VHF/SRC distanskurs

På gång:
Byte från svanhalls till Cable port
Navigatorer 2015

Vad ska man köpa? Inte lätt att välja!


Bengt Utterström 2015-01-11

Garmin, Raymarine, Simrad, Lowrance, Humminbird eller Furuno? Inte enkelt att väla bland tungviktarna. Gemensamt är att alla är nästan lika bra. Tycke och smak och säkert priset avgör för de flesta.
Garmin, Raymarine, Simrad, Lowrance, Humminbird eller Furuno? Inte enkelt att väla bland tungviktarna. Gemensamt är att alla är nästan lika bra. Tycke och smak och säkert priset avgör för de flesta.

Navigatorer gör allt mera än att navigera. Genom appar kan fler ombord se det digitala sjökortet eller radarn på sin egen telefon eller surfplatta. Tydlig produktindelning finns också för tillverkare som fokuserar på fisket. Inte så konstigt när navigatormarknaden för fiske uppskattas vara 70 % av försäljningen av navigatorer i Europa.

Navigatorer 2015
Navigatorerna till båtar liknar allt mera de datorsystem som finns i dagens nya bilar. Det är med andra ord en dator som styr många funktioner, lång mera än att enbart visa oss på ett digitalt sjökort var vi befinner oss. Olika delar som ekolod, radar, VHF, navigering, motordata, belysning, tankgivare, AIS med mera integreras med varandra via nätverket NMEA 2000.


Garmin, Raymarine, Simrad, Lowrance, B&G instruments och Humminbird tillhör de stora fabrikaten när det gäller navigatorer avsedda för fritidsbåtar. Furuno bör nämnas här också, men de ligger i det övre prissegmentet och tycks inte satsa på ”den vanlige” fritidsbåtsägaren. Lowrance och Humminbird vänder sig i första hand till fritidsfiskare.


Appar ombord
Allt fler fabrikat har gjort det möjligt att se samma information som vi ser på navigatorskärmen på våra telefoner eller surfplattor. Via en nedladdad app, som är unik för respektive fabrikat, kan vi nu sitta i ruffen eller på fördäck och följa båtens framfart i den egna telefonen eller surfplattan. Således kan medföljande gastar själva ladda ned appen och ta del av navigationen ombord. Finns för både Android och iPhone.


Styr navigatorn eller följ navigeringen från din mobil eller surfplatta.
Styr navigatorn eller följ navigeringen från din mobil eller surfplatta.

Garmin uppger att ett ”stort antal” personer kan samtidigt följa navigationen på sin telefon. Raymarine och Simrad uppges dock vara begränsade till 6 följare samtidigt.


Apparna är gratis. Den som har Garmins app nedladdad kan styra navigatorn från sin telefon eller surfplatta. Det gäller även radarskärmen.


Simrad, Lowrance och B&G instruments ägs av Navico. Navico delar upp de olika varumärkena, som i stort sett har samma programinnehåll i navigatorerna, i tre olika segment. Dessa är Simrad för fritidsmotorbåtar, Lowrance för fiske och B&G instruments för seglare. Simrad har breddat sig och Simrad satsar alltmera på yrkestrafiken under namnet ”Simrad Professional.”


”Go free” var en ny slogan som Simrad lanserade på METS i november förra året. ”Go free shop” innebär att man ska kunna ladda ned aktuellt sjökort över ett visst område var man än befinner sig och uppdatera programvaran under förutsättning att internettäckning finns. Navigatorn utrustas inte med ett eget SIM-kort, utan kommunikationen sker via båtens WIFI.


Bottenskanner


Humminbird är kända för att vara stora bland fiskeentusiaster. Raymarines produkter för fritidsfiskare heter ”Dragonfly”. Där finns även bottenskannar. Via en ”CP 100 modul” kan ekolodsinformation även avläsas på alla Raymarines bildskärmar ombord. Lodad botteninformation kan delas med andra. Det gäller även Simrad. När det gäller bottenskanner har alla större fabrikat det till sina navigationssystem.


Raymarine och Garmin är fortfarande stora bland fritidsbåtsfolkets val. En försiktig gissning är att Garmin näst intill dominerar marknaden idag. Inte så konstigt eftersom det är Garmin som stått för det innovativa nytänkandet under de senare åren. Garmin har sedan ett par år tillbaka integrerat till exempel VHF och navigator på ett praktiskt och överkomligt sätt i både fråga om funktion och pris.


Från navigatorns bildskärm kan man anropa andra fartyg direkt under förutsättning att AIS finns installerat. En annan praktisk funktion är ”Fog horn”. Garmins VHF kan sända de ljudsignaler som ska avges vid till exempel dimma. Simrad har haft funktionen Fog horn sedan ett antal år tillbaka, men den VHF-stationen är ungefär fyra gånger så dyr och kostar närmare 20 000 kronor. Raymarine har numera ”Fog horn” och andra ljudsignaler i sin VHF modell 60, men det går inte att anropa ett fartyg direkt från navigatorns bildskärm. Simrad uppger att till våren ska man ha integrerat VHF och navigator för direktanrop.


Garmin har idag ”allt” som behövs till en fritidsbåt. De har vindinstrument för seglare, autopilot med ny vass kompass som lanseras i år, VHF, radar och bottenskanner. Garmin har därmed kommit i kapp både Simrad, B&G och Raymarine som sedan flera år haft kompletta system. Garmin arbetar med NMEA 2000 standard i sitt nätverk. Simrad har också anammat NMEA 2000 standard och överger sitt gamla nätverk Simnet.


Raymarines nätverk heter Seatalk. Seatalk är ett NMEA 2000 nätverk, men Raymarine har egna kontakter. Dessa är små vilket underlättar installationer. Adaptrar finns till NMEA 2000 standard kontakter.


Digitala sjökorten
Den som köper Raymarine eller Simrad kan idag välja mellan C-Map, Navionics eller Sjöfartsverkets rasterkort. Ett rastersjökort ser ut som papperssjökorten, men är inte vektoriserat.


Garmin har sitt eget sjökort Bluechart. Samtliga sjökort uppdateras årligen från Sjöfartsverkets sjökortsdatabas.


Släng ut gammalt system
Varför inte börja 2015 radikalt? Om du har ett äldre navigationssystem, låt oss säga fem år eller äldre, och funderar på att komplettera med något nytt instrument till befintligt system, gör inte det. I vart fall, överväg väldigt noga om det inte är dags att riva ut allt, och då menar jag alla gamla instrument och allt kablage och satsa på nya grejor som installeras i ett nätverk. Principen är enkel. En nätverkskabel läggs från aktern i båten som en slingrande orm mot fören. På den nätverkskabeln kopplar du sedan in alla nya instrument och givare. NMEA 2000 heter standarden. Köp inget instrument eller givare om det inte fungerar med NMEA 2000. Läs mera om NMEA 2000 och installationer i kategorin ”Navigatorer” till vänster i menyn. Se även ”VHF och AIS.”


Vad ska man köpa?
Att i artikelform redogöra för samtliga fabrikats funktioner är näst intill en omöjlighet. Det är mycket fråga om tycke och smak vilket fabrikat man väljer. Inget fabrikat är dåligt, men Garmin har nog nått ett snäpp längre än andra när det gäller teknisk utveckling och enkel hantering. Simrad har alltid varit i ett högre prissegment, men knappast modernare eller bättre. Raymarine är kända för driftsäkerhet och bra autopilot, men historiskt varit lite krångliga i hanteringen för den ovane.


Innan du köper nytt prova de olika systemen på kommande båtmässor. Att valet står mellan Garmin eller Raymarine är nog mest troligt för fritidsbåtsägaren. När du provat de båda, jämför funktioner och priser för ett komplett system. Fast räkna inte bort Simrad, räkna med nya modeller till vårens mässor som förhoppningsvis passar även en tunnare plånbok.


Köper du ny båt kan valet redan vara gjort av båtfabrikanten. Det är inte ovanligt att du vid köp av ny båt inte kan påverka vilket navigationssystem som du vill ha. Fast å andra sidan, köper vi ny bil sitter där redan en navigator och vi har inget val där heller.

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

 


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut




Kommentarer
1. Garmin autopilot Johan Bergman 2016-12-20