VHF/SRC distanskurs

På gång:
Om sommarens långseglats till Shetland, Färöarna och Island.
Seapilot gör som Spotify

Seapilot i telefonen eller surfplattan –
växla när du vill


Bengt Utterström 2015-01-21

Seapilot kan användas i surfplattan eller i telefonen. Fast inte i båda plattformarna samtidigt. Växla när du vill. Appens logga till höger i bild.
Seapilot kan användas i surfplattan eller i telefonen. Fast inte i båda plattformarna samtidigt. Växla när du vill. Appens logga till höger i bild.

Seapilot, det populära navigationsprogrammet för surfplattor och eller telefoner, kan nu användas i din telefon eller i din surfplatta för samma kostnad. Du väljer själv vilket som och du kan växla plattform när du vill. Nytt är också att AIS och ruttprogrammering kostar extra. Själva Appen ”Seapilot” är gratis.

Seapilot, navigationsprogrammet för mobiltelefoner eller surfplattor, har blivit populärt med över 38 000 användare under 2014. Första året, 2011, var det cirka 10 000 användare och då fungerade Seapilot bara i iPad. Nu finns Seapilot även för telefoner och sedan 2014 även för Androids surfplattor och telefoner.


Tidigare köpte man sina sjökort av Seapilot. Från och med 2014 prenumererar man på sjökorten ett år i taget. Köpta sjökort över Sverige kunde uppdateras mot en kostnad. Endast cirka 30 % valde att uppdatera sina sjökort. Utländska motsvarigheter till svenska Sjöfartsverket börjar ställa krav på att digitala sjökort ska uppdateras. Först ut är Danmark och Norge. ”Eftersom det inte är möjligt att göra egna rättelser i digitala sjökort uppdateras sjökorten via internetuppkoppling”, förklarar Jens Johansson, VD för Seapilot. ”Att inte uppdatera sjökort är en navigatorisk säkerhetsrisk. Sjökort är ett levande material och förbättras ständigt. Inte minst när det gäller sjömätningar och kartografin”, säger Jens Johansson.


I Sverige kommer sjökorten från Sjöfartsverkets digitala sjökortsdatabas och kallas för ”S57”. Nytt från förra året är att den som prenumererar på sjökort hos Seapilot får nya uppdateringar automatiskt under säsongen. Detta förutsätter dock att internet är inom räckhåll. För att använda sjökorten för navigering behövs inte internetuppkoppling. Ska du däremot se AIS-information eller få del av aktuellt väder behövs internetuppkoppling.

Den som har en AIS-transponder med WIFI kort ombord kan se AIS i Seapilot även om man är utom räckvidd för internet. 


Bilden visar Pitsundsbron strax söder om Piteå i sjökort S57 från Seapilot. Uppgift om brohöjd får man genom att klicka på bron (orangt kryss), men tider för broöppning saknas i sjökortet.
Bilden visar Pitsundsbron strax söder om Piteå i sjökort S57 från Seapilot. Uppgift om brohöjd får man genom att klicka på bron (orangt kryss), men tider för broöppning saknas i sjökortet.

Sjökort S57 saknar information som finns i vanliga papperssjökort. Till exempel saknas öppningstider för alla broar. Att läsa fyrkaraktärer är också betydligt knepigare än i ett papperssjökort.


Nyheter för 2015
Seapilot gör som Spotify och många andra. Det går att komma åt sina sjökort som man prenumererar på från flera olika plattformar, fast inte samtidigt. Det betyder att du kan se sjökorten i din mobiltelefon och sedan växla över till din läsplatta om du föredrar det. Du kan även komma åt Seapilot och sjökorten i din kompis surfplatta genom ditt konto. När man laddar ned Appen ”Seapilot”, som är gratis, ombeds du att registrera dig och göra ett konto hos Seapilot. Det är enkelt gjort, jag har i dagarna klarat det utan hjälp av support. När du vill byta plattform från mobil till surfplatta eller ladda ned nya sjökort över till exempel Finland, gör du det via ditt konto. Att byta plattform sker via knappen ”Devices” på webbsidan seapilot.se .


Betala extra för:
Nytt är också att AIS och väderinformation numera är tilläggstjänster som kostar 99 kronor per styck och år.


Funktionerna ”rutter och waypoints” och ”NMEA sensordata” och ”Import och export av GPS-filer” köps från och med i år som en tilläggstjänst. De kostar 69 kronor per styck och är en engångskostnad.


Anledningen till att AIS-information och väder kostar per år är att Seapilot betalar årliga licenser för dessa tjänster.


Här ser vi väder och AIS på samma sjökortsbild från Vänern. Fartyget \
Här ser vi väder och AIS på samma sjökortsbild från Vänern. Fartyget "Nordic Sira" är på väg mot nord ost.

Årliga avgiften för sjökort är 179 kronor. Då ingår uppdateringar och ett meddelande sänds till dig när det är aktuellt att uppdatera sjökorten. När ett år gott och prenumerationen är slut raderas sjökorten från kontot. I god tid innan får alla prenumeranter ett meddelande så att man inte står utan sjökort en vacker dag. Den som vill kan navigera gratis i 36 timmar. De timmarna är en så kallad ”prova på” period.


”Vi har valt att göra dessa förändringar för att våra kunder ska kunna välja hur de vill skräddarsy sitt användande”, berättar Jens Johansson.


Seapilot finns numera för cirka 15 länder. Senast är att Europas kanalsystem blir tillgängligt via Tresco (se ”Branschnyheter” i vänstra menyn). Alla sjökort som Seapilot jobbar med kommer från motsvarigheten till Svenska sjöfartsverket och är så kallad ”ENC S57-data.”


AIS från True Heading
Den som vill komplettera med AIS-transponder (sändare) till sin fritidsbåt, för att själv synas av andra fartyg som har AIS-mottagare, väljer från och med nu vita ”burkar” om man köper av True Heading. De gula är numera avsedda för yrkessjöfarten. Den som köper en AIS av True Heading får med Seapilot i köpet.


Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

 


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut