VHF/SRC mars 2023

Down vü, Side vü och ”radarbild”

Vad visar ekolodet?


Bengt Utterström 2014-02-14

Här ser vi en skannad bild, side vü, från Garmins ekolod. Svarta strecket i mitten är djupet mellan båtens köl och botten.
Här ser vi en skannad bild, side vü, från Garmins ekolod. Svarta strecket i mitten är djupet mellan båtens köl och botten.

Moderna ekolodsbilder är inte alltid så lätta att tolka. I artikelns bilder visar vi på skillnaden mellan ”Down vü, Side vü och ”radarbild” Garmin, Simrad/Lowrance och Humminbird är några av de fabrikat som utvecklat ekolodsteknologin så att vi kan räkna fiskar under vattnet och identifiera vilket modell bilvraket är.

Traditionellt ekolod

Äldre ekolod visar djupet rakt under sändaren på båten. Praktiskt när vi ska ankra på svaj så att vi vet hur mycket ankarlina eller kätting som behövs. Ekolod var tidigare också till viss hjälp vid navigering. Om grundare områden identifierades kunde en någorlunda säker positionsbestämning ske vid till exempel angöring av en kust. Några har alltid ekolodet på även om sjökortet anger ett betryggande djup. Äldre ekolod sänder ofta på 200 kHz ned till cirka 50 meters djup och på 50 kHz för större djup.


Down vü

Ekolodet skannar botten. Se den streckade linje som båten färdats utmed. På bildskärmen presenteras en bild av botten.
Ekolodet skannar botten. Se den streckade linje som båten färdats utmed. På bildskärmen presenteras en bild av botten.

Båten är i övre högra hörnet. Bilden är således en beskrivning av botten bakom båten.Garmin kallar det ”Down vü.\
Båten är i övre högra hörnet. Bilden är således en beskrivning av botten bakom båten.Garmin kallar det ”Down vü."

Garmin talar om ”Down vü” och ”Side vü.” Det är av Garmin registrerade varumärken. Vad det ska heta på svenska återstår att se. Man talar om skannade bilder. Här vy rakt under och vy från sidan. Down vü, mäter djupet och läser botten likt en tunn skiva som skannar av botten. Ekolodet kommer ihåg vad det sett och bygger en bild av botten, sjögräs, skräp och fiskar med mera. Med Down vü, är båten uppe i högra hörnet på skärmen och vi får redovisat vad vi sett bakom oss. Sänder på 455 kHz.


Side vü

Här skannar ekolodet botten på båda sidor om båten.
Här skannar ekolodet botten på båda sidor om båten.

Det svarta området är djupet mellan båtens köl och botten presenterat från ovan. Garmin kallar det för  \
Det svarta området är djupet mellan båtens köl och botten presenterat från ovan. Garmin kallar det för  "Side vü." Ekolodet presenterar en skannad bild och vi kan se vad som ligger på botten. Notera bildäcken till vänster.

Någonstans har amerikanska soldater byggt en undervattensbro. Bra att ha om ordinarie bro skulle bli sprängd. Om bron passeras i låg fart framträder en stor bild av bron. Ju fortare båten kör, desto mindre blir objektet. Här ser vi till vänster att undervattensbron är sprängd eller har den kanske rostat sönder?
Någonstans har amerikanska soldater byggt en undervattensbro. Bra att ha om ordinarie bro skulle bli sprängd. Om bron passeras i låg fart framträder en stor bild av bron. Ju fortare båten kör, desto mindre blir objektet. Här ser vi till vänster att undervattensbron är sprängd eller har den kanske rostat sönder?

Med Side vü skannar ekolodet botten från båtens båda sidor och utåt. Det vi ser i mitten på bilden kan vi säga är båtens köl. Eller bättre uttryckt kan vi säga att det är det område på botten där kölen passerat. På båda sidor ser vi ett svart område. Det är området rakt under båtens köl och ned till botten. När vi sedan ser botten på till exempel styrbord sida så ser vi botten i ett liggande perspektiv. Den avancerade ekolodsteknologin ritar vad ekot träffar på och gör en bild. Vi ser bildäck och undervattensbro med mera. Sänder på 455 och 800 kHz.


Humminbirds ”radar” under båten


Humminbird presenterade en ny ekolodsgivare på Göteborgs Båtmässa. Humminbird 360 Imaging passar på alla Humminbirdenheter med SI, Slide Imaging. Det kan liknas vid en radarbild som ger 360 graders bild upp till 90 meter i diameter ned till 45 meters djup. Sändaren är rund och ekolodsstrålen roterar och gör ett 360 graders svep under båten. Humminbirds ekolodsinformation kan sparas och av djupinformationen kan egna sjökort ritas, Humminbird autochart.


Humminbirds ekolodssändare är rund och sveper likt en radar under båten. Här monterad på en elmotor.
Humminbirds ekolodssändare är rund och sveper likt en radar under båten. Här monterad på en elmotor.

Med Humminbirds ekolod, som sänder i 60 graders vinkel på 87 kHz på 10 meters djup, blir den avlästa bottenbilden cirka 10 meter bred. Således behövs det ett stort antal färder fram och tillbaka för att loda upp även en mindre sjö.

Det är en fantastisk utveckling som ekoloden gjort på senare år. Det är dock fortfarande förbjudet att lagra djupinformation i Sverige. Ett beslut i Riksdagen måste till för att ändra på det.

 


Sjökortsbild ritad av \
Sjökortsbild ritad av "Humminbird autochart."

Ekolodsrelaterade olyckor?
När Anders Jönsson var räddningschef på Sjöräddningssällskapet myntade han uttrycket ”Navigatorrelaterade olyckor.” Det var olyckor som berodde på att föraren av båten stirrade mera på navigatorn än framåt och kolliderade med annan båt. Eftersom ekoloden visar spännande saker på botten får vi kanske så kallade ”Ekolodsrelaterade olyckor” i framtiden? Det gäller med andra ord att se upp och inte för mycket ned.


När ekolodsbilden ser ut så här är det nog lätt att fastna med blicken på skärmen.
När ekolodsbilden ser ut så här är det nog lätt att fastna med blicken på skärmen.

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut




Kommentarer
1. Varning för Garmin! Fredrik Fornstad 2014-02-18