VHF/SRC mars 2023

Tankar om kommande båtsäsong

Allt för sjön blev en flopp


Bengt Utterström 2020-03-17

Varken segelbåtar, eldrivna båtar eller sjöjungfru lockade besökare till mässan.
Varken segelbåtar, eldrivna båtar eller sjöjungfru lockade besökare till mässan.

Att båtmässan Allt för sjön blev en flopp är ingen överdrift. Antalet besökare sjönk kraftigt. I stora C-hallen fanns tomma ytor där det tidigare år funnits utställare. Att sedan mässan stängde i förtid gjorde det inte bättre för alla utställare som betalt både monterhyror, hotell för sin personal, gjort inbjudningar med mera. För branschen är det i det korta perspektivet givetvis en stor besvikelse för många. Men det finns ljusglimtar. Mycket talar för att båtbranschen kan få ett uppsving i sommar.

Naturligtvis är det inte mässledningens fel att båtmässan floppade. Att sars-cov-2 (det numera kända virusets vetenskapliga beteckning) gör livet surt för de flesta av oss, och kommer att göra det under lång tid framåt, är ingen nyhet. Det får vi lära oss att leva med och hantera efter bästa förmåga.

Besökarantalet sjönk rejält under de sex dagar (inklusive fredagens branschdag) mässan var öppen. Fram till onsdagskvällen noterades 24 246 besökare. Jämförande dagar förra året lockade 34 412 besökare (mässans uppgifter). Närmare 30 % färre i år. Om beslutet att stänga mässan var rätt eller fel kan alltid diskuteras. Nya rapporter från myndigheter skulle säkert göra att kommande dagar hade haft väldigt få besökare. Evenemang med femhundra personer på samma ställe tillåts inte enligt regeringen. Båtmässan är stor till sin yta. Naturligtvis torde smittrisken vara större med 500 personer i en teatersalong än vad den är på en stor båtmässa. Men den argumentationen torde inte få något större gehör hos regeringen. De har annat att tänka på än enskilda gränsfall.

Jag mötte utställare som sålde på ungefär på samma nivå som tidigare mässor, räknat per dag. Det skulle i så fall kunna betyda att de besökare som var där var de besökare som brukar stå för inköpen. En utställare berättade att mässan betyder ungefär 10 % av deras årsomsättning, men nu kom de bara upp till ungefär 5 %. Å andra sidan förlorade de fyra dagars försäljning på grund av stängning. Sannolikt är att om mässan varit öppen hade de kommit upp till sina 10 % eftersom de sista dagarna brukar locka många besökare.

Peter Nauwerck på Dieselpower sammanfattar mässan med att de under de öppna mässdagarna hade ett normalt antal skarpa förfrågningar. Sammantaget blev resultatet av mässan dock halverat eftersom fyra dagar försvann.

Mycket talar för en bra båtsommar

Förhoppningsvis kommer många människor att börja tänka om och inte resa utomlands så fort några dagars ledighet hägrar. Det torde gynna inhemsk turism och båtlivet. Att köpa en begagnad äldre båt är prisvärt i Sverige. Och de finns i mängder på Blocket. Förhoppningsvis kommer nuvarande ägare att använda sina båtar i sommar i större utsträckning och upptäcka att båtlivet är ju helt fantastiskt. Att fritt kunna segla eller färdas runt i en motorbåt från hamn till hamn och upptäcka nya platser är ju helt fantastiskt.

Allt är serverat på ett fat för de som vill. Nya och begagnade båtar finns i mängder. Det finns många företag som sysslar med utbildning inom navigation och sjöliv för nybörjarna. Välsorterade båttillbehörsbutiker säljer prylar som ökar komforten ombord.


Ett sådant exempel är denna sittdyna med ryggstöd. Inte dumt att bära med sig upp på en klippa och njuta av utsikten. Säljs av Erlandsons Brygga. www.erlandsonsbrygga.se


På tal om dynor. Kapokdynor behöver inte bara se ut på ett sätt. Louise Härntoft med firman Wilma & Louise säljer egentillverkade kapokkuddar. Tygets design avviker från vad vi är vana vid när det gäller dessa kuddar och stoppningen är något tjockare. "Vid tvätt tar man ut kapokfyllningen och tvättar bara fodralet. Då slipper man att fyllningen blir hård, kapok tål egentligen inte att tvättas i maskin", berättar Louise Härntoft.

www.wilmalouise.com


Silwy är namnet på ett koncept där glas hålls på plats genom en magnet. I foten på glasen sitter magneten och det följer med en platta av metall. Så länge glasen står på plattan står det stadigt får jag veta. Förvaringen kan ske på samma sätt med glasen upp och ned. Hur det fungerar i en motorbåt som smäller in i någon annan motorbåts svallvågor vet jag inte. Men Magnetic glassware- glasen är av glas och det är en trevlig serie.
www.silwy.de


Företaget Buckards båtar kan trolla med belysning och skräddasy lösningar med ledljus för din båt. www.buckard.com

Flir lanserar ny värmekamera som är
både ljus- och värmekänslig


Flir, som äger Raymarine, lanserar en ny värmekamera. Det är både en värme- och ljuskänslig kamera i samma enhet. Kameran har två linser och kan bygga ihop bilderna från den ljuskänsliga och värmekänsliga bilden till en bild. Priset är från 250 000 kronor. Den vanliga IR kamerans prislapp börjar på 38 000 krononr. 

Raymarine, som använder Navionics sjökort i sina navigatorer, kommer med nya egna sjökort till dem under året. Inte helt överraskande eftersom Navionics ägs av konkurrenten Garmin. Underlagen uppges vara från Sjöfartsverket.

www.raymarine.se

Använd båten i sommar

Kosta på din båt med lite nya, fräscha och trevliga prylar och planera för en längre båtsommar. Det finns många bra hamnböcker. Både Skagerrak förlag och Brixham Books ger ut fina hamnguider med förslag på natur- och gästhamnar. Tillsammans täcker de en stor del av kusten. Ocean Dream förlag har gett ut två nya böcker inför mässan. Den ena handlar om ankring och ankarliv, den andra om Soloäventyr till sjöss. Båda kommer inom närmaste tiden att presenteras i kategorin "Nautiska böcker."

www.skagerrakforlag.no
www.brixhambooks.se
www.oceandream.se


Och till sist, det kommer ett liv utan Corona-virus. Vi som är båtägare kan glädjas åt att det är vår nu och att vi kan ägna mycket tid åt att drömma och planera kommande båtsäsong. Och om du saknar båt, det finns hur mycket som helst att välja bland begagnade båtar.

Är din båt redo för återvinning? Säkert har du sett att Havs- och Vattenmyndigheten delar ut ytterligare 4 miljoner så att mindre båtar kan återvinnas gratis. Se www.batretur.se

Så hav förtröstan över allt elende, vi ses på havet!



Kommentera och berätta gärna om dina upplevelser på båtmässan.
Ange för- och efternamn samt bostadsort.


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut