VHF/SRC distanskurs

På gång:
Sjösättning och båtfärder. Ringrostig i navigation?
John HV Lindblom och Johansson & Son Båtbyggeri i skön förening

DC 13, världens vackraste daycruiser? Se henne på
Allt för sjön!


Bengt Utterström 2011-02-10

Elva ton, byggd i mahogny.
Elva ton, byggd i mahogny.

Vi tycker att vi har hittat världens kanske vackraste daycruiser! DC 13, "Köttbullen", hon heter så, är byggd i trä. Spant och köl av ek, bordläggning och inredning i mahogny. 11 ton väger denna eleganta kravellbyggda daycruiser. Hon är byggd 1993 och nyligen renoverad av familjeföretaget Johansson & sons båtbyggeri i Holmsund.
Historien om denna båt börjar med Lars som startade jeansföretaget "Gul och Blå" i Sverige. Han beställde en tio meters daycruiser av Johanssons på 80-talet.


Visst är det en sommardröm?
Visst är det en sommardröm?

En av hans utländska kompisar såg båten och ville ge en likadan till sin fru i födelsedagspresent. Fast den skulle vara något större.
Köparen, som hade eget jetplan, flög några gånger till Umeå från något av världens hörn för att teckna kontrakt och för att följa bygget på plats. När han landade på Umeå flygplats hade han kanske förväntat sig att bli hämtad av varvets chaufför, iklädd uniform, i en ny, ren och snygg Volvo. Förvisso blev han hämtad av chaufför i uniform, men chauffören var nuvarande fjärde generationens båtbyggares farmors bror, iklädd snickaruniform och toppluva.


När vi besökte varvet i januari möttes vi av denna lapp på dörren \
När vi besökte varvet i januari möttes vi av denna lapp på dörren "Låst! Vi lackar." Ett inte alltför ovanlig bemötande hos Johanssons. Notera firmacyklarna utanför.

Ingen av båtbyggarna Johanssons hade tid att lägga ned verktygen för att hämta en kund på flygplatsen. Att det skulle visa sig vara deras största kund i familjeföretagets historia spelade ingen roll. Det skulle säkert ta 45 minuter av dyrbar arbetstid så det fick bli kusinen från landet. Bilen då, ja, det var en gammal rostig och risig Opel av tidig modell. Kanske var det detta som köparen gillade och därför så småningom kom att beställa en båt till!


Födelsedagspresenten blev 12,3 meter lång och utrustades med tre motorer. Båten döptes till "Meatball II". The real Meatball, det vill säga nummer ett, var ägarens svenska fru. Hon kallades så på grund av sitt svenska ursprung. Därför fick båten heta Meatball II eftersom hustrun var nummer ett. När Meatball II anlöpte nya hemmahamnen i St Tropez på franska rivieran såg den lite liten ut. De var dock så förtjusta i Johansson & sons båtbyggarkonst och John HV Lindbloms förmåga att hantera pennan, att de beställde en ny likadan båt, fast 70 centimeter längre. Större båt än så kunde inte Johanssons bygga utan att behöva höja tak och förlänga verkstad.
Nya båten, DC 13, kom helt logiskt att få namnet Meatball III. Meatball III levererades våren 1993 till St. Tropez. Efter ett tag såldes Meatball II till Istanbul och där ska hon enligt uppgift finnas även idag.
Allt för sjöns huvudtema är dessutom "Sommardrömmar"
Nya ägaren, vi kallar honom Kalle, gillade namnhistorien och döpte sitt drömförvärv till "Köttbullen". Kalle köpte båten i maj 2009 och följande vinter totalrenoverades hon från topp till tå av Johansson & son båtbyggeri. Idag är hon som ny. Den lycklige ägaren delar gärna med sig av sitt smycke. Alla som besöker båtmässan Allt för sjön mellan 5 - 13 mars kommer att få se och känna på Kalles och världens kanske vackraste daycruiser. Det tackar redaktionen på DagensBåtliv.se allra ödmjukast för!
//
Köttbullen, tidigare Meatball III
Byggd 1993
Längd 13 meter, bredd 3,99 meter, vikt 11 ton.
Motorer: 2 x Volvo Penta D6, 370 DPH med joystickstyrning.
Marschfart cirka 32 knop.
Byggd i mahogny, köl och spant av ek.
Alla bekvämligheter för två personer finns ombord.
Byggd av Johansson & Son Båtbyggeri i Holmsund.
*Klicka vidare*


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut







Comstedt bogpropeller

Dieselpower feb 2019

Ultra marin ankare feb 2020

Radarboken


SSRS hälp oss hjälpa dig

Bok Bortom horisonten