VHF/SRC mars 2023

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:
Besökarantalet stiger

Göteborgs Båtmässa


Text & bild: Bengt Utterström 2020-02-06


Båtmässan i Göteborg visar en ökning i antalet besökare under första halvan av mässtiden. Drygt 1 800 fler besökare till och med onsdagen jämfört med samma tid förra året. Säkra kort är träbåtsavdelningen och att miljöfrågor och elmotorer diskuteras flitigt trots att elmotorns energikälla inte är löst.
Den som söker motorbåt har många att välja bland. Sämre är det för den segelbåtsintresserade.

Västkustens Träbåtsföreningen ställer som vanligt ut ett antal vackra och pedantiskt skötta träbåtar. En katt bland hermelinerna är plastbåten Coronet, men det är inget fel i det. Tvärt om.  Några vackra modellbåtar visas också. Studera dem gärna, de är otroligt välbyggda.

 

Miljöfrågorna

Miljöfrågor har blivit ett hett ämne på båtmässor. Lina Petersson, sakkunnig i båtmiljö vid Transportstyrelsen, utesluter inte ett totalförbud av gamla tvåtaktsmotorer om ägarna inte frivilligt skrotar ut dem och köper fyrtaktsmotorer i stället, enligt Svt Väst. Kampanjen heter ”Ett renare kölvatten”

 

Volvo Penta satsar hårt på att göra miljövänliga dieselmotorer. Idag testas vegetabilisk HVO olja i alla testbåtar och siktet är att Volvo Penta ska vara först i Sverige med att bli koldioxidneutrala, berättar Volvo Pentas VD Björn Ingemanson på Volvo Pentas pressträff på båtmässan.

 

Peter Nauwerck, VD på Diesel Power, säger att avgasrening är ett stort ämne idag och att de motorer som säljs via Diesel Power ständigt utvecklas för att skona miljön. De renaste förbränningsmotorerna  är de generatorer som de säljer. Där finns katalysatorer av två modeller, oscillationskatalysator och SCR katalysator och partikelfilter. Större marina dieselmotor, över 1500 Hkr har också katalysatorer.

 

Elmotorer

Det talas mycket om elmotorer. Säkert skulle de flesta gärna ha en tyst och vibrationsfri elmotor i sin båt, men så länge energifrågan inte är löst är elmotorn sällan ett alternativ i båtlivet. Kostnaden för batteribank och den ytterst begränsade räckvidden gör att de allra flesta väljer andra motoralternativ.



Sweboats Miljöpris på 25 000 kronor delades ut till Havsmiljöinstitutet med motiveringen att Sweboat vill uppmuntra Havsmiljöinstitutets forskning om fritidsbåtars miljöpåverkan så att båtbranschen får korrekta fakta och kunskaper som underlag för framtida beslut i syfte att värna om miljön. 



Comstedt är importör av bland annat styranordningar från Dometic. Dessa hette tidigare Seastar, Morse, Teleflex, Baystar, Hynautic och Capilano, men säljs nu under namnet Dometic efter ett företagsförvärv i branschen. Dometic har köpt Seastar Solutions. 

 

Den som letar segelbåt för längre färder än en dagstur blir troligtvis besviken. Två beboeliga segelbåtar och en katamaran bestod utbudet av. Desto fler motorbåtar ställs ut. Här finns det mesta från roddbåt och vattenskoter till 50 fots Princess. Aluminiumbåtar med och utan hytt är fortfarande populärt. Nytt är att aluminiumhyttbåten Alukin från Norrtälje visas på mässan för första gången.

 

Mellansegmentet på övernattningsbara daycruisers och lite större semesterbåtar finns det en hel del att välja bland. Saga, Martec, Nimbus, Windy och Aquador är några exempel.

 

Annat än båtar

Den renodlade inomhusbåtmässans tid, med bara båtar och tillbehör med kringliggande utrustning, tycks vara förbi. Försäljning av bilar, ostar, rökt kött och stickade varor tar allt större plats. I rulltrappan hörde jag en besökare på klingande göteborska säga: ”Jag kommer hem med en sekatör, vad är de för jävla båtmässa.” Inte rättvist för mässan, för den har många nyheter bland motorbåtar och håller fortfarande charmen, men det ger ändock en fingervisning åt vart båtmässorna tycks vara på väg.

 

Båtmässan i Göteborg pågår till och med söndag 9 februari.

 

www.batmassan.se 


Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut