VHF/SRC distanskurs
Diesel Power 2014 maj

På gång:
Ledlampor stör bl. a. VHF
Düsseldorf del 2

Düsseldorfs båtmässa i bilder


Text & bild: Bengt Utterström 2018-01-31

Modern dagseglare byggd i mahogny. Finishen är så hög så jag undrar om någon kommer att vilja segla den. www.la-yacht.de
Modern dagseglare byggd i mahogny. Finishen är så hög så jag undrar om någon kommer att vilja segla den. www.la-yacht.de

Att Düsseldorfs båtmässa har det i särklass största utbudet av båtar är ingen nyhet. Nedan följer ett antal av dem i varierande storlek och design. I de flesta fall finns länkar till respektive tillverkare.


Folierade skrov


Börja båten se lite sunken ut? Ett sätt att fräscha upp den är att klistra på en folie i någon glad färg.


Elegant skrov på denna daycruiser.

La Gazelle des Sables


Charmig dagseglare från Frankrike. www.lagazelledessables.com

Egen Göta Kanalbåt?


I denna miniatyrfärja med måtten 3,7 x 1,2 meter ryms två vuxna personer med lagom packning. Eldrift. Perfekta båten för en spännande färd på Göta Kanal. Övernattning ombord? Nej, knappast. Hotell, vandrarhem eller tält rekommenderas.

Loxo 32


För Loxo 32 var det världspremiär i Dusseldorf. www.pogostructures.com

Simulator med WR kamera


Det är riktigt verklighetstroget att köra. Fläkten framför båten förstärker upplevelsen.

Diva 34 SC


Bernt Lindquist har både ritat och byggt en ny Diva. Diva 34SC hade premiär på båtmässan och har redan fått lovord av tysk segeltidning. Bernt Lindqvist berättar att Diva 34SC är ungefär ett ton lättare än andra båtar i samma storleksklass. -Håller den ihop då, frågar jag? Bernt försäkrar att båtens konstruktionen håller mycket hög klass. "Allt är uträknat optimalt och förstärkningar finns där påfrestningarna är som störst."

www.bavariasverige.se

Flexiteek klädd sittbrunn


Flexiteek är ett mjukt material som inte är särskilt glatt. Därför passar det fint att klä in hela sittbrunnen tyckte tillverkaren av den här segeljollen.

Futura 49 - den flexibla trimmaranen

Skroven fullt utfällda.
Skroven fullt utfällda.

Skroven indragna.
Skroven indragna.

Futura 49 finns ännu så länge bara som prototyp. Det praktiska med denna trimmaran är att båda skroven fälls in med hjälp av hydraulik och genast blir båten smalare och tar mindre plats i hamnen.

Fusion radio i sittbrunnen


Många segelbåtar har i år utrustats med Fusion radio i sittbrunnen. Radion är, förutom en radio, också en radio som det går att strema musik med. Hur de tänkte när de placerade radioenheten här kan man undra. Har den som gjorde det någonsin seglat? Den utstickande vridknoppen på radion lever ett farligt liv. De som har Garmins navigatorer behöver inte radioenheten i sittbrunnen. Radion går nämligen att styra från navigatorn eller via en app.

Scalar 34 - en modern Vindö!





Varför har ingen tänkt på att bygga en modern Vindö? Scalar Yachts bygger en av mässans vackraste seglare. Ett modernt snyggt skrov i glasfiber med fallande stäv och resten i trä. Fin finish, men säkert en relativt tung båt i förhållande till sin storlek. Se bara tjockleken på ankarboxens lucka.

www.scalaryachts.com

Nimbus Weekender 9T Top - ny walkaround


Nimbus presenterar en helt ny serie båtar. Välbyggda och snygga. Tyvärr är inte bilden så bra, men titta vidare här: www.nimbus.se

Haber 32 C4 - båten där det mesta har sina egna lösningar




Haber 34 C4 är den trygga båten för den som gillar fiffiga lösningar. Det finns krokar, sprintar, hakar och linor för alla tänkbara olika användningsområden. Se bara hur peket ser ut. Eller aktern. Runt masten finns också otaliga lösningar. Studera också centerbords- och köllösningarna under båten. 

www.haber-yachts.com

Hur blir det med seglingen?


När en segelbåt marknadsförs och visas på det här sättet, ja då förstår man att den är byggd för hamnliv långt söder om Skandinavien.


Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut