VHF/SRC mars 2023

Nytt Maxi 77 projekt 40 år efter premiären

Maxi 77+ uppgraderad till "ny" med  Förvandlings-paket


Text och bild: Lars W Gustavsson 2012-02-22

Ett fast peke ger praktisk ombordstigning och infästning för det framflyttade förstaget.
Ett fast peke ger praktisk ombordstigning och infästning för det framflyttade förstaget.

Maxi 77, en av världens populäraste familjeseglare blir uppgraderad och fräck till bråkdelen av kostnaden för motsvarande ny båt. Den heter Maxi 77+. Maxi 77 presenterades 1972. Nu, 40 år efter premiären, lanseras en uppdaterad version med ny rigg, annorlunda segelplan och mycket mer lätthanterlig. Innerutrymmen är lika goda nu som då. Idégivare är Stellan Westerdahl, namnkunnig seglare med OS-silver i bagaget.


Maxiframgångarna började 1972

Maxi 77 premiärvisades på Båtmässan i Göteborg 1972 och blev årets största segelbåtsnyhet. Efter tre dagar på mässgolvet var hela årsproduktionen såld. Pelle Petterssons nya båt var en succé. Folk fick ställa sig i kö för att få en Maxi 77.

Båten var revolutionerande i form och utrymme och seglade samtidigt fantastiskt bra för sin tid. Mastheadrigg med litet storsegel och stor genua var det som gällde i många år framöver. Efterfrågan visade inga gränser och båten tillverkades i hela 4 000 exemplar. Sverige blev världens största tillverkare av segelbåtar för familjen.

Maxibåtarna och trion som startade "fenomenet", Pelle Petterson, Stellan Westerdahl och Lars Wiklund blev vida kända över världen. Snart följde fler och nya modeller, från minsta 68:an till stora Maxi 140. Framgångarna finansierade trions elitseglingssatsningar och bidrog även till att Sverige kunde ställa upp i Americas Cup 1977 och 1980.

Maxi 77+ premiärvisades på Båtmässan i Göteborg, lastad och körklar.
Maxi 77+ premiärvisades på Båtmässan i Göteborg, lastad och körklar.

Ny rigg plus modernt skrov = "Förvandlingen"
Tanken med projektet är att kunderna för en rimlig peng kan köpa sig en begagnad Maxi 77 (eller så har man en redan) och komplettera med den nya riggen och nya segel. Fortfarande är båten modern i skrov, köl och däck.

Innerutrymmet är bland det bästa i sin klass och man får mycket båt på få meter. Projektet kallas för "Förvandlingen". Rigg- och trimsatsen innehåller mast, bom, vant, spridare, peke, Furlexrullar, skena för självslående fock, rodkick, stor, fock och gennaker samt centrumlyft.

Priset för en komplett sats ligger på cirka 120 000 kronor inklusive moms. Det innebär att man kan skaffa sig en modern båt strax under 8 meter för drygt 200 000 kronor. Slutpriset avgörs visserligen av båtens inköpspris och hur mycket ytterligare man vill kosta på i form av nya dynor, rutor i rostfria rutramar, nytt smalare och djupare roder, uppfräschning av gelcoatytor, utbyte av vinschar med mera.

Seglarlegenden Stellan Westerdahl drar igång ett nytt Maxi-projekt tillsammans med kommunikatören Åke Fredriksson
Seglarlegenden Stellan Westerdahl drar igång ett nytt Maxi-projekt tillsammans med kommunikatören Åke Fredriksson

Vilka är förändringarna mot originalet?
Masten blir genomgående och står på kölen samt är 80 cm högre över däck än tidigare. Bommen är 50 cm längre än äldre versionen. Riggen är av 9/10-dels typ och förstaget är infäst i ett fast peke. Gennakern halsas i ett utskjutbart peke på 1,5 meter i aluminium.

Focken är självskotande i skena för om masten. Båten utrustas även med centrumlyft för bekväm lastning på trailer. Båten kan mot extra kostnad även utrustas med nytt roder som är smalare och 15 cm djupare för bättre grepp på undanvindarna. Aluminiumpeket kan ersättas med ett i kolfiber.

Seglen får helt ny skärning och omfördelningen av segelytan är radikal. Storseglet ökas från 10 till 18 kvm. Genuan på 25 kvm tas bort och ersätts med en självslående fock om 17 kvm på rulle. Spinnakern utgår och ersätts med en gennaker på 50 kvm som halsas till en gennakerrulle. En segelsättning som är anpassad för familjesegling och shorthanded-kappsegling med bara två man i besättningen.

De gamla rutorna var en svag punkt - de nya är infällda i rostfria ramar.
De gamla rutorna var en svag punkt - de nya är infällda i rostfria ramar.

Speciell uppgradering för de äldsta båtarna
De första cirka 1 000 båtarna, som tillverkades mellan 1972 - 1977 saknar en del av de efterföljande båtarnas basinredning. För att bära en högre rigg behöver de en speciell maststötta med tvärbalkar under däck. Just nu pågår utvecklingen av ett "Förvandlings- paket" även för dessa båtar.

Inriktningen är att man skall kunna behålla mast och bom för att begränsa kostnaderna till ett minimum. Istället ritar man nu på en förhöjd mastfot på däck, bultad till maststöttan inunder och når därmed samma masthöjd som i det första paketet.

Segelplan och segelegenskaper förväntas motsvara det första paketet så att mätetalen kommer att överensstämma med varandra. Priset på ett sådant paket kommer sannolikt att ligga betydligt under priset för det första "Förvandlingspaketet". I nuläget vill teamet inte spekulera i vad priset landar på, men man är mån om att även de äldsta båtarna skall kunna vara med i "Förvandlingen" till Maxi 77+.

3.000 Maxi 77 i Norden - hur många blir Maxi 77+ ?
Stellan Westerdahl beskriver och berättar i gammal god stil: "Vi har idag en båt klar. Vi testseglade konceptet på Tjörn Runt 2011 och resultatet var lovande. Därefter har vi gjort en del justeringar och nu känns det som resultatet blev rätt."

Med tanke på tidigare säljframgångar så frågar DagensBåtliv.se om hur många kontrakt som är klara. "Vi har ytterligare tre båtar orderklara redan nu och vi har fyra båtar till som vi hoppas på till sommaren 2012. Det blir en liten flotta som kommer att synas i sommar, och vi har kapacitet för att bygga om många fler. Förvandlingen till Maxi 77+ har bara börjat."

För mer info kontakta: Stellan Westerdahl, Technical Trading AB, 0708 110 506, stellan.westerdahl@gmail.com

Länk till Åke Fredriksson Kommunikation. *Klicka vidare*

Kommentera gärna, ange för- och efternamn samt bostadsort.

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut