Medborgarskolan
VHF/SRC distanskurs

På gång:
DSC i VHF är inte bara en nödfunktion. Du kan anropa båtkompisen eller eskadergruppen direkt.
”Kolskum” runt blyet

Oasis Firefly Carbon Foam,
ny generation av blybatteri


Patrick Lindahl 2019-03-26

Bild:Tillverkarens webbsida

En ny typ av blybatteri är på väg ut på marknaden. Det positionerar sig mellan AGM-batterier och litiumbatterier. Tekniken för dessa har varit känd i många år, men man har inte lyckats tillverka batterier som varit stabila förrän på senare tid. De har inte de traditionella blybatteriets nackdelar som sulfatering och långsam laddning utan närmar sig litiumbatteriets egenskaper. Prismässigt hamnar det mitt emellan AGM och litium.
Artikeln avslutas med hur man bäst laddar ett blybatteri.

 


Hemligheten ligger i att man använder ett material i batteriet, ett kol-skum “Carbon foam”. Exakt hur det ser ut kan variera, men en tillverkare skriver att man har en form av skum av kolmolekyler där blyet finns.

 

Ett fabrikat är Oasis Firefly som är ett batteri av typ AGM. Det kan laddas ur till 80 % utan att ta skada. Det finns ingen elektronik omkring själva batteriet, utan det fungerar som vilket AGM-batteri som helst, men det åldras inte på samma sätt som ett traditionellt AGM. De kallar sin teknik Carbon Foam, “kol-skum”.

 

Ett traditionellt blybatteri, vått, GEL eller AGM, börjar sulfateras så fort man börjar använda det och laddningen är mindre än 100%. Låter man ett sådant batteri stå med 50 % laddning i ett halvår går sulfateringen så långt att batteriet förlorar en stor del av sin kapacitet och det går inte att återställa. Laddar man ur det ännu mer kan batteriet förstöras av sulfateringen.

 

Ett mikrostruktur-batteri sulfateras inte, då sulfat-molekylerna inte kommer in i de mikroskopiska cellerna där blyet på den negativa sidan finns. Det kan stå halvladdat ett år på hyllan och sedan laddas upp till sin fulla kapacitet. Livslängden är ca 1000 cykler om man laddar ur till 80 % och ca 3600 cykler om man laddar ur till 50 %.

 

Oasis Firefly finns det bara i en storlek på 110Ah, där man alltså kan använda upp till 88Ah. Vikten är 35 kg så det väger som ett ordinärt blybatteri. Max laddström är 50A och laddprofilen motsvarar ett blybatteri, dvs laddströmmen avtar med laddningsgraden. Man behöver dock inte ladda batteriet fullt varje gång, det kan räcka med 75-85%. Batteritypen kan vara ett utmärkt alternativ till Litiumbatterier som är dubbelt så dyra och kräver elektronik som fördelar laddningen mellan de olika cellerna.

 

Vad som är känt idag säljs Firefly bara i USA, ännu så länge. Pris i USA: USD 512, cirka 4.700 kronor.

*Klicka vidare* 

 

Hur kan jag hindra mitt blybatteri att åldras i förtid och dö sotdöden?

Som beskrivits ovan är det sulfateringen som gör att batteriet åldras. Det i sin tur beror på att batteriet inte är fulladdat. En generator laddar bara ett batteri till 80-85 %, medan en smartladdare toppladdar de sista procenten också.

För att undvika sulfatering måste man alltid ha fulladdade batterier. En smart landströmsladdare som kan ge minst 10 % av batteriets kapacitet, dvs 0,1C (är batteriet på 150 Ah ska man ha en laddare på minst 15A) är nödvändig.

För att boosta upp generatorn, men ändå inte överladda batteriet, sätter man in en DC/DC-omvandlare, som i princip är en smartladdare som går på 12V. En sådan är Ctek D250SA, men det finns andra fabrikat numera också. Ctek D250SA laddar med 20A tills batteriet är fulladdat men ser sedan till att batteriet inte överladdas.

 

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.


Tipsa en vän     Skriv ut