VHF/SRC mars 2023
Många besökare trots regn

Orust Sail Boat Show/Öppet Varv andas optimism


Text & bild: Bengt Utterström 2023-08-26

Var glad för att det regnar på en flytande båtmässa. Då märker man snart om båten är tät och hur väl en sprayhood skyddar!
Var glad för att det regnar på en flytande båtmässa. Då märker man snart om båten är tät och hur väl en sprayhood skyddar!

Det är lätt att tro att segelbåtsvarven skulle vara deppiga i dessa tider, men icket de svenska båtbyggarna. Orust Sail Boat Show visar många nyheter och Hallberg Rassy har 21 båtar i produktion och utökar nu till nattskift. Najad satsar stort och hoppas på nygamla 451 AC. Arcona har världspremiär och visar upp sin rena 50-fotare.

Att företagen som tillverkar och säljer motorbåtar har tuffa tider är inte svårt att förstå. Höga räntor och bränslepriser har dämpat rusningen efter nya motorbåtar. Att Marstrandsmässan, Marstrand Motorboat Show pausar i år, är ett annat tecken på att det är kämpigt för motorbåtsbranschen.

Enligt Mats Eriksson, VD på Sweboat, har 30 % av medlemmarna sagt i en undersökning, att denna säsong har varit sämre än väntat. Spontanköp av mindre båt när vädret är fint har upphört.

Inför nästa säsong förväntar sig knappt hälten av medlemmarna att det blir ok, medan 28 % tror att nästa år blir sämre än innevarande år.

De enda som inte tycks ha några större besvär är servicevarven. Båtägare blir allt bekvämare och okunnigare och köper de flesta tjänsterna av ett servicevarv.

En låg kronkurs kan tyckas gynna exporten, men man ska komma ihåg, att det mesta av material och delar på en tillverkad båt i Sverige är importerat vilket gör att båtarna stiger i pris vilket i sin tur också påverkar exportpriset. Det tycks också vara så att riktigt stora och dyra båtar tillverkas och säljs trots bistra tider. Hallberg Rassy-varvet har fullt i produktionslokalerna. VD Magnus Rassy säger att Sverige är den tredje viktigaste marknaden för varvet.

Många nyheter bland svenska segelbåtstillverkare


Arcona har premiär och visar upp sin nya 50-fotare. Den är stor och ren både i linjer och på däck. Det mesta är dolt, således är det bara fockskotet som man kan snubbla på. Designad av Jeppesen & Pons som ligger bakom X-Yatchts. "Vi jobbar långsiktigt och bygger succesivt upp ett återförsäljarnät i Europa", säger bolagets VD Urban Lagnéus.

Se mera här: www.arconayachts.se

Najad 451 AC


Najad går sin egen väg. Ett försök gjordes för ett par år sedan att sälja Arcona och Najad i samma bolag, men det visade sig svårt.Fortfarande ägs båda båtarna av samma koncern, men nu är Najad ett eget bolag och säljs som en egen produkt. Ny VD för Najad är Fredrik Malmqvist.

Först ut är en uppdatering av gamla 45-fotaren och den heter nu 451 AC. Båten har fått modernare linjer, mera ljusinslätt och interiören påminner mer om en klassisk Najad än de modeller som byggs under senare år. Min upplevelse är att det är mera träkänsla i den välbyggda båten. En hel del små förändringar är gjorda och nya modellen har fått ett ordentligt facelift.

Båten byggs i Henån. Gamla pensionerade båtbyggare har engagerats och hjälper till med bygget samtidigt som de lär de yngre båtsnickarna hur man ska göra. Idag har varvet 10 anställda.

www.najad.se

Hallberg Rassy 69

HR 69.
HR 69.

Batteribanken, 10 stycken Lithiumbatterier, är placerade under dubbelkojen i förpiken.
Batteribanken, 10 stycken Lithiumbatterier, är placerade under dubbelkojen i förpiken.

Det går inte att besöka mässan utan att se HR 69. Den är över 20 meter lång exklusive bogsprötet och 5,89 meter bred. Vikt 46,5 ton. Det torde vara den största segelbåt som byggs i Sverige och om det blir fler exemplar så är det garanterat den största seriebyggda båten i landet.

Båten, som är under byggnation, fick vi gå ombord på. Det är imponerande att se all utrustning som byggs in dolt. Överallt sitter det kylkompressorer, tankar, batterier, elcentraler och tusen andra saker. Allt synligt eftersom bygget pågår. I slutet av oktober ska hon sjösättas.

Magnus Rassy berättar att för varvet är det viktigt att bygga båtar som ska vara enkla att hantera. Allt ska styras med knappar och det gäller även segel. Att det först nu byggs en sådan stor båt beror på att Seldén inte tidigare har haft någon rullmast för så stora båtar. När väl Magnus Rassy fick klart för sig att Seldén hade ritiningar för rullmast till en sådan stor båt startade bygget.

www.hallberg-rassy.se

Färre mindre kvalitetsbåtar

Både HR, Najad och Arcona vittnar om att det är svårt att bygga kvalitetsbåtar i storleken 30 till 32 fot och få lönsamhet på dem. Det blir väldigt dyrt och dessa båtar är redan dyra. Magnus Rassy tycker ändå att det är viktigt med mindre båtar för de fungerar som en instegsbåt för varven.

Sedan behövs de för att yngre båtbyggare ska lära sig hur en kvalitetsbåt byggs från grunden. När det gäller större båtar krävs det kvalificerad och kunnig personal med många års erfarenhet för att bygga dem.

Linjett visar två modeller på varvet. Linjett är fina och välbyggda båtar som i första hand byggs för skärgårds- och kustsegling. Av den anledningen kan jag inte låta bli att förundras över hur Linjettvarvet kan sälja 43-fots segelbåtar som kostar i grundpris över 7 miljoner utan att det är standard att det sitter ett ankarspel i fören. För mig är det ungefär som om jag köper en ny bil och skulle behöva betala extra för en handbroms.

www.linjett.se


www.orustsailboatshow.se



Tipsa en vn Skriv ut