VHF/SRC mars 2023

VHF inte bara VHF

Garmin VHF 300i med nätverket NMEA 2000 i test


Text & bild: Bengt Utterström 2012-10-05

Garmins VHF 300i är en komplett VHF och den enda modell som uppfyllde våra önskemål på vad en VHF ska klara av. Här sitter handenheten vid navigationsbordet. Den är förbunden med en \
Garmins VHF 300i är en komplett VHF och den enda modell som uppfyllde våra önskemål på vad en VHF ska klara av. Här sitter handenheten vid navigationsbordet. Den är förbunden med en "blackbox".

Garmins VHF 300i uppfyllde som enda modell våra önskemål om vad en ny VHF minst ska kunna göra. I sommar har vi testat den med både dess fasta och trådlösa enhet. Bortsett från en bugg i trådlösa enheten har Garmins 300i fungerat till vår belåtenhet.

Vi har kopplat VHF:n till NMEA 2000-nätverket och till en hailer (hornhögtalare i masten). Med trådlösa enheten kan vi sända och ta emot anrop samt styra alla VHF-funktioner från var som helst ombord.


VHF inte bara VHF
En modern VHF station kan mycket mera än att vara en VHF-radio. Med Garmins nya VHF 300i, och även andra fabrikats VHF, kan vi göra mera än bara prata med andra fartyg. 300i har en inbyggd ”hailerfunktion” vilket gör att vi kan prata via hornhögtalare i masten till andra båtar i vår närhet eller till besättningen på fördäck. En så kallad ”talk back” funktion gör att besättningen på fördäck kan prata tillbaka via mastens hornhögtalare till den som sitter vid navigationsbordet.

Samma hornhögtalare är också vår mistlur i dimma eller vårt manuella signalhorn. Vid en närsituation kan vi tuta en manöversignal om vi känner för det.


NMEA 2000

Röd linje visar NMEA 2000 nätverksbabel. Den är strömmatad med 12 volt från båtens batteribank.<br />Blå linjer är från olika givare som kan kopplas in var som helst på den röda nätverkskabeln. Från masten kom information från Airmars väderstation PB 200. PB 200 har också inbyggd rategyrokompass och GPS-mottagning.
Röd linje visar NMEA 2000 nätverksbabel. Den är strömmatad med 12 volt från båtens batteribank.
Blå linjer är från olika givare som kan kopplas in var som helst på den röda nätverkskabeln. Från masten kom information från Airmars väderstation PB 200. PB 200 har också inbyggd rategyrokompass och GPS-mottagning.


Fördelen med ett nätverk i båten är att givare kopplas direkt på nätverkskabeln. I vårt fall har vi kopplat ekolod, logg, temperatur, GPS-mottagning, rategyrokompass, vindmätare med mera till nätverket. I marina sammanhang talar man om NMEA 2000. Det är ett CAN-Bus nätverk. CAN-Bus används idag i våra bilar. De flesta navigatorer, givare och VHF har NMEA 0183. Det fungerar inte med en nätverkskabel för NMEA 2000.

Fördelen med NMEA 2000 är att nätverket kan hantera betydligt större informationsmänger och med högre hastighet jämfört med gamla NMEA 0183.

Garmins VHF 300i kopplade vi in på nätverket med standardkontakt. Tack vare det hade vi direkt GPS-information till VHF. Det är nödvändigt för att DSC (Digital Selective Call) ska fungera. DSC är bland annat ett nödsystem i VHF. Garmin 300i fungerar även med NMEA 0183.

NMEA 2000 är ett öppet nätverk där olika fabrikat kan samsas. Man är således inte märkesbunden av ett fabrikat när det fungerar med NMEA 2000.

VHF med AIS
Många VHF-stationer på marknaden har inbyggd AIS-mottagning. Den modell vi testade hade inte det, men Garmin har en modell som heter VHF 300i AIS. Vi valde bort AIS-funktionen för vi hade tänkt köpa en AIS-transponder som fungerar med NMEA 2000. True Heading har en AIS-transponder för NMEA 2000 på gång och den skulle ha funnits på marknaden i juni månad. Den blev försenad och finns först till säsongen 2013.

Att Garmin har en AIS-transponder för NMEA 2000 visste vi inte då. Det har inneburit att vi inte haft någon AIS-transponder ombord i sommar.

Vår önskelista för VHF
När vi utrustat projektbåten, en Hallberg Rassy 352, har vi haft som mål att dra minimalt med kabel och att ha så få enheter som möjligt. Ju fler funktioner från samma enhet, desto bättre tycker vi. Tillexempel så är vår logg också ett ekolod och en vattentemperaturmätare. Antalet ”Blackboxar” ville vi minimera. Vi ville dock ha så mycket teknik som det bara går, men minimalt med fysiska enheter. Allt som går att bygga ihop och allt som kan samverka prioriterades. Med andra ord, vi har satsat allt på ett kort och vi bestämde oss för att lita till tekniken sammankopplad i ett nätverk.

Skulle hela systemet med nätverk och navigator slås ut har vi en vätskekompass och papperssjökort och det kommer vi också långt med. Som ytterligare backup har vi telefon med sjökort och inbyggd GPS-mottagning.

Med anledning av det var det självklart för oss att VHF:n skulle kunna kopplas in på vårt NMEA 2000 nätverk.

Vidare skulle VHF:n kunna användas som mistlur vid dimma. Vi ville också ha repetitionsfunktion. Det betyder att det senast hörda i VHF:n lagras i högst 90 sekunder. Bra funktion som jag bara sett i Sailors VHF tidigare.

När vi sonderat marknaden fann vi att endast Garmin uppfyllde våra önskemål med NMEA 2000, hailerfunktion och repetition av samtal.

Raymarine har VHF-stationer med hailerfunktion, men saknar repetitionsfunktion och möjlighet att koppla till NMEA 2000.

Simrad saknar VHF för NMEA 2000. Simrads VHF RS 87 har hailerfunktion, fast inte som standard. Ett kretskort måste köpas till och det kostar 3 600 kronor. Komplett VHF kostar då långt över 20 000 kronor. RS 87 saknar repetitionsfunktion av senast inkomna samtal.

Standard Horizon är också kända för bra VHF-stationer. De har en modell med hailerfunktion, men VHF:n fungerar inte i NMEA 2000-nätverk.

Furunos nya VHF FM-4721 tillhör marknadens mera kompetenta VHF-stationer. Den har bland annat hailerfunktion och ”ATIS” (datakod som identifierar användaren), Scrambler (privata samtal kan föras via VHF, andra hör samtalet som störningar) och blåtand till headset. Den fungerar dock inte med NMEA 2000.

Sailors VHF 6215 har hailerfunktion och repetitionsfunktion, men går inte att koppla ihop med NMEA 2000.

VHF med DSC
Idag har alla kända fabrikat av VHF DSC-funktion. DSC är ett nöd- och kommunikationssystem. Trycker man på den röda ”DSC” knappen sänds automatiskt ett nödmeddelande under förutsättning av VHF:n har positionsuppgifter från GPS.

DSC kan även användas för direktanrop till annat fartyg. Det går till så att din kamrats MMSI-nummer och båtnamn lagras i din VHF:s telefonbok. När du vill anropa din kompis går du via VHF:s telefonbok. Din station sänder då ett anrop på till exempel kanal 72. Kanalvalet avgör din VHF. Du slipper med andra ord göra ett anrop via kanal 16. Hos din kompis tjuter det i VHF:n och hon vet då att någon anropar.

Du kan du även få positionsuppgift och se var din kompis befinner sig på din navigators sjökortsbild. Den funktionen finns i Garmins VHF 300i, men vi hade inte kommunikation mellan VHF och Seacross navigationssystem som vi testade i somras. Har man en navigator från Garmin syns kompisens position på bildskärmen.

I vårt fall såg vi kompisens position med siffror i VHF:s display.

ATIS
ATIS står för ”Automatic Transmitter Identification System” och används vid kanalfärder. VHF:n sänder då automatiskt ett identitetsnummer som är MMSI-numret med en tilläggssiffra. Jämför med att du kan se andras telefonnummer i din mobiltelefon. Det är närmast på färder på Europas kanaler som du ibland måste ha den funktionen. Garmins VHF 300i är förberedd för ATIS.

Foghorn via hailer

\
"Hailer" är en hornhögtalare som det också går att prata genom "åt andra hållet" från däck. Person på fördäck kan kommunicera med den som sitter vid navigationsbordet.

Vi monterade en hornhögtalare i masten. När det varit dimma, tyvärr allt för få gånger tycker vi, har det tjutigt rejält från vår hornhögtalare. Via VHF:n kan vi tala om för andra att vi går för motor (ett långt signalljud varannan minut) eller seglar (ett långt och två korta ljud varannan minut). Ligger vi för ankare ljuder det en klockringning. Skulle vi ha lots ombord kan vi få samma VHF att signalera fyra korta signalljud. Vi slipper med andra ord att trycka manuellt på signalknappen varannan minut.

Det är en riktigt bra funktion och det hörs! Via samma högtalare kan vi prata till andra i nära omgivning och från fördäck fungerar det att prata via högtalaren tillbaka till sittbrunnen eller navigationsbordet.

Högtalaren har dock klena fästen. Vi tre tillfällen har den lossnat. Första gången brakade den i däck, de andra två gångerna hängde den i säkerhetslinan som monterades efter första kraschen. Det är genuan som sliter ned högtalaren vid krysslag. Till nästa säsong måste vi göra ett bättre fäste.

Högtalaren kostade mindre än 500 kronor inklusive frakt. Den är av modell Standard Horizon och vi köpte den av www.maritimwebben.se

Garmin säljer i dagsläget inga egna högtalare för mastmontage.

Trådlös enhet i sittbrunnen

Med den trådlösa handenheten kan alla funktioner utföras från vilken plats som helst ombord. Toppengrej tycker jag, eftersom den är sladdlös. Det är en bärrem som syns på bilden vid handenheten och inte någon antenn.
Med den trådlösa handenheten kan alla funktioner utföras från vilken plats som helst ombord. Toppengrej tycker jag, eftersom den är sladdlös. Det är en bärrem som syns på bilden vid handenheten och inte någon antenn.

Enligt devisen ”minsta möjliga kabeldragning” tycker jag Garmins trådlösa handenhet GHS 20i/GWH är toppen. Handenheten ser ut som den enhet som sitter med kabel förbunden till blackboxen. Handenheten har samma funktioner. Den kommunicera via blåtand till och från blackboxen. Det gör att jag kan sända och ta emot VHF-samtal, ändra kanaler, aktivera signaler i dimma och tala via Intercom med mera från vilken plats som helst ombord.

Enheten skulle kunna utvecklas ett snäpp bättre genom att ett fäste för montage fick följa med. Nu är det ett bältesklipp som följer med, men det är inte användbart i vårt fall. Ett fäste att sätta den på i sittbrunnen skulle vara bra. Nu är handenheten en lös enhet som gärna lever sitt eget liv vid segling i öppen sjö.

GHS 20I/GWH har ett permanent fäste för laddning. Det är dock monterat nere i båten. Det inbyggda batteriet räcker länge. Hur länge har vi inte koll på, men det finns en batteriindikator som säger till när det är dags för laddning.
GHS 20I/GWH har ett permanent fäste för laddning. Det är dock monterat nere i båten. Det inbyggda batteriet räcker länge. Hur länge har vi inte koll på, men det finns en batteriindikator som säger till när det är dags för laddning.

Bugg i handenheten
Det är med Garmins VHF 300i som med de flesta nya elektronikvaror. Det finns buggar. Vi har upptäckt en bugg i trådlösa handenheten vilken förbryllar Garmins tekniker. Det är nämligen så att när man talar via hailern till någon på fördäck, lyssnar vad gasten har att säga och ska tala igen så går det inte. Då måste man åter aktivera hailerfunktionen från början. Så är icke fallet med den enhet som sitter fast med kabel vid navigationsbordet.

Inom kort lovar Garmin att felet är åtgärdat.

Kan sända inspelade meddelanden
Det finns VHF:er som kan sända textmeddelanden. Jämför med SMS, fast via VHF. Det går inte i Garmins 300i. Däremot går det att sända röstmeddelanden. Jämför med ett ”röstSMS”. För att det ska fungera måste mottagande station vara påslagen. Röstmeddelandet lagras inte i någon dataserver (”telefonsvarare”) som vid mobiltelefoni.

Det går att växla mellan 1 och 25 watt. Det är bra när kompisbåten är i närheten för då finns det ingen anledning att sända på 25 watt och störa andra som ligger långt borta. Vid byte mellan 1 och 25 watt måste det bekräftas efter knapptryckningen på knappen ”1/25”. Det missade jag några gånger och fortsatte sända på 25 watt även fast det räckt med 1 watt. Onödigt att det ska behöva bekräftas tycker jag. Jag saknar också svensk pappersmanual och svensk översättning i menyerna. Manual på svenska finns på Garmins webbsida.

Prisvärd
Generellt så tycker jag all elektronik för marint bruk är dyr jämfört med annan elektronik. När det gäller priset för Garmins VHF 300i är det klart konkurrenskraftigt jämfört med andra VHF-modeller i förhållande till vad den kan.

Kostar cirka 6 700 kronor i båttillbehörsbutikerna exklusive trådlösa handenheten.

Sammanfattningsvis är Garmins VHF 300i gjord i ett robust utförande och får nog anses som den mest köpvärda VHF om man har nätverket NMEA 2000 ombord. Tilläggas bör att den trådlösa handenheten är enligt min mening en ”toppengrej” eftersom den kan utföra alla funktioner och saknar sladd.

//

SRC, Short Range Certificat
, heter det nya VHF-certifikatet. För att använda en VHF som har DSC måste man minst ha ett SRC-intyg. Gamla VHF certifikat ”D” är inte giltigt för DSC. Har du tagit ett VHF-certifikat före år 2000 har du det gamla ”D”. Här kan du beställa en distanskurs för SRC-intyg (VHF-kurs).
*Klicka vidare*


Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

 


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut




Kommentarer
2. VHF 300i Stefan Green Söderhamn 2016-11-22
1. Hornhögtalaren Tomas Själander, Nacka 2014-05-05