VHF/SRC distanskurs
Diesel Power 2014 maj

På gång:
Ringrostig i navigation?
Är något riktigt stort på gång?

Dolprop delfinfena ersätter propellern


Text & bild: Bengt Utterström 2016-03-10

Delfinfenan, som är monterad på utombordarens propelleraxel, pumpar upp och ned och driver båten framåt betydligt effektivare än en vanlig propeller. Uppfinnaren Thomas Jemt har sin monter i C-hallen.
Delfinfenan, som är monterad på utombordarens propelleraxel, pumpar upp och ned och driver båten framåt betydligt effektivare än en vanlig propeller. Uppfinnaren Thomas Jemt har sin monter i C-hallen.

Dolprop är en delfinfena och fungerar ungefär som en flygplansvinge, fast i vattnet. Dolprop kan ersätta propellern. Lyckade testresultat har gjorts på mindre motorer och resultatet är häpnadsväckande bra, säger uppfinnaren Thomas Jemt.

Det låter som en saga, fast också självklart, varför skulle inte en delfinfena kunna driva båtar när de kan få tunga delfiner att simma upp emot 30 knop under vattenytan?


Dolprop torde vara båtmässan Allt för sjöns största nyhet. Kanske någonsin. Idén är lika enkel som genial. Det var under ett besök på Kolmården som uppfinnaren Thomas Jemt fick idén till att göra en delfinfena som ersättare till propellern. En propeller har låg verkningsgrad. Det beror på avsaknaden av växellåda och att båten befinner sig i en konstant uppförsbacke, förklarar Thomas Jemt.


Delfinfenan pumpar upp och ned genom en snillrik koppling på propelleraxeln.
Delfinfenan pumpar upp och ned genom en snillrik koppling på propelleraxeln.

En flasknosdelfin väger runt 240 kilo och kan simma över 30 knop i undervattensläge och använder en energi motsvarande en hästkraft. Enligt Thomas Jemt är det fysiskt omöjligt om man räknar på det, men det fungerar.

 
Då tänkte Thomas Jemt till och började fundera på om det går att bygga en delfinfena och montera den på en utombordsmotor. Och se, det gick. Fenan pumpar upp och ned och båten rör sig framåt. Energiförbrukningen är väsentligt mycket lägre. Det är till och med så att när båtens vattenlinjelängd harmoniserar med fenans rörelser försvinner svallvågorna. Det låter som en saga, men Thomas Jemt entusiasm och visade resultat säger att det fungerar. De första testerna är gjorda med små elutombordare.


Dolprop i stället för en propeller


En annan positiv effekt är att när båten uppnått en viss fart kan antalet slag med fenan minskas. Tänk er följande: En Smaragd segelbåt med elmotor som drivs av delfinfenan. När farten är fem knop räcker det kanske att fenan gör ett slag var fjärde gång mot strax innan. Elmotorn behöver då bara arbeta 25 % mot tidigare 100 % eftersom den kan stängas av 75 % av tiden. Med andra ord kommer man fyra gånger så långt på samma laddning. ”Något åt det hållet har vi sett att det är fullt möjligt”, säger Thomas Jemt.


Elektriska motorer skulle kunna driva normalstora fartyg. Jämför hur stora blåvalar driver sig själva framåt. Ett test i full skala är under utarbetande, enligt Thomas Jemt.


Dolprop fungerar så att när fenan böjer sig får vattnet en längre väg att passera över fenan och skapar då en lyftkraft som i sin tur driver båten framåt. Verkningsgraden är betydligt bättre än hos en propeller. Farten blir högre från små motorer och ljudnivån lägre. Det mår miljön bättre av eftersom bränsleekonomin blir väsentligt bättre. Dessutom gör det inte samma skada om en badande person träffas av fenan jämfört med en propeller som hugger sönder kroppen.


Dolprop kan monteras på segelbåtsdrev och utombordsmotorer. Att backa med en utombordsmotor är enkelt, man vänder den bara runt. Moderna segelbåtsdrev är också vridbara.


Delfinfenan Dolprop är patenterad, men uppfinnaren Thomas Jemt söker nu finansiärer för att kommersialisera idén. Thomas Jemt har sedan tidigare patent på robotar som rengör och utför servicearbeten på tåg och flygplan.


Här finns både bilder och filmer.
www.dolprop.se

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut




Kommentarer
4. Vore intressant att se jämförande test Magnus Nälsén Åkersberga 2016-05-14
3. Det blir säkert bra Lennart Lundgren, Uppsala 2016-05-12
2. Håller inte riktigt med Thomas Jemt, Uppfinnare 2016-05-12
1. Intressant förslag! Lennart Lundgren Uppsala 2016-05-10