VHF/SRC distanskurs

På gång:
Om sommarens långseglats till Shetland, Färöarna och Island.
Garmin leder navigatorracet

Garmins navigatorer kan anropa fartyg via VHF utan att använda kanal 16


Text & bild: Bengt Utterström 2013-09-10

När en passagerarfärja kommer åkandes så här är det skönt att veta att vi haft radiokontakt. Från navigatorns bildskärm kontaktade vi Viking Grace som meddelade att de går akter om oss.Vi hade direkkontakt via VHF utan att använda kanal 16.
När en passagerarfärja kommer åkandes så här är det skönt att veta att vi haft radiokontakt. Från navigatorns bildskärm kontaktade vi Viking Grace som meddelade att de går akter om oss.Vi hade direkkontakt via VHF utan att använda kanal 16.

Med Garmins nya navigatorer, som är klara för NMEA 2000, kan man anropa ett främmande fartyg direkt från navigatorn med VHF. Anropet sker via DSC och man slipper gå via kanal 16. Få känner till det, inte ens på de större fartygen vet de hur de ska hantera ett DSC-anrop. Undantaget är bryggpersonalen på Viking Grace. Och bra var det, vi låg på kollisionskurs på Ålands hav.

Garmin har en funktion i sina nya navigatorer som ingen annan tillverkare tycks ha. Från Garmins navigator 721 gör jag direktanrop till valfritt fartyg som har AIS-transponder. VHF:n väljer själv lämplig kanal, oftast 72 eller 73. När jag vill kontakta ett fartyg via VHF pekar jag på skärmen och sedan sker allt automatiskt. Vi kan börja prata direkt och behöver inte gå via kanal 16. Det är praktiskt när man vill anropa ett främmande fartyg.


Så här gick det till på Ålands hav när vi låg på kollisionskurs med Viking Grace

Navigatorn larmar om att ett fartyg närmar sig på kollisionskurs.
Navigatorn larmar om att ett fartyg närmar sig på kollisionskurs.

Vi ser ett stort fartyg komma på skärande kurs på vår babordssida. Således är det väjningsskyldigt. Vi hade storseglet hissat, men vi går för motor eftersom Ålands hav nästan är spegelblankt.


På navigatorns skärm ser vi fartyget tack vare vår AIS. Vi ser också att det är Viking Grace. Jag pekar på den lilla ”AIS-triangel” för Viking Grace. Navigatorn säger då att det är ett ”AIS-fartyg.” Jag trycker där och ser då att det är viking Grace. Alla andra uppgifter om fart, kurs, måttuppgifter med mera får jag också fram. Jag får också veta att det är ”farligt” vilket här betyder att vi ligger på kollisionskurs. Jag väljer sedan ”Anropa fartyget” och sänd.


Information skickas till VHF


Nu har navigatorn sänt information till VHF:n. Informationen som den sänt är MMSI-numret. Jag behöver nu bara trycka på ”call” på VHF:n. VHF:n väljer själv kanal och anropet sker denna gång på kanal 72.


Nu ringer det i VHF:n på Viking Grace. De ser vårt MMSI-nummer men inte vad båten heter. Någon på bryggan svarar så här: ”Här svarar Viking Grace.” Då säger jag följande: Detta är från segelbåten ”Ellie” som ligger framför dig. Jag undrar om du kommer att passera framför oss eller om du går akter om oss.”


En trevlig röst svarar: Jo, vi kan gå för om dig utan problem, men det är inte så sjömansmässigt korrekt så vi gör en styrbordsgir och går akter om dig.”


”Tack så bra, då vet vi”, svarar jag. Samtalet avslutas på ett lättsamt sätt.

 


Få kan hantera DSC-anrop

Viking Grace passerar på behörigt avstånd...
Viking Grace passerar på behörigt avstånd...


... även om det kan se nära ut på bildskärmen. Om den hade zoomats in mera så hade passageavståndet varit tydligare.
... även om det kan se nära ut på bildskärmen. Om den hade zoomats in mera så hade passageavståndet varit tydligare.

Det ovan nämnda var inte det första samtalet med DSC till annat fartyg. Jag har tillämpat DSC-anrop ett antal gånger i sommar, främst till färjorna som trafikerar mellan Sverige och Åland/Finland. Ända gången som det fungerade direkt var med Viking Grace. Vid alla andra tillfällen har jag först gjort enligt ovan, men utan resultat.


Jag har då ropat på vanligt sätt via kanal 16 och sedan har samtalet fortsatt på kanal 77. Jag har frågat om det inte ”tjöt” i deras VHF för någon minut sedan. Då får jag alltid ett ”ja” till svar, men de säger att det var någon störning.


-Nej, säger jag, det var ingen störning, det är ett anrop från segelbåten framför dig via DSC. ”Öhhh jasså” får jag till svar. På min fråga varför de inte svarade säger de att det inte kom upp någon kanal att svara på. Då berättar jag för dem att det inte behövs, ni kan svara direkt och börja prata. Vid något tillfälle fick jag till svar att det inte går. Jo, säger jag, vi kan prova en gång till. Och så upprepar jag proceduren med att trycka på navigatorskärmen, välja AIS-fartyg och sänd enligt ovan. När de tar mikrofonen på bryggan och svarar är vi direkt igång med samtalet utan att någon valt VHF-kanal och utan att vi gått via kanal 16. Samtalet kan som vanligt höras av alla andra som lyssnar på aktuell VHF kanal.


Ökar säkerheten
Fördelarna är många. Vi belastar inte kanal 16 med ett anrop. Det underlättar att komma i kontakt med kända och okända fartyg. Bland kända fartyg menar jag kompisar som vi kan lägga in i VHF:s telefonbok. Telefonboken fungerar på samma sätt som i mobiltelefonen. Det är fartygsnamnet och MMSI-numret som programmeras in. Då kan vi göra direktanrop utan att gå via kanal 16.


Om din VHF har DSC-nödknappen, då har du också de andra fördelarna med DSC-anrop. Det är bara att plocka fram instruktionsboken och fråga vad båtkompisen har för båtnamn och MMSI-nummer.


Segla eskader?
Om ni är några som seglar i eskader kan ni göra ett gruppanrop med hjälp av DSC. Då hör alla i eskadern anropet och samtalet och ni behövde inte bestämma kanal eller belasta kanal 16. 

 


Birger Jarl anropar en båtkompis

I somras låg en kompis utanför inloppet till Mariehamn på Åland i dimma. Han ser på radarn och på navigatorn att ett fartyg närmar sig. Det tjuter i hans VHF och han svarar och får då veta att det är passagerarfartyget Birger Jarl som anropar dem via DSC-anrop. Birger Jarls förstestyrman frågar om de tänker fortsätta på samma kurs eller om de kommer att slå. Kompisen svarar att de fortsätter på samma kurs. Från Birger Jarl kommer ett tack för informationen och de säger då att de går akter om dem.


En riktigt bra trygghet
Med Garmins AIS och VHF kan två okända fartyg väldigt enkelt komma i kontakt med varandra. Det är en trygghet i till exempel dimma. Det kan också vara tryggt att veta att det stora fartyget sett den lilla fritidsbåten.


Följande utrustning behövs:

  • AIS-mottagare eller AIS- transponder. Garmins transponder heter AIS 600, men det fungerar också med annan transponder.
  • Någon av Garmins navigatorer, 400/500/700/4000/5000/6000/7000/8000. Samtliga dessa är klara för NMEA 2000.
  • Garmins VHF för NMEA 2000, till exempel 300i.

Enheterna är hopkopplade i ett NMEA 2000 nätverk vilket är standard för Garmin.


Ett förtydligande: Samtliga märken av stationära VHF som säljs idag (Raymarine, Simrad, Lowrance, Icon, Standard Horizon mfl)  har DSC-funktion, men det är bara Garmin som kan sända direkt från navigatorn. Med de andra fabrikaten måste man manuellt lägga in ett MMSI-nummer i sin VHF för att göra ett direktanrop.

Läs mer om DSC-anrop här *Klicka*

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut




Kommentarer
2. Inte bara Garmin Marcus Åkesson, Göteborg 2013-09-29
1. Dsc.- antropologi Gunnar Olaisen, Tromsø Norge 2013-09-15