VHF/SRC mars 2023

Köpa nytt eller fynda bland begagnat?
Av Bengt Utterström & Lars W Gustavsson 2011-12-06


Kommentera artikeln

Rubrik


Text


Signatur


E-post


För att skydda tidningen mot skräpinlägg, måste du sätta ett kryss i rutan nedan.





Totalt 3 kommentarer « Visa hela artikeln
3. 700 segelbåtar
Av Börje o Efva Gustavsson Malmö 2013-02-28 21:37

Hej Bengt, tack för tipset o med detta så helgen räddad! Har mycket att lära. Bara olika typer av skrovform, e ju en hel vetenskap!
2. Köpa nytt eller fynda bland begagnat?
Av Görgen Lennarthsson, Karlshamn 2012-01-19 20:01

Ja det är väl som att köpa en gammal bil. När allt är renoverat/utbytt så har man fortfarande en gammal bil....
Vem kör på semester med en 30-40 år gammal bil? Men en båt är helt ok eller?
Och vad ska man med flera uppsättningar trötta segel?
1. Båtutveckling -visst har det hänt nåt ! Dessvärre !
Av Henn Avasalu Södertälje 2011-12-07 14:35

Vid betraktande av den illustrerade Arcona 410.an ser man -förvisso-ett strykjärn.Försedd med dubbla rattar,vilket kanske inte omedelbart förbilligar det hela.Men målgruppen kan antagas tåla det ?
Klart är,att man får volym! Till den nytta det hava kan.Och snabb segling.Undan vind.Dock har jag aldrig sett något dylikt komma farande med kuling i baken -ty då lär det ju gå som allra bäst ? Är vinden för om tvärs är det motor som gäller...
F ö har det börjat synas tecken på att den här storleken kanske börjar bli i värsta laget.Det blir rätt klumpigt o svårhanterligt,faktiskt.Ett väldigt vindfång, och ett djupgående som gör en del naturhamna omöjliga.Å andra sidan ligger de inte där i alla fall -där finns ingen 220 v landström !Så frågan är om inte hanterbarhet och seglingsupplevelse börjar efterfrågas igen...
Men åter till Arconan. Jag slog en snabb lov på mässans segelbåtsbrygga.Hade det inte varit så,att varje monter ändå hade affischer som talade om vad man såg hade man varit chanslös att skilja märkena åt.Varenda en såg ut att komma från samma formar.Det fanns ingen publik vid 15-tiden,så jag nämnde något om detta för någon monterbemanning med anleten präglade av viss sammanbiten stramhet.Därpå såg monterbemanningen ut som om de helst hade sett mig falla ned död..
Jag brydde mig inte om att gå ned i någon båt och tänkte på en tidigare känd seglingsjournalist som gjort just det.Han skrev därpå,att efter ettpar-tre besök visste han inte i vilken båt han befann sig.
Alla dessa båtar är numera designade.Förr sade man konstruerade.Designen synes vara av enklaste slag, lätt åstadkommen med vinkelhake (ändskeppen) och linjal.Dock är det i dag en dator som sköter allt detta, och det vill synas att denna dator levererar samma grejor till varenda tillverkare.Ingen vågar skilja ut sig det minsta.
Förr fanns yachtkonstruktörer.Dessa herrar,lika mycket tekniker som konstnärer skapade linjer som tala för sig själva.Dessutom visste de -vilket datorn inte har en aning om-att det är bara två saker som påverkar en segelbåt i vattnet: vinden, och vågbildningen.Ingenting annat; två fundamenta som är eviga,kommer att så förbli, och har alltid varit det.
Något om botten o köl också:Försäkringsbolagen älskar inte direkt den nya konfiguration där en fena med en bulb på sitter under en platt botten.Det verkar ogörligt att konstruera en kölinfästning som stoppar för en tvärnit i urberget vid sådär 6 knop,och svåråtkomligt och därför dyrt att komma åt att laga skadan överhuvudtaget.
Varje epok tror sig ha funnit de vises sten.Men strykjärnen är inte sista ordet.Om bara folk åter börjar uppskatta linjeskönhet och goda sjöegenskaper på alla bogar kommer detta att bli en parentes.