Sleipner toppbanner jan 2013
Diesel Power 2014 maj

På gång:
Sommarens långsegling till bland annat Shetland och
Skottland har börjat. Reportage kommer.
Till sjöss eller party i hamn?

Köpa båt, har du tänkt på det här?


Text & bild: Bengt Utterström 2017-02-27

Det visas båtar på mässor där man inte kan se hur de ser ut under vattenlinjen. Skrovet under vattenlinjen är bland det viktigaste på en båt, den ska ju fungera när det blåser och går vågor.
Det visas båtar på mässor där man inte kan se hur de ser ut under vattenlinjen. Skrovet under vattenlinjen är bland det viktigaste på en båt, den ska ju fungera när det blåser och går vågor.

Många båttillverkare tycks ha glömt att vissa saker är viktigare än annat när det gäller båtar. Oftast handlar det om komfort och säkerhetsdetaljer som inte finns på många nya båtar. Komforten i hamn är det inget fel på, det är komforten under gång och säkerheten när det blåser som inte längre tycks vara så viktigt på många båtar.

Artikeln vänder sig till dig som funderar på segel- eller motorbåt och då större båt än en öppen styrpulpetsbåt. Båtmodellerna är i huvudsak fotograferade på Düsseldorfs båtmässa i år.

Den första frågan som en båtköpare bör besvara är: Vad ska du ha båten till? När den frågan är besvarad vet du om det blir en segel- eller motorbåt. Det första man ska ha klart för sig är: Båtar är alltid en kompromiss, tyvärr också en kompromiss åt det sämre. Men det är en del av charmen med båtar och båtlivet.

Sedan, vad får den kosta i inköp och hur stor årlig budget har du för båten? Även om båten är ny så kostar det att äga båt. Varvskostnader, hamnplats och underhåll, ju större båten är, desto dyrare är det. En stor båt kan vara förhållandevis billig i inköp, men årliga kostnaden är avsevärt högre.

Stora och höga båtar över 40 fot är betydligt jobbigare att hantera än mindre. De har ett stort vindfång och det märks direkt vid hamnmanövrar och vid förtöjning. Allting blir tyngre. Fendrar, linor, ankare och att dra in båten. Visst, elvinschar och sidopropellrar under vattenlinjen underlättar, men storleken har betydelse.

Den som köper en begagnad båt bör krasst föra ett resonemang med sig själv: Går denna båt att sälja en dag, eller är det du som får ta skrotkostnaden?

Titta under vattenlinjen

I en sådan här båt finns det inte mycket utrymme för tankar och stuvning under durken.
I en sådan här båt finns det inte mycket utrymme för tankar och stuvning under durken.

Det ser läckert ut när båtar omges av glaspärlor på båtmässan. Men hur ser den ut under? En platt båt stampar i sjön och det kan låta förfärligt i båten när det går vågor. Min tes är att det ska vara tyst i ruffen och båtar ska röra sig mjukt i sjön.

När det gäller omskrivna More 55 finns undervattenskroppen inte ens på bild i den tio-sidiga fina broschyren.

Segelbåtar som är platta under vattenlinjen seglar fort på undanvind. På kryss dyker fören in i vågarna om båten är bred i aktern. Den breda aktern får en lyftande kraft och fören trycks nedåt. Vattenkaskader sköljer över båtens fördäck. En båt som har midja, bredast på mitten, lyfter förskeppet över vågen och seglar torrare.

Långkölat är gammalt och långsamt

Det finns fortfarande varv som bygger långkölade båtar, men de är inte många och serierna är små.
Det finns fortfarande varv som bygger långkölade båtar, men de är inte många och serierna är små.

Regina kostar säkert tre gånger mera än en ny modern strykjärnsbåt i samma storlek. Men då får man en båt som tål riktigt dålit väder och som rör sig behagligt i sjön.
Regina kostar säkert tre gånger mera än en ny modern strykjärnsbåt i samma storlek. Men då får man en båt som tål riktigt dålit väder och som rör sig behagligt i sjön.

En långkölad båt rör sig långsamt, men ack så behagligt och mjukt. När jag frågade en kompis som har en långkölad båt om det inte är trist att alltid bli omseglad, svarade han: "För mig är det inga problem, jag seglar på ställen där ingen annan seglar. Dessutom gör det ingentig om kölen tar emot någon sten, båten tål det."

Kvalitetsbåtar

Titta alltid under båten innan du slår till. Om skrovet går ned går båten mjukare i sjön och det finns stuvfack och plats för tankar under durken.
Titta alltid under båten innan du slår till. Om skrovet går ned går båten mjukare i sjön och det finns stuvfack och plats för tankar under durken.

Hallberg Rassy, Najad och Regina tillhör seglande båtar där det finns ett stort kunnande om båtar och hav på varven. Det är också båtar som håller för stora påfrestningar i många tiotals år. Det gäller även motorseglaren Nauticat och några andra modeller. Stöter du på grund är det oftast ingen fara.

Nya moderna båtar som är platta under och med en smal djup köl är inte byggda för att gå på grund. Det finns exempel på båtar där pentryinredning lossnat vid en grundstötning  där farten var under tre knop.

Drev eller axel?

Motorbåtar har drev eller axel. Vattenjet förekommer, men då oftast på små båtar och vattenskotrar. Drev kan vara med dragande eller tryckande propellrar. Dragande propellrar finns som IPS-drev eller här på Volvo Pentas nya Aquamatic-drev.
Motorbåtar har drev eller axel. Vattenjet förekommer, men då oftast på små båtar och vattenskotrar. Drev kan vara med dragande eller tryckande propellrar. Dragande propellrar finns som IPS-drev eller här på Volvo Pentas nya Aquamatic-drev.

Denna modell SLX-W är endast 6,3 meter lång och har axelmontage. För att det ska fungera är motorn vänd framåt och propelleraxeln går via en vinkelväxel som ligger ungefär midskepps. Ovanligt på så små båtar.
Denna modell SLX-W är endast 6,3 meter lång och har axelmontage. För att det ska fungera är motorn vänd framåt och propelleraxeln går via en vinkelväxel som ligger ungefär midskepps. Ovanligt på så små båtar.


Skrovformer


Läckert skrov, men himla opraktiskt om man förtöjer med fören emot en klippa eller kaj.
Läckert skrov, men himla opraktiskt om man förtöjer med fören emot en klippa eller kaj.

Förskeppen är många gånger formade utifrån design. En fallande stäv har den praktiska fördelen att båtens vattenlinje börjar en bit från fören. Det överhänget gör det lätt att kliva i land och ombord. En rak stäv vill gärna stöta emot bryggan eller klippan vid förtöjning. Genast blir det fula märken.

Förvisso finns det landgångar som kan användas i fören. Det är bra, men kom ihåg att landgången ska förvaras någonstans ombord under gång. Inte alltid så enkelt.

Jag skulle inte köpa en båt med stora fönsterrutor i skrovet. Anledningen är att om de skulle lossna till havs torde båten snabbt vattenfyllas och sjunka. Påfrestningarna på skrovet är betydligt större när det går vågor. För den som enbart färdas i lugna skärgårdsområden är naturligtvis risken mindre att rutan hoppar ur.

En hand för dig, en hand för båten

Många segelbåtar är byggda för rak segling i skärgård när vädret är fint. De stora moderna segelbåtarna, med stora salonger, passar bäst som partybåtar i hamn. Till havs måste man alltid kunna hålla i sig, vart man än går. Inte ett steg någonstans utan att man kan hålla i sig. Sittbrunnar stora som dansgolv, hur rör man sig där när det blåser? Dessutom är många av dem öppna i aktern. Endast en par mantågsvajrar skyddar.

I salongen är durkytorna stora. Jag har hört berättas om hur besättningen kryper på durken i salongen för att inte ramla och slå sig vid havssegling. Det finns 55 fots segelbåtar som inte har grabbräcken i rufftaket. En kantlist ersätter inte ett grabbräcke. Grabbräcken ska tåla att man hänger i det och det ska gå att greppa runt med handen. I More 55 finns en kantlist i rufftaket, så högt placerad att många inte ens når den.

Tänk så här. Om båten lutar och gungar, hur rör jag mig då i båten? Du ska alltid kunna hålla i dig någonstans med åtmindstone en hand. Fötterna ska kunna ta spjärn mot något.

Relingslist?

Nya Bavaria C 57 är 16,73 meter lång och hela 5,28 meter bred. Relingslisten är ett skämt och bara några fjuttiga centimeter hög. När båten kränger är det inte mycket att ta spärn emot. Dessutom är kanten något rundad. Vill det sig illa åker man av under mantåget.
Nya Bavaria C 57 är 16,73 meter lång och hela 5,28 meter bred. Relingslisten är ett skämt och bara några fjuttiga centimeter hög. När båten kränger är det inte mycket att ta spärn emot. Dessutom är kanten något rundad. Vill det sig illa åker man av under mantåget.

Relingslisten på Hallberg Rassy 55, samma storlek som nämnda Bavaria, är flera centimeter hög och avslutas med en kantlist av teak. Här finns det betydligt bättre förutsättningar att ta spjärn när båten kränger och gungar. Återigen, man får vad man betalar för. När det gäller Bavaria är det märkligt att denna enkla säkerhetsdetalj prioriterats bort.
Relingslisten på Hallberg Rassy 55, samma storlek som nämnda Bavaria, är flera centimeter hög och avslutas med en kantlist av teak. Här finns det betydligt bättre förutsättningar att ta spjärn när båten kränger och gungar. Återigen, man får vad man betalar för. När det gäller Bavaria är det märkligt att denna enkla säkerhetsdetalj prioriterats bort.


Fördel bred akter


En bred akter är inte bara en nackdel. I Bavaria C 57 ryms en gummijolle. Inte illa, men så är skeppet över 5 meter bred. Vem skulle inte vilja kunna stuva jollen på ett sådant sätt?

Nackdel bred akter


En bred akter skapar en lyftkraft som trycker ned förskeppet. För att båten ska gå att styra när den kränger behövs oftast två roder. Bilden visar nya Hallberg Rassy 44 som har dubbla roder och nedfällbar akterpropeller för enklare hamnmanövrar.

Hytt i fören


Många båtar byggs med stora hytter i fören. Fungerar bra i hamn, men alla som någon gång försökt att hämta något i fören på en motorbåt under gång eller segelbåt som kryssar, vet att utrymmet rör sig upp och ned och dessutom stötigt. Det går inte att vistas där under gång. I nya Bavaria C 57 finns en layoutversion med en liten hytt allra längst fram. Den kan bara användas när båten ligger förtöjd. Ingång är enbart genom däckskluckan. Det förutsätter att det inte blåser någonting när man ska ut och in i den hytten.

Bredda båten i hamn



Den här båttillverkaren har löst problemet på sitt sätt för att öka komforten i sittbrunnen i hamn. Hela båten breddas i aktern genom att skrovet trycks ut åt sidan via två lösa moduler. Troligtvis är detta en båt bäst anpassad för kanalfärder.

Trä och plast

Trä och plast kan kombineras på ett elegant sätt i skrov och överbyggnad.
Trä och plast kan kombineras på ett elegant sätt i skrov och överbyggnad.

För drygt 400 000 kronor blir man ägare till denna lilla trevliga motorbåt. Priset är inklusive utombordsmotorn. I bakgrunden syns den större modellen Variant 707 Classic.
För drygt 400 000 kronor blir man ägare till denna lilla trevliga motorbåt. Priset är inklusive utombordsmotorn. I bakgrunden syns den större modellen Variant 707 Classic.


Segelbåtarna Biga 242 och 270 är exempel på båtar med fina träarbeten på ett plastskrov.
Segelbåtarna Biga 242 och 270 är exempel på båtar med fina träarbeten på ett plastskrov.


Trevliga dagseglare i skärgård eller kustnära


BayCruiser 23 går under benämningen \
BayCruiser 23 går under benämningen "en framtida klassiker."


Gillar du inte kapell?


Jag har en gång köpt en båt just för att den inte hade kapell. Det blev en Nauticat 33. Kapell är alltid ett besvär. Det finns båtar där kapellet är ett enda stort pussel och alla bitar hålls på plats med hjälp av blixtlås. Det tar tid att montera och inte sällan behöver man vara mist två personer.

Båten på bilden har sin egen lösning. Man hissar helt enkelt ned hela taket över sittbrunnen. Praktiskt när man ska lämna båten, men säkert inte så roligt om man tänkt att övernatta.

Ger Blocket.se svar på hur vi tänker?

Populäraste sökordet på Blocket.se i kategorin båtar är Snipa följt av styrpulpet, segelbåt, motorbåt och motorseglare. Bland båtmodeller och motorbåtar toppar Ryds följt av Nimbus, Buster och Uttern.

När det gäller segelbåtsfabrikat är Bavaria vanligaste sökordet. Sedan följer Maxi, Najad och Hallberg Rassy.

Ett tips till båtköpare brukar vara att "köp ett känt fabrikat, det står sig i pris och är oftast lätt att sälja vidare."

Summa summarum, båtar är alltid kompromisser. Det gäller att förstå vad man köper och att köpet motsvarar förväntningarna. Båtlivet är fantastiskt för den händige som gillar äventyr och inte retar sig på detaljer!


Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut