VHF/SRC mars 2023

Militära navigationsfinesser i Seacross navigationsprogram

Seacross säljer navigations-
system till Nato och fritidsbåtar


Bengt Utterström 2011-04-26

Nato är kund hos svenska navigatortillverkaren Seacross. Militär utveckling av navigationssystemet kommer fritidsbåtsägarna till godo.
Nato är kund hos svenska navigatortillverkaren Seacross. Militär utveckling av navigationssystemet kommer fritidsbåtsägarna till godo.

Seacross säljer världens kanske bästa navigationssytem för fritidsbåtar och Superyachts. Det har norska Nato fått upp ögonen för och utrustat 10 snabba patrull- och ribbåtar med svenska Seacross navigationssystem.
-Delar av utvecklingen av vårt navigationssystem i Seacross kommer från marinen. Det kommer våra andra kunder tillgodo i både fritidsbåtar och Superyachts, säger Per Österberg, delägare i Seacross.

Det var på båtmässan Allt för sjön 2006 som Seacross visades för första gången. Seacross navigationssystem kom från ingenstans och hade redan då ett av de bästa navigationssystem som jag sett. Det bekräftades sommaren 2006 när jag hade möjlighet att göra ett längre test på över 500 sjömil. Mer lättanvänd navigator och radar hade jag då inte sett. Fem år senare har jag inte sett någon motsvarighet. Seacross är en topprodukt och är fortfarande förmodligen det bästa som går att köpa, men prislappen gör att det aldrig kommer att bli var mans navigator.

Sjökort S57 till vänster i bild och radarbild till höger. Bilderna går att justera i både storlek och antal. Allt styrs med en trackboll och tre tryckknappar.
Sjökort S57 till vänster i bild och radarbild till höger. Bilderna går att justera i både storlek och antal. Allt styrs med en trackboll och tre tryckknappar.

Seacross satsade på logiskt menytänkande som utgår från vad som är viktigt vid navigation och att dessa funktioner ska vara lätta att använda. De var också först ut med att använda sjökorten S57 från Sjöfartsverket i en navigator.

Nato använder Seacross


Norska Nato har köpt 12 system av Seacross och hittills monterat det i 10 levererade patrullbåtar. Nato ställer stora krav på användarvänlighet och driftssäkerhet, säger Per Österberg. -Båtarna utsetts för extremt tuffa förhållanden. Vi har tagit fram en egen dator åt dem som är betydligt tåligare än vad en fritidsbåtsägare behöver. Till exempel måste datorn klara enorma påfrestningar och fungera lika bra i arbetstemperaturer på upp emot 80 grader. Natos personal har också kommit med flera bra önskemål på förbättringar som vi tagit till oss och utvecklat programvaran efter. Dessa programutvecklingar kommer även fritidsbåtsmarknaden och våra Superyachtskunder tillgodo, berättar Per.
Seacross idag
-Vi arbetar med tre marknadsområden. Dessa är de professionella yrkeskunderna inklusive militären, Superyachts och fritidsbåtssektorn.
Vad är svagheterna?
När jag frågar Per om vad svagheterna med Seacross är får jag till svar att de haft problem med några bildskärmar. -Vissa av våra system utsätts för extrem påverkan i till exempel ribbåtar. Det är långvarig exponering i sol och hårda stötar och slag. Där har några bildskärmar visat sig att inte hålla för de förutsättningar som vi gett garantier för. De kunderna har fått sina skärmar utbytta till annan modell som klarar påfrestningarna bättre.

På vänstra bildhalvan syns en \
På vänstra bildhalvan syns en "kratta". Där framgår på vilket passageavstånd vi passerar tex en udde. När girpunkten läggs i sjökortet kan vi med hjälp av vektorn lägga girpunkten så att vi samtidigt får ett styrmärke att styra mot.

Vad utmärker Seacross?

Styrmärke i rutt
På mässor och vid andra tillfällen visar gärna försäljare hur enkelt det är att lägga ut till exempel en rutt. Vad som inte framgår då är att vid varje girpunkt (waypoint) finns inget styrmärke på land. Med Seacross kan vi lägga girpunkten så att vi också har ett styrmärke att titta på när vi styr mot vår girpunkt. Det är möjligt tack vare vektorn som pekar framför girpunkten.

Vi är blå båt och vi möter röd båt. Seacross har utvecklat AIS-informationen så att vi kan se var vi och den röda båten kommer att befinna sig när vi är som närmast varandra vid mötet. Röd båt gör en styrbordsgir. Det syns på kursvektorn framför den.
Vi är blå båt och vi möter röd båt. Seacross har utvecklat AIS-informationen så att vi kan se var vi och den röda båten kommer att befinna sig när vi är som närmast varandra vid mötet. Röd båt gör en styrbordsgir. Det syns på kursvektorn framför den.

Vad är minsta passageavstånd? AIS har svaret
Med AIS kan vi se var yrkesbåtar och var en hel del fritidsbåtar befinner sig på navigatorns bildskärm. Seacross har utvecklat detta ytterligare och på bildskärmen kan vi se var vi kommer att befinna oss och var det mötande fartyget är när vi möts som närmast. På bildskärmen ser vi alltså minsta CPA (Closest Point of Approach).
Denna funktion var Seacross först med. Märkligt nog har ingen annan navigatortillverkare tagit efter vad vi känner till, säger Per. -Detta är också en funktion som Nato tagit fasta på, inte heller de tänkte på att man kunde använda AIS på det sättet.

Här har alla radarekon, både rörliga och fasta, samma färg. I Seacross kan man välja att ha rörliga ekon i annan färg. Jämför med bilden nedan. Röda ekon är rörliga och är lätta att upptäcka.
Här har alla radarekon, både rörliga och fasta, samma färg. I Seacross kan man välja att ha rörliga ekon i annan färg. Jämför med bilden nedan. Röda ekon är rörliga och är lätta att upptäcka.

Använder inte radaröverlägg
Med Seacross är det inga problem att lägga radarbilden över sjökortsbilden, så kallad radaroverlay. Skärmen blir dock lätt grötig då och funktionen är mer att betrakta som ett säljargument för andra fabrikat till kunder som inte navigerat med radar. Seacross har gjort en lösning där sjökortsbildens landkonturer ligger som ett tunt grått raster i bakgrunden. Se bild.

Rörliga radarekon markeras här med rött. Lägg märke till det grå raster som ligger bakom radarbilden till höger. Det är strandkonturen från sjökortet och gör radarnavigeringen betydligt enklare än traditionellt radaröverlägg.
Rörliga radarekon markeras här med rött. Lägg märke till det grå raster som ligger bakom radarbilden till höger. Det är strandkonturen från sjökortet och gör radarnavigeringen betydligt enklare än traditionellt radaröverlägg.

Radarn skiljer på fasta och rörliga föremål
När radarn upptäcker ett rörligt mål, till exempel en båt, färgas det ekot rött. Resten är gult vilket gör att det är lätt att skilja på fasta och rörliga föremål vid navigering. Jämför de båda bilderna.
Välj färg vid mörkerskärm
De flesta navigatorer går att ställa om till nattskärm. Ofta blir informationstext med mera i röd färg. Norska Nato hade synpunkten att så mycket annat är rött vid mörkernavigering och de ville i stället ha navigationsinformation i gul text. Numera kan köpare av Seacross välja vilken mörkerfärg som hon vill ha.

Välj den färg som du tycker passar bäst vid mörkernavigering.
Välj den färg som du tycker passar bäst vid mörkernavigering.

Integrerat ritprogram
Få navigatorer har inbyggt ritprogram för egna bilder, noteringar etcetera i sjökortsbilden. Sedan tidigare har vi sett det ibland annat Fugawi som används i PC. Sedan en tid tillbaka finns ett vektoriserat ritprogram i Seacross. Även här har Nato kommit med önskemål. De vill till exempel kunna rita ut vissa minerade områden. Fritidsbåtsägaren kan till exempel rita in sitt favoritområde för fiske. Även här går det att använda sig av olika färger och man kan skriva in egen information. En annan fördel är att vi kan bestämma vid vilken skala som den ritade informationen ska synas. Zoomar vi ut är det bra om informationen försvinner. Det gör sjökortsbilden mindre grötig.

Med ritfunktionen går det att göra egna noteringar och bilder i sjökortet.
Med ritfunktionen går det att göra egna noteringar och bilder i sjökortet.

Sjökortsinformation i separat fönster
Stor bildskärm har många fördelar, men likväl vill vi inte ha störande textinformation om farledsbojar på sjökortsbilden när de visas. I Seacross läggs den informationen i ett separat fönster.
Klarar GPS-uppdateringar i närmare 100 knop
GPS-antennen klarar att uppdatera positionen i närmare 100 knop. Fördröjningen är väldigt liten trots den höga farten.
Styrs med trackball och tre knappar
Hela systemet manövreras med trackball (en muskula) och tre tryckknappar. Prislappen börjar på 126 750 kronor med  15 tums bildskärm och 4 kw radar (48 varv) med en lobvinkel på 3,9 grader.

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut