm hög över fästet.

PB 200 säger nog inte så mycket för de flesta. I vart fall var den en ny bekantskap för mig. Det är en liten burk som kan monteras i masten på en segelbåt eller på en motorbåt. Den ger sedan information om vindstyrka, vindriktning, temperatur och är en barometer.

Inte nog med det. Burken har inbyggd GPS-mottagare och ett rategyro. Med den får SeaCross navigationssystem GPS-information och stävad kurs visas på bildskärmen tack vare rategyrot. Det kan även visa segelbåtens krängning i grader i sidled och i långskeppsriktningen.

Andra nyheter

Det finns alla möjliga kombinationer av färgval, utseende, digital visning och mätare. Användaren väljer själv hur man vill bygga sin \
Det finns alla möjliga kombinationer av färgval, utseende, digital visning och mätare. Användaren väljer själv hur man vill bygga sin "instrumentpanel" på bildskärmen.

SeaCross kan nu visa all motordata. Allt som kan tänkas mätas på en båts motor kan vi se information om. Den som vill se aktuellt dieseltryck i spridarna kan se det också. Eller varför inte oljetrycket i backslaget?

Hur mycket av motorinformationen som vi vill se och hur den ska visas väljer användaren själv. Varje informationsfält kan individuellt färgsättas och ljusregleras. Det gör att viktig information som motortemperatur kan lyftas fram medan dieseltrycket tonas ned.

ECO-meter för minimal förbrukning

ECO-metern, i bildens nedre högra hörn, visar aktuell bränsleförbrukning, hur långt bränslet räcker med mera. Det bästa av allt, ECO-metern visar även vilken fart som är den mest ekonomiska för en färd från A till B. Bra för plånboken och miljön.
ECO-metern, i bildens nedre högra hörn, visar aktuell bränsleförbrukning, hur långt bränslet räcker med mera. Det bästa av allt, ECO-metern visar även vilken fart som är den mest ekonomiska för en färd från A till B. Bra för plånboken och miljön.

Harald Nilsonne har utvecklat en ECO-meter som i diagramform visar aktuell bränsleförbrukning vid viss fart eller varvtal. Om man gjort en rutt från A till B talar Ecometern om vilken fart som är den mest ekonomiska för att nå slutmålet. Om farten ökar eller minskar ser vi direkt på bildskärmen hur bränsleförbrukningen påverkas. Givetvis går det även att se hur långt vi kan åka med den bränslemängd som finns kvar.

Programvaru-uppdatering och felsökning över hela världen
Tack vare 3G-uppkoppling med till exempel en surfplatta kan programvaru-uppdateringar ske var som helst i världen där det finns tillgång till 3G. En fil sänds till plattan och via WIFI sker uppdatering i huvuddatorn. Ett annat alternativ, för den som inte köper till någon surfplatta, är att använda sig av en USB-sticka.

Det är även möjligt för SeaCross att från kontoret på Lidingö göra utbildning och felsökning i varje enskilt system över världen så länge det finns tillgång till 3G.

Sjöfartsverkets sjökort S57

Rörliga radarekon visas i rött på radarskärmen till höger. Fasta ekon i gult. Lägg märke till de grå fälten. Den motsvarar sjökortets öar och land. Det gula är vad radarn ser. En form av \
Rörliga radarekon visas i rött på radarskärmen till höger. Fasta ekon i gult. Lägg märke till de grå fälten. Den motsvarar sjökortets öar och land. Det gula är vad radarn ser. En form av "overlay" fast betydligt bättre.

SeaCross har ända sedan starten 2006 använt sig av Sjöfartsverkets digitala sjökort S57. Det är samma sjökortsunderlag som handelssjöfarten använder sig av. Hydrographicas sjökort över populära skärgårdsområden finns att köpa som tillbehör för SeaCross.

Strömförbrukning
SeaCross är numera att betrakta som extremt energisnålt i förhållande till sin prestanda och storlek på bildskärmen. Datorenheten är på 15 watt = 1,25 amp. och bildskärmen är på 18 watt = 1,5 amp. när den är som ljusstarkast. Totalt handlar det om cirka 2,8 amp. vilket inte bör vara avskräckande för segelbåtar.

Om man vill minimera strömförbrukningen kan man slå av bildskärmen men låta resten av systemet vara igång. Då mer än halveras strömförbrukningen samtidigt som data ändå fortsatt lagras. Att slå på bildskärmen tar sedan bara ett par sekunder.

Man kan ju även slå av själva SeaCross-enheten. Att starta upp denna igen tar sedan bara ca 15 sekunder vilket är en väldigt kort tid för en seglare till havs.

Tillkommer gör radarantennens förbrukning som är på 45 watt = 4 amp. Strömstyrkor är angivna vid 12 volt.

Smakar det så kostar det
Ett komplett system med dator, bildskärm, trackball, 4 kW radarantenn (48 varv) och PB 200 kostar cirka 186 000 kronor inklusive moms. Då ingår även all kabel, kopplingar och valfri storlek på bildskärmen, 12, 15 eller 19 tum. Surfplatta med WIFI-router var inte prissatt när detta publicerades.

För pengarna kan användaren känna sig fullt trygg med att man troligtvis äger världens modernaste och mest användarvänliga navigationssystem.

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort. Endast sådana insändare publiceras.

Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut