VHF/SRC distanskurs

På gång:
Om sommarens långseglats till Shetland, Färöarna och Island.
Tre olika digitala sjökort på samma ställe

Jämförelse mellan digitala sjökort


Bengt Utterström 2015-05-25

Från vänster: Marine Navigator, Navionics och Seapilot över samma område runt Möja i Stockholms skärgård.
Från vänster: Marine Navigator, Navionics och Seapilot över samma område runt Möja i Stockholms skärgård.

Vi jämför här tre olika digitala sjökort avsedda för surfplattor och smartphones. Alla tre fabrikaten uppger att sjökortsunderlaget kommer från Sjöfartsverkets digitala sjökortsdatabas. Vi har plockat sjökortsbilder från Marine Navigator, Navionics och Seapilot från samma område. Se resultatet nedan. Totalt 21 bilder.

//Sedan artikeln publicerades 2015 05 25 har Navionics nu meddelat att de har ett programvarufel i Android. Några bilder har därför lagts tillbaka som det var när artikeln publicerades.//
 
 

Trots att alla sjökorten kommer från samma databas skiljer det en hel del i hur de presenteras i en surfplatta. Alla sjökortsbilder är från respektive säljares senaste utgåva när skärmdumparna gjordes.


Skilj på "Hydrographicas sjökort ingår" och "Hydrographicas sjömätningar ingår"

Det är dags att vi skiljer på när "Hydrographicas sjökort ingår" och när "Hydrographicas sjömätningar" ingår.

Från och med nu är vår ståndpunkt följande:
När Hydrographicas sjökort ingår menar vi att sjökortsbilden presenteras med Hydrographicas utseende i original. Så är fallet med deras egna sjökort och sjökortsbilderna som levereras med Marine Navigator. I Marine Navigator får man betala extra för Hydrographicas sjökort.

När det gäller Navionics ingår inte Hydrographicas sjökort. Det som ingår och redovisas nedan är sjömätningar från Hydrographica. Presentationen är gjord i Navionics färger.

Näre det gäller Seapilot får man betala extra för Hydrographicas sjömätningar. Således ingår inte Hydrographicas sjökort när man betalar extra för Hydrographica. Det är Hydrographicas sjömätningar som man betalar för och det presenteras i Seapilots färger och utseende.


Sjökortsbilderna nedan har deltas in i sju olika bilder med följande namn: Kustkort, Ytterskärgård, Möja liten, Möja stor, syd Möja, Möja ström och bro Väddö kanal.


Skala motsvarande ungefär kustkort

Marine Navigator.
Marine Navigator.

Navionics sjökort för iPad. Jämför bilden nedan där Navionics sjökort för Android visas.
Navionics sjökort för iPad. Jämför bilden nedan där Navionics sjökort för Android visas.

Navionics motsvarande Kustkort i Android.
Navionics motsvarande Kustkort i Android.

Seapilot.
Seapilot.


Bilder över ytterskärgård

Marine Navigator.
Marine Navigator.

Navionics.
Navionics.

Seapilot.
Seapilot.


Om man vill planera en dagstur eller mera och dessutom göra en rutt underlättar det om namn finns med på öar och fjärdar. Här ovan är det glest med informationen i Navionics sjökort. Röda rutorna i Marine Navigator visar var specialer och Hydrographicas sjökort finns. Hydrographicas sjökort kostar extra i Marine Navigator. Hydrographicas sjömätningar i Seapilot betalar man extra för. I Navionics sjökort ingår sjömätningar från Hydrographica, men Hydrographicas sjökortsbilder är anpassade till Navionics färger och utseende.

Möja liten

Marine Navigator.
Marine Navigator.

Navionics.
Navionics.

Seapilot.
Seapilot.

Även här är Navionics svårläst när det gäller namn på öar. Texten ligger i bland på land och ibland på vattnet eller både och för samma ö-namn.

Möja stor

Marine Navigator.
Marine Navigator.

Navionics.
Navionics.

Seapilot.
Seapilot.


Syd Möja

Marine Navigator.
Marine Navigator.

Navionics i iPad. Jämför bilden nedan där Navionics visas i Android.
Navionics i iPad. Jämför bilden nedan där Navionics visas i Android.

Samma område i Navionics sjökort i Android.
Samma område i Navionics sjökort i Android.

Seapilot.
Seapilot.


Möja ström

Marine Navigator. I Marine Navigor kommer automatiskt Hydrographicas sjökort fram vid en viss inzoomning. Hydrographicas sjökort kostar extra.
Marine Navigator. I Marine Navigor kommer automatiskt Hydrographicas sjökort fram vid en viss inzoomning. Hydrographicas sjökort kostar extra.

Navionics med sjömätning från Hydrographica. Hydrographicas sjömätning ingår i priset när man köper Navionics sjökort.
Navionics med sjömätning från Hydrographica. Hydrographicas sjömätning ingår i priset när man köper Navionics sjökort.

Seapilot med sjömätning från Hydrographicas sjökort. Dessa får man betala extra för liksom AIS-information (de blå trianglarna som visar fartyg med AIS-transponder).
Seapilot med sjömätning från Hydrographicas sjökort. Dessa får man betala extra för liksom AIS-information (de blå trianglarna som visar fartyg med AIS-transponder).


Bro Väddö kanal

Marine Navigator.
Marine Navigator.

Navionics.
Navionics.

Seapilot.
Seapilot.

Marine Navigator serverar all broinformation direkt i sjökortet. För att få se informationen i note 187 skrollar man sjökortsbilden. I Navionics eller Seapilot fick vi inte fram någon ytterligare information om broöppning och tider etcetera.

Priser avser för Android surfplatta och programvarorna är:
  
Marine Navigator
  
Appen kostar 81 kronor. Sjökorten säljs genom Solteknik. Sjökort för hela Sverige kostar 490 kronor, engångskostnad, och de ser ut som papperssjökorten. Notera även vid bilderna ”Möja ström” att Hydrographicas sjökort i original framträder. För Hydrographicas sjökort får man betala extra.

http://maps.soltek.se

Navionics
 
Appen är gratis. Sjökort över hela Sverige kostar 595 kronor. Då får man med hela Östersjöns kust i öster och söder. Hydrographicas sjömätningar ingår också. Engångskostnad
 
  
Seapilot
 
Appen är gratis och sjökort för hela Sverige kostar 179 kronor per år. Man prenumererar på Seapilots sjökort. Hydrographicas sjömätningar ingår inte utan de får man betala extra för.
 
 
 
 
Sjökortsbilderna presenteras i bokstavsordning. Döm själv vilket sjökort du tycker verkar bäst.

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut




Kommentarer
1. Sjökortsrättelser Ove Thorin Onsala 2015-06-02