VHF/SRC distanskurs

På gång:
Om sommarens långseglats till Shetland, Färöarna och Island.
Härligt, en hel båtsommar framför oss!

Hänger du med i sommarens snack ombord? 


Bengt Utterström 2015-06-18

Signalflaggor över topp är också stor flaggning. Flaggspelet sitter i aktern på båten.
Signalflaggor över topp är också stor flaggning. Flaggspelet sitter i aktern på båten.

Din båt, eller är det kanske ett skepp? Hur som helst, fartyget är väl redo för sommarens seglats? Är hon tankad och bunkrad? Är provianten stuvad i kylen eller i kölskarpen? Står eller ligger din öl på kölsvinet? 

Innan vi lossar förtöjningarna och lägger ut har vi både provianterat, tankat vatten och bunkrat. Navigatorn startas och vi ser efter om Hydrographicas sjömätningar ingår i det område som vi tänkt övernatta i. Till vår stora glädje ser vi att det är Hydrographicas sjökort som kommer fram på bildskärmen. Klart bättre än enbart sjömätningarna.
 
Vi lägger ut. Fendrar och förtöjningslinor stuvas undan. Vi sätter segel och seglar iväg. Dagens etapp blir närmare 45 sjömil och största delen går över öppet hav.
Navigatorn visar vår stävade kurs och kurs över grund. Eftersom vektorerna framför båtens position på det digitala sjökortet pekar åt olika håll förstår vi att vi har en avdrift. Jollen, som vi släpar, följer fint i kölvattnet tack vare hanfoten.
 
Framåt eftermiddagen angör vi kusten och får landkänning. Med bestick identifieras en båk och vi fastställer positionen med två bäringar genom krysspejling. Mest på kul, satellitsystemen GPS och GLONASS ger oss hela tiden positionen på navigatorn. Vi navigerar vidare mot kvällens natthamn och undviker grundkänning genom att ha god marginal till mörkblå områden i sjökortet.

Vi anlöper hamnen. Ankaret är redan förberett och klart att fällas. Fendrarna hängs ut och knopas fast med ett dubbelt halvslag om egen part på mantåget. Vi lägger till och förtöjer mot en pontonbrygga. Linans tamp träs genom en moring och linan går åter i halkipen på styrbords sida och beläggs runt knapen. Vi gör likadant på babords sida. Båten är nu förtöjd med två förändor och ankare i aktern.

Under durken plockas en lagom kyld öl upp från kölskarpen. Vi äter vår middag som tillagats i pentryt. Innan vi kryper till kojs spelar vi mas på fyra vilket inte är lika roligt som på tre.

Skepparen på båten bredvid tog in flaggspelet klockan 21.00 till tonerna av tapto. Vi låter flaggan sitta uppe hela natten eftersom EU helst ser att vi gör så.

Klockan 08.00 vaknar vi till reveljen och några sätter ut sina flaggspel. Innan vi lämnar kaj har vi kontrollerat signalflaggorna inför kvällens stor flaggning. Alla signalflaggor är sammansatta i rätt ordning (A, B, C, 1, D, E, F, 2 och så vidare) och stuvade i en liten trunk. 

//

Köp gärna Nautisk Uppslagsbok av oss om orden känns främmande. För 126 kronor kommer boken i din brevlåda. Se annons i högra spalten. Mejla namn och adress till redaktion@dagensbatliv.se 

//

Fyll gärna på artikeln med fler ord och uttryck. Skriv under ”Kommentarer”. Ange för- och efternamn samt bostadsort. Har du en passande bild till din text, mejla då till redaktion@dagensbatliv.se 

//

I sommar seglar Bengt norrut utmed norrlandskusten. Lars W seglar på västkusten. Vi återkommer när vi har något trevligt att skriva om.

Trevlig båtsommar hälsar Gustavsson & Utterström


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut




Kommentarer
1. Reva Patrick Lindahl, Västra Frölunda 2015-06-22