Sleipner toppbanner jan 2013
Diesel Power 2014 maj

På gång:
Sommarens långsegling till bland annat Shetland och
Skottland har börjat. Reportage kommer.
Hwila 25, mer än bara för ögat

Hwila 25, ny modern glidarbåt tar form


Bengt Utterström 2016-12-22

Klassiskt långt och smalt skrov med rakt stäv gör att Hwila 25 kommer att smita genom vattnet i vackert gångläge. Hwila 25 ser snabb ut när hon ligger stilla.
Klassiskt långt och smalt skrov med rakt stäv gör att Hwila 25 kommer att smita genom vattnet i vackert gångläge. Hwila 25 ser snabb ut när hon ligger stilla.

Hwila 25 är namnet på Sveriges troligtvis senaste nyskapelse bland motorbåtar. Med Hwila 25 är tanken att man färdas i ett långsamt och skönt tempo till någon naturhamn med packad picknickkorg. Man njuter av dagen och framåt eftermiddagen kör man hem med högre fart om man så önskar. Två verkliga entusiaster ligger bakom detta drömbåtsprojekt. DagensBåtliv.se har träffat Per Olof Sjöström och Niklas Oldmark när de som bäst höll på att slipa spackel på pluggen.

”En båt ska vara vacker, den ska gå lätt och ekonomiskt i vattnet. Det behöver inte gå fort, att njuta av färden är den verkliga avkopplingen”, säger Niklas Oldmark. Tillsammans med kompanjonen och vännen Per Olof Sjöström håller de på att förverkliga ett drömbåtsprojekt. ”Vi bygger inte en ruffad båt för långa semesterfärder, vår Hwila ska alltid finnas i sinnet hos ägaren och längtan att vilja åka ut på nästa tur ska ständigt göra sig påmind", säger Niklas Oldmark.

"Allt kring Hwila ska kittla sinnena. Gången i sjön, det tysta, det vackra och komforten ombord”, fyller Per Olof Sjöström i.

 


Interiören blir modern, ren och öppen. Trädetaljer finns, men underhållet ska vara enkelt. Notera de breda och långa sittbänkarna som är tillräckligt stora för att lägga sig ned på efter avslutad lunch för en powernap.
Interiören blir modern, ren och öppen. Trädetaljer finns, men underhållet ska vara enkelt. Notera de breda och långa sittbänkarna som är tillräckligt stora för att lägga sig ned på efter avslutad lunch för en powernap.

Niklas Oldmark har arbetat som skeppare på Superyachts. Han vet vad han talar om när det gäller stil och elegans. Idén till Hwila kommer delvis från de riktigt stora privatägda fartygen. Sällan eller aldrig fanns det någon snygg jolle, eller snarare tender, till dessa superyachts.

Båda herrarna arbetar några dagar i veckan med ytbehandling av träbåtar och utför uppdrag hos bland annat Djurö Båtvarv och hos Annell Båtbyggeri. Där renoverar de träbåtar och på så sätt får de ihop pengar till brödfödan. Minst tre dagar i veckan bygger de på Hwila.

 


Niklas Oldmark till vänster och Per Olof Sjöström framför pluggen till nya Hwila 25. I bakgrunden skymtar prototypen Hwila 24.
Niklas Oldmark till vänster och Per Olof Sjöström framför pluggen till nya Hwila 25. I bakgrunden skymtar prototypen Hwila 24.


På pluggen slipas det sista spacklet jämt och formen kommer att börja gjutas i början av 2017. Någon gång i maj hoppas de på att första båten ska kunna sjösättas. Under sommaren sker en mängd tester och till båtmässan Allt på sjön i augusti i Gustavsberg ställs hon ut. Hittills har de jobbat i närmare två år med projekt Hwila. En prototyp, Hwila 24 ,togs först fram och utifrån den växer Hwila 25 fram.

Framdrivning blir enligt kundens önskemål. Tystaste gången blir med Torqeedos elutombordsmotor. Den går även att montera in en besindriven fyrtaktsmotor under akterbänken. Motorn kommer inte att synas och knappast att höras heller. Den byggs in i aktertoften. Lämplig storlek blir runt 20 Hkr, men motoralternativ finns från 8 till 30 Hkr.

Vi räknar med en marschfart på 10 till 12 knop. Måtten är 7,5 x 2 meter. Hwila 25 utrustas med bogpropeller och en skyddande sprayhood. Ett holländskt företag står för CE-märkningen.


Se film här *Klicka vidare*

 www.hwila24.se 

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut