Sleipner toppbanner jan 2013
Diesel Power 2014 maj

På gång:
Med Garmin i över 5000 sjömil på två säsonger
Midsommarafton, etapp 2 inledd

Ständigt kollande på väderappar


Text & bild: Bengt Utterström 2017-06-23

När längre resor görs blir det mycket motorgång. Lennart Rutgersson till rors, Kristina Ehala Anderson läser och Ulf Ekstedt har snart ägnat en vecka åt Rubics kub. Hans nioåriga systerdotter Ebba gör den på under minuten och Ulf har lovat att klara det på samma tid.
När längre resor görs blir det mycket motorgång. Lennart Rutgersson till rors, Kristina Ehala Anderson läser och Ulf Ekstedt har snart ägnat en vecka åt Rubics kub. Hans nioåriga systerdotter Ebba gör den på under minuten och Ulf har lovat att klara det på samma tid.

Vår seglats mot Shetland framskrider enligt plan. Allting fungerar perfekt ombord. Men det är ett evigt pratande och resonerande om vädret och tittande på olika väderappar. Vi letar efter ett bra tillfälle att göra överseglingen, tiden börjar bli knapp.

Verktygslådan ligger i tryggt förvar. Det enda som gott sönder är ett clips i plast. Stundtals har vi haft hård motvind och översköljande sjöar. Det salta vattnet vet vi nu hur det smakar.

 

Kompanjonen Lars W Gustavsson har ett enormt stort lager av rostfri skruv och verktyg i sin maskinhall. Detta kom väl till pass under serviceuppehållet. Lars W och hustrun Margareta vinkar av oss i Rönnäng. Från vänster: Lars W, Ulf, Kristina, Lennart och Margareta.
Kompanjonen Lars W Gustavsson har ett enormt stort lager av rostfri skruv och verktyg i sin maskinhall. Detta kom väl till pass under serviceuppehållet. Lars W och hustrun Margareta vinkar av oss i Rönnäng. Från vänster: Lars W, Ulf, Kristina, Lennart och Margareta.


Ett clips och styrbords lanterna är det enda som gott sönder sedan starten 24 maj.
Ett clips och styrbords lanterna är det enda som gott sönder sedan starten 24 maj.

I Rönnäng på Tjörn avslutades etapp ett på sommarens seglingsäventyr. Det blev två dagars serviceuppehåll med diverse fixande. Sönderkörd styrbords lanterna byttes mot två nya i LED. Riggen eftersträcktes, det tredje batteriet säkrades med kloss och ett spännband. Jag vill inte att batterierna ska åka ur sina lådor om vi skulle få ett nedslag. Hela båten städades och gjordes klar för etapp två.

Ny besättning mönstrade ombord och söndagen den 18 juni inleddes etapp två. Vi fyra seglade till Gullholmen på eftermiddagen.

Måndag morgon sätter vi kurs mot norska Sörlandet. Hela Skagerrak låg framför oss. Vinden var västlig och vi går för motor med vinden stick i stäv. Efter några timmar ökar vinden och sjön växer. Vi sätter segel och vi måste falla av. Vi seglar bidevind och det blåser upp emot 11 m/s i byarna. Båten rullar i sidled och går upp och ned på vågorna i långskeppsriktningen. Jag blir sjösjuk av dessa dubbla rörelser, men de andra klarar sig. Kristina tycks vara helt opåverkad och hon står utan problem i ruffen och förser de som är hungriga med mat.

Bostadsplattform inne för service i Arendal. De är enormt stora!
Bostadsplattform inne för service i Arendal. De är enormt stora!

Framåt 22-tiden får vi landkänning och så småningom angör vi kusten NO om Arendal. Det är längre in på Sörlandet än vad vi hoppats på. Angöringen är enkel. Kvällen är ljus, en fyr bekräftar vår position från navigatorn. Snart är all sjögång borta och för motor letar vi en vik att ankra i. Strax efter midnatt och närmare 90 sjömil ligger ankaret på botten tillsammans med 40 meter kätting. Lite ovanligt för oss ostkustbor med dessa djupa vikar. Lennart har under dagen visat stor uthållighet som rorsman.

Missa inte norska Sörlandet
Hela nästa dag går vi för motor och ser en fantastisk skärgård. Höga öar, bitvis trånga passager men djupen är det inga problem med. Vi går den innersta leden och hamnar så småningom i friluftsområdet Stocken.

Även nästa dag bjuder på många vackra ledavsnitt. Vi går in i Mandal och där bunkrar vi. Dieseln är skattefri för båtar i Norge och det tackar vi för. Diverse inköp, tvagning av besättning och lunch hinner vi med innan vi går vidare.
Mot Shetland

Planen var att nu gå direkt till Shetland vilken också annonserades på Facebook. Vinden ökade och ganska snart blåste det över 11 m/s rakt emot oss. Vågorna är uppskattningsvis ett par meter höga och vattnet vräker över båten och rorsman.
Det var inte så vi ville börja vår överfart till Shetland och vi beslöt att gå till Farsund som blir vår natthamn.

Nytt försök

I Farsund träffade vi Tobias Törnebohm och hans besättning. Tobias har skrivit boken Artisk feber efter att ha seglat till Svalbard med sin båt Bölja. Det inger respekt! Det är Tobias bok som inspirerat Kristina och mig att göra sommarens segling. Till höger Ligia Godymirska. Med ombord är också Anders Enbom och Gunnar Blomkvist.
I Farsund träffade vi Tobias Törnebohm och hans besättning. Tobias har skrivit boken Artisk feber efter att ha seglat till Svalbard med sin båt Bölja. Det inger respekt! Det är Tobias bok som inspirerat Kristina och mig att göra sommarens segling. Till höger Ligia Godymirska. Med ombord är också Anders Enbom och Gunnar Blomkvist.

Nästa morgon går vi ut och sätter ny kurs mot Shetland. Vi konsulterar väderappar och ser att ett ordentligt busväder utlovas över Shetland på lördag då vi förmodades angöra ögruppen. Stormstyrkor i tidvatten kändes inte så lockande. Vi fortsatte därför utmed norska västlandet och konsulterade vår väderexpert Anna som tidigare arbetat på SMHI. Vi fick en utförlig rapport om väderläget och bedömningen är i skrivande stund att nästa vecka inleds betydligt lugnare.

Vita linjen visar vår planerade färdväg. Rött område är vindstyrkor över 15 m/s. Lågtrycket drar mot norska kusten. Vi väljer att vänta till söndag kväll eller måndag morgon innan vi ger oss iväg.
Vita linjen visar vår planerade färdväg. Rött område är vindstyrkor över 15 m/s. Lågtrycket drar mot norska kusten. Vi väljer att vänta till söndag kväll eller måndag morgon innan vi ger oss iväg.

Midsommarafton
Morgonen inleds med dimma. Garmins nya Fantom radar kommer äntligen till användning i skarpt läge. Den förefaller se allt som vi inte ser och vi gläds att ha den ombord när vi lämnar hamnen i Sirevåg. Efter någon timma är sikten bättre och vi ser den kustlinje som vi följer. Motorgång, vinden är svagt västlig. Tack och lov är sjön hanterbar och jag har kunnat skriva denna korta rapport utan att bli sjösjuk.

Vi fantiserar också kring vilka länder vi skulle kunna nå på en rak kurs. Dessa är, förutom Norge som vi har om styrbord, Island, Grönland, USA, Skottland, England, Tyskland, Danmark och troligtvis både Holland och Belgien. Inte illa. Ulf för på tal hur storcirkelnavigeringen skulle påverka våra tänkta linjer.

Kristina har lagt in sill och Midsommarfirande räknar vi med att göra i Tananger som ligger utanför Stavanger.

Väderapparnas prognoser visar nya blåsväder och vindriktningar för varje dygn. För närvarande hoppas vi på översegling med start söndag eftermiddag.


Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut