VHF/SRC mars 2023

Segling i öst, del 4

Ön Kihnu, Haapsalu, Lohusalu och Pirita utanför Tallinn


Text & bild: Bengt Utterström 2018-09-19

Från Kihnus nordsida går det en över två sjömil lång smal tarm som består av grus och sand. Den avslutas med denna lilla holme.
Från Kihnus nordsida går det en över två sjömil lång smal tarm som består av grus och sand. Den avslutas med denna lilla holme.

Vår seglats fortsatte i Rigabukten i Estland mot nordost och ön Kihnu som ligger på vägen mot Pärnu. Därefter går vi norrut till Haapsalu och sedan till Lohusalu. I Pirita utanför Tallinn blir båten liggandes en vecka.


Kihnu

Vår seglats i rött.
Bild:Navionics sjökortsbild.
Vår seglats i rött.

Från Runö till Kihnu får vi en fin seglats. Ön Kihnu är inte lika genuin som Runö. Kihnus hamn är större, färjorna som går mellan ön och Estniska fastlandet är stora och tar bilar och turistströmmen märks mera. Det ger också ett utökad serviceutbud. Vi bunkrade diesel och gjorde några kompletterande inköp i de två relativt små affärer som finns på ön.

Vi akterförtöjer mot nya pontonbryggor som har "fingers" (gångbara bommar). Hamnen är skyddad för de flesta vindar utom från nord till ost.

Överallt i Estland tycks hamnavgiften vara 25 Euro för vår båt som är 11 meter lång. De flesta dusch- och toalettanläggningar håller en bra standard och är oftast nybyggda med hjälp av EU-pengar.

I hamnavgifter ingår el och vatten.

Vi hyrde cyklar och cyklade runt på ön. Affäerna ligger i byn och det är i längsta laget för en promenad.

Om ön Kihnu brukar sägas att lokalbefolkningen går klädd i folkdräkt och att alla spelar dragspel. Folkdräkter såg vi, men någon dragspelsmusiken hörde vi inte.

Kapten Kihnu JÕnn och restaurang Rock City

Enn Uuetoa (1848-1913) var en känd estninsk sjökapten på Kihnu som gick under namnet Kihnu Jõnn. Han seglade stora fartyg utan kompass eller sextant. Troligtvis berodde det på att han inte hade någon skepparutbildning och således inte visste hur dessa navigationsinstrument används.

Historien berättar att han också gav sig ut med fartyg som inga andra skeppare vågade segla med. Kanske blev det också hans fall. Under en storm i Danmark 1913 förliste han med sitt fartyg och omkom. Fartyget hette Rock City och därav namnet på öns största restaurang.

Restaurang Rock City är inrymnd i något som ser ut som gamla bostäder för ryska kommunister som bodde där för att kontrollera esterna innan Estland blev fritt 1991. Enkelt, men vi åt god husmanskost.

Haapsalu

Haapsalu är en stad med cirka 10 000 invånare som ligger på estniska västkusten innanför den stora ön Dagö (Hiiumaa).

Även här finns en bra gästhamn och taxan är den samma, dvs 25 Euro. Mellan Kihnu och Haapsalu är det cirka 55 sjömil. Vi får tre timmars fin segling, resten av dagen får stålgenuan jobba.

Det är relativt grunt vatten som vi färdas på. Långa sträckor är det tio meter eller grundare. Hela tiden ser vi land och även om det blåser friskt blir vågorna inte så höga på grund av det ringa vattendjupet. Däremot kan sjön upplevas som krabb.

På vägen passeras hamnen vid färjeläge mellan Ösel och fastlandet, Kuivastu på ön Muhu. Kuivastu fritidsbåtshamn är relativt nybyggd och ger bra skydd. Omgivningen domineras av färjeläget, men hamnen lämpar sig bra för ett stopp för den som inte vill färdas så långt under en dag.

När Estland var ockuperat av Ryssland behövde esterna fram till 1991 ha särskildt utfärdat visum för att få åka färjan mellan fastlandet och till ön Muhu och Ösel. Muhu är sedan gammalt förbundet med den stora ön Ösel via en vägbank.

Haapsalu är en trevlig stad att vandra runt i. Många av de vackra trähusen är renoverade och vackert målade. När Estland var ockuperat fanns bara gul målarfärg i olika kulörter att köpa för dem som hade råd. De flesta husen var illa åtgångna på grund av bristfälligt underhåll när Estland blev fritt. Centrum ligger på promenadavstånd från gästhamnen. Vi hade förmånen att bli inbjudna på sillunch i ett estniskt hem hos vännerna Tiiu och Pekka.

Vi blev i Haapsalu en dag och seglar sedan vidare mot Lohusalu på nordkusten.

Lohusalu

Från Haapsalu går vi mot Lohusalu som ligger öster om den tidigare stängda staden och halvön Paldiski. I Paldiski hade kommunisterna en stor flottbas som endast ryska militärer hade tillträde till fram till 1991.

Det är drygt 45 sjömil mellan Haapsalu och Lohusalu. Den som inte vill gå hela vägen kan med fördel stanna upp på ön Vormsis sydöstra del eller Dirhami som ligger på fastlandets nordvästra hörn.

Till en början går vi för motor i den friska vinden som kommer stick i stäv. Det blir ingen sjö, djupet är mellan tre till sju meter i stora delar av bukten. Väl ute till havs sätter vi segel och seglar i solksken större delen av sträckan till Lohusalu.

Lohusalu är numera ett sommarstugeområde för många Tallinnbor. Tidigare var det ett rekreationsområde för ryska militärer. Hamnen är fin med el och färskvatten och även här är dusch- och toalettutrymmen nybyggda. Hamnkaptenens kontor ligger med fin utsikt över hamnen och påminner om ett flygledartorn. En enklare servering finns i hamnen. Buss går några gånger om dagen in till Tallinn.

Från Lohusalu går vi de cirka 25 sjömilen in till den gamla Olympiahamnen Pirita som ligger strax öster om Tallinn.

Vi föredrar Piritia framför Tallinn som gästhamn. Pirita har två gästhamnar och vi ligger gärna vid Kalevi Yachtclubs gästhamn som ligger längst in, nästan vid bron över ån. Priset per natt är 20 Euro. I Tallinns gästhamn kostar det 45 Euro per natt.

Bussar till Tallinns centrum avgår ett par stenkast från gästhamnen ungefär var 6-8 minut och kostar 2 Euro för turister. Tallinnbor åker gratis. Vid busshållplatsen finns den mycket välsorterade och stora livsmedelsbutiken Selver.

Att promenera utmed strandpromenaden in till Tallinn tar cirka en timma.

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut