VHF/SRC distanskurs
Diesel Power 2014 maj

På gång:
Septembersegling Stockholm - Tallinn tur och retur.
Det sprakar i VHF-radion

LED-lampor stör VHF-radion och AIS-ekon


Bengt Utterström 2018-09-28

Dessa LED-lampor i salongens takbelysning stör VHF-apparaten och gör den oanvändbar. De stör även bort AIS-objekt trots att de bara är cirka 3 sjömil från båten.
Dessa LED-lampor i salongens takbelysning stör VHF-apparaten och gör den oanvändbar. De stör även bort AIS-objekt trots att de bara är cirka 3 sjömil från båten.

Led-lampor har visat sig störa VHF-radion ombord. Ett irriterande sprakljud kommer ur högtalaren. Då och då har störningen funnits där. Jag har trott att störningarna kommer från någon radiomast eller något fartyg som har fel på sin VHF. Av en slump märkte jag att mina egna taklampor, som numera har LED, stör VHF-radion och orsakar ett sprakande ihållande ljud. Det visar sig också att AIS-objekt på mer än tre sjömils avstånd störs ut och försvinner från navigatorn när lampan på till exempel toaletten tänds.

Patrick Lindahl på DagensBåtliv.se och Joakim Christensson på Båtsystem AB förklarar i artikeln vad som händer och vad man bör göra åt det.


I min egen båt har jag då och då hört ett ihållande störande skrap- och rasselljud från VHF-radion. Det har stundtals varit så irriterande att jag stängt av VHF-radion. Jag har trott att störningen kommit genom etern och har inte tänkt tanken att störningen kunde vara från min egen båt.


LED-taklampan i salongen stör ibland har det visat sig. Det var när jag tände topplanternan, också den en LED, för gång i mörker med motor som det störande skrapljudet kom direkt. Då började jag ana att något inte stod rätt till. Det visade sig att även LED-strålkastarljuset i masten störde på samma sätt.


De små läslamporna, som också har LED idag, stör inte. Där satt tidigare halogenlampor med stiftkontakt. Ingen kan dock numera gå in på toaletten och tända lampan utan att det sprakar i VHF-radion.


Ljudet är så störande att VHF-radion blir oanvändbar. Att justera squelchknappen har ingen inverkan. Därför kommer LED-lamporna av lägre kvalitet att bytas till nästa säsong.


Stör även AIS

Vid närmare undersökning visade det sig att AIS-objekt blir överkryssade, det vill säga, de försvinner efter en stund från navigatorn, när topplanternan, toabelysningen eller strålkastarljuset i masten tänds. På avståndet tre sjömil syntes det tydligt.

De gröna små trianglarna är fartyg som sänder AIS-information. Dessa båtar ligger ungefär tre sjömil från min egen båt när bilden togs. All belysning var släckt ombord då.
De gröna små trianglarna är fartyg som sänder AIS-information. Dessa båtar ligger ungefär tre sjömil från min egen båt när bilden togs. All belysning var släckt ombord då.

När jag tänder taklampan i ruffen, som syns på översta bilden, försvinner kontakten med alla AIS-objekt utom något enstaka. Det tar ungefär en minut innan de gröna trianglarna är överkryssade. Kryssat betyder förlorad kontakt och efter ytterligare några minuter försvinner de helt från skärmen.
När jag tänder taklampan i ruffen, som syns på översta bilden, försvinner kontakten med alla AIS-objekt utom något enstaka. Det tar ungefär en minut innan de gröna trianglarna är överkryssade. Kryssat betyder förlorad kontakt och efter ytterligare några minuter försvinner de helt från skärmen.

De LED-lampor som jag har är inköpta på båtmässor och i båttillbehörbutiker i olika prislägen. Därför är det svårt att säga ”köp inte LED-lampor där” för jag har ingen komplett förteckning över var de olika lamporna är inköpta. Patrick Lindahl har LED-lampor från holländska Nautic LED och han har inte noterat motsvarande problem i sin båt.

Varför stör LED-lampor?

DagensBåtliv.se medarbetaren Patrick Lindahl förklarar varför vissa LED-lampor stör: ”Man kan säga att LED-lampan är en sändare som arbetar på olika frekvenser. Det finns elektronik i LED-lamporna som hackar sönder strömmen. Det gör den med en viss takt, frekvens.
Då tillslag och frånslag sker väldigt snabbt, uppstår något som heter övertoner. Dessa kan lätt sprida sig upp i frekvensområdet där VHF finns, 156-174 MHz.


De kan också sprida sig i 12 voltsnätet. Vanligtvis brukar övertoner vara multiplar av grundfrekvensen. Då återfinner man dessa uppåt i frekvensbandet med jämna mellanrum, ofta med lägre amplitud ju högre upp man kommer.


I en AIS-mottagare, som är en helt egen apparat, finns inbyggd brusspärr som justerar sig automatiskt. Ligger en av dessa övertoner från LED-lampan på en av de två frekvenser som AIS använder, justeras denna uppåt och spärrar signaler som är svaga. Man ser då bara AIS-symboler på fartyg som ligger i närområdet. Släcker man LED-lampan dyker även de vid horisonten, eller strax bortom, upp. Det går ju att se detta på navigatorns AIS-symboler som blir överkryssade.”


Joakim Christensson på Båtsystem bekräftar problemet. Båtsystem är stora på området LED-lampor för fritidsbåtar. Joakim Christensson förklarar det så här: ”Det stämmer, LED-lampor kan störa till exempel en VHF-radio. Men det kan även störa åt andra hållet. Det finns fall där LED-lampan börjat blinka när VHF-radion är påslagen. Så kallade multivoltslampor, 8 till 30 volt, är gjorda för att klara större spänningar, men om de inte är avstörda i lampans elektronik stör de.

Lampor som är gjorda enbart för 12 volt stör inte, men då är nackdelen att de går lättare sönder om spänningen blir högre än 12 volt. Spänningen blir oftast högre vid laddning av batterier och det förkortar livslängden på lampan. På Båtsystem säljer vi bara klassade lampor enligt direktivet EN 55015 (2000+A1, 2001+A2, 2002) som också självklart är CE-märkta. Dessa lampors kretskort och elektronik är designade för att de inte ska störa”, avslutar Christensson.



Har du liknande problem? Kommentera gärna det till artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

 


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut




Kommentarer
2. Solcellsregulator Ove Thorin, Onsala 2018-10-08
1. Störningar Kaj Schippner, Flen 2018-09-30