VHF/SRC mars 2023

DagensBåtliv.se har intervjuat Hans Mellström, ägare av Viamare

Är Viamare på väg att göra båtlivet till en klassfråga?


Bengt Utterström 2011-06-27

-Vi vill att gästhamnarna ska vara en mötesplats för båtmänniskor och inte bara en parkeringsplats för båtar, säger Hans Mellström, ägare och styrelseordförande i Viamare.
-Vi vill att gästhamnarna ska vara en mötesplats för båtmänniskor och inte bara en parkeringsplats för båtar, säger Hans Mellström, ägare och styrelseordförande i Viamare.

Viamare driver hamnar, erbjuder vinterförvaring av båtar, äger Stockholmradio, Sjöassistans, Skärgårdsradion 90,2 har hotellverksamhet, tillverkar pontonbryggor med mera. För de flesta människor är båtlivet tillgängligt tack vare låga kostnader och ideellt arbete. Är Viamare genom sitt ägande av strategiska hamnar på väg att förändra den bilden och göra båtlivet till en klassfråga? DagensBåtliv.se träffade Hans Mellström, styrelseordförande och ägare av Viamare AB.

Vad vill du med dina och Viamares ekonomiska investeringar i båtlivet?
Hans Mellström: Jag har alltid gillat båtlivet. Redan som ung hade jag möjlighet att få vistas i båt. Familjen ärvde 1976 en Storö III och med den blev det många färder på somrarna. Jag har sett många brister i hamnar genom åren. Det har saknats toalett, dusch, möjlighet att tanka färskvatten och annan service. Med Viamare vill vi ge bättre service åt båtfolket. Säsongen är kort, semestern ännu kortare och vi vill att alla ska hinna njuta så mycket som möjligt av skärgården under den korta båtsemestern. Det fungerar inte om man möts av stängda varv- och servicemarinor. Vi vill skapa en storskalighet för att höja kvalitén och ge bra service, en "telefonväxel" med 24 timmars service. Där är Stockholmradio en viktig länk.
Vi vill att hamnarna ska vara en mötesplats för båtmänniskor och inte bara en parkeringsplats för båtar.

Det är lätt att få en känsla av att ni bara vänder er mot höginkomsttagare som kan och vill betala för service. Är det er målgrupp?
HM: Nej, så är det inte. Vi vill att alla ska känna sig välkomna. Vi älskar båtlivet och vi vill att alla som vill ska ha lika möjligheter att ta del av det.
 
Jag ställer frågan med anledning av att ni numera driver närmare 13 hamnar där hamnavgiften för båtar under 12 meters längd är 280 kronor och 330 kronor för större. Det är en prisnivå som vida överstiger det vi är vana vid i Sverige.
HM: Vi arrenderar gästhamnar av ett antal kommuner, de flesta kontrakt löper på 20 år. I Sandhamn och en hamn i Oxelösund äger vi. Vi gör investeringar i bryggor, toaletter, duschar, bastu med mera. Allt detta kostar pengar och avgifterna behövs för att täcka våra kostnader. Tidigare låg en stor del av kostnaderna för gästhamnar på skattsedeln i de olika kommunerna.

Kommer ni att köpa/arrendera fler hamnar?
HM: Ja, det kan bli aktuellt.

Vad avgör om en hamn är intressant att köpa?

På Prästgrundet utanför Söderhamn betalar man ett frivilligt bidrag till hamnens skötsel.

På Prästgrundet utanför Söderhamn betalar man ett frivilligt bidrag till hamnens skötsel.



I till exempel Uddevalla är vi med i processen att förvandla staden från industristad till en attraktiv turiststad. Om Uddevalla är intressant att besöka för båtturister är det bra för kommunen. För båtturisten blir det också en motivation att åka den långa vägen in till staden.

Det finns en risk att det blir dyrare för varje år att besöka en hamn när en och samma ägare driver ett flertal hamnar inom ett begränsat geografiskt område. Hur ser du på prisutvecklingen i Viamares hamnar?
HM: Vi diskuterar redan nu en större differentiering av hamnavgifterna. Vi är inte så bra på det, nu har vi en gräns på över och under 12 meter. Priserna ska anpassas efter den servicenivå som kunderna är beredda att betala för. Naturligtvis ska stora båtar som tar stor plats med många ombord och vill ha fullservice få betala mera än den som kommer med en mindre båt och bara vill förtöja för kvällen och natten.

När någon med väldigt mycket pengar ger sig in i en "fattig bransch", som drivs av många ideella krafter, som i båtbranschen, kan man relativt enkelt påverka hela branschen och styra den åt det håll man vill. Ser du någon risk i att du gör båtlivet till ett A och B-lag?
HM: Jag inser risken. Därför går vi väldigt försiktigt fram. Vi vill absolut inte jaga bort båtfolket eller göra båtlivet till någon klassfråga.
 
Genom åren har många kända och okända personer, med stor förmögenhet, skänkt pengar till Sjöräddningssällskapet, SSRS, så att de har kunnat köpa nya räddningsbåtar. Du valde att starta en konkurrerande organisation (Sjöassistans) till deras Trossenverksamhet, varför då?
HM: För många år sedan, innan SSRS startade sin Trossenverksamhet, hade jag en idé om att motsvarande hjälp som finns för bilister skulle finnas på sjön. Jag hade långt gångna samtal med Falcks om det. Ett problem var dock att det inte var lika lätt att hjälpa folk till sjöss som på land. Idén lades i skrivbordslådan. När så Viamare bildades år 2000 hade Sjöassistans redan varit i gång i fyra år. Från början talades det om att Stockholmradio skulle driva SSRS medlemsservice Trossen. Så blev dock inte fallet. Vi ser oss inte som konkurrenter till SSRS. Dessutom finns det många båtar i Sverige, det finns plats för fler hjälpande organisationer om någon vill etablera sig.
 
Viamare köper utbildningsföretag inom båtlivsutbildningar. Varför då?
HM: Vi vill utveckla båtlivet. Det kommer nya båtägare som också behöver utbildning. Därför är det naturligt att vi också finns med på utbildningssidan för att anpassa oss till nya målgruppers förväntan.

Ett av de företag som Viamare köpt, Svenska Båtskolan, har under flera år vilselett många människor med det så kallade "Båtkörkortet" och gett sken av att det införs ett Båtkörkort våren 2011 trots att det varit allmänt känt att det var en vilseledande reklam. Varför använde ni er av det?
HM: Det var innan vi köpte Svenska Båtskolan. Vi kommer att presentera en ny organisation med nytt namn.
 
Stockholmradio sänder reklam i samband med kustväderinformationen (som bekostas av Sjösäkerhetsrådet). Vilka får köpa reklam hos Stockholmradio?
HM: Reklaminslagen blir i likhet med Sveriges Televisions, det vill säga korta meningar och att utsändning sker i samarbete med... Alla är välkomna att betala bidrag till våra sändningar.

Hans Mellström, att du är entreprenör kan jag skriva under på, men är du affärsman?
HM: I Viamare finns många duktiga medarbetare vid min sida. Tillsammans är vi affärsmässiga, men som svar på din fråga. "Jag drivs mer med hjärtat än hjärnan."

//
Hans Mellström är född 1942. Under cirka 40 år har han varit aktiv i it-branschen och stor ägare i WM-data. Mellström sålde sin andel och fick ett antal hundra miljoner. Det är delar av dessa pengar som nu investeras i båtlivet genom de olika bolagen.
//
Rättelse: I artikeln "Stockholmradio sänder reklam via VHF" från 2011-05-07 påstod jag att Mellström tjänat över en miljard på WM-data. Så mycket pengar var det inte enligt Hans Mellström och jag beklagar den felaktiga uppgiften.
//
www.viamare.se kan du läsa om företagets mission, position och vision. Där finns även alla dotterbolag presenterade med mera.

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut




Kommentarer
3. Gästhamn PM4M 2011-07-27
2. Gillar inte Sandhamns gästhamnsincheckning Sandhamnsseglaren 2011-06-28
1. Omvänd klassfråga? Fl. Dutchman 2011-06-27