VHF/SRC mars 2023

Segelbåt hade för liten marginal mot land

Håll ut från kusten vid pålandsvind


Bengt Utterström 2011-07-31

Det såg ut som om segelbåten seglat rakt upp på land. Varför reagerade inte förbipasserande båtar?
Bild:Bengt Utterström

Det såg ut som om segelbåten seglat rakt upp på land. Varför reagerade inte förbipasserande båtar?



Att gå för nära kusten vid pålandsvind är riskabelt. Säkerhetsmarginalen blir minimal om något händer. En ensam man i segelbåt fick erfara det på fredagsförmiddagen den 29 juli. Segelbåten grundstötte och med vinden i ryggen kunde han inte komma loss. Passerande båtar kör förbi utan att reagera. Sjöräddningen larmades och var på plats inom 20 minuter. Skepparen på den grundstötta segelbåten berättar vad som hände.

Att runda en udde eller att gå nära land är förenat med många risker när det är pålandsvind. Marginalen blir för liten om något oförutsett händer. Det behövs bara att motorn hostar till eller att ett skot fastnar någonstans och rorsman måste falla av. Är det då inte fritt vatten kan det gå fort och sedan dunkar båten på grund. Med vinden som trycker på kan de materiella skadorna bli stora även om det inte blåser så mycket.
Vi hörde om grundstötningen via VHF
Sweden Rescue sökte sjöräddningsenheter vid Furusund. En segelbåt hade gått på grund. Vi befann oss i närheten och satte kurs mot haveristen. Vi vågade inte gå tillräckligt nära för att kasta över en lina, men vi kunde tala med skepparen på den grundstötta båten och fick veta att det var okey med honom. Sjöräddningen i Räfsnäs var larmad och vi visste att de var på väg. Inom några minuter skulle de vara på plats. Den informationen hade också haveristen fått via mobiltelefon. Därför valde vi att inte själva ingripa, men vi beslöt att stanna i området tills sjöräddningen kommit fram vilket vi också underrättade Sweden Rescue om.

Sjöräddningsbåten Britta från Sjöräddningssällskapets station i Räfsnäs kunde enkelt dra segelbåten av grundet.
Sjöräddningsbåten Britta från Sjöräddningssällskapets station i Räfsnäs kunde enkelt dra segelbåten av grundet.

Odramatisk lossdragning
Sjöräddningsbåten kör fram till segelbåten, kastar över en lina som fästs i segelbåten och sedan backar sjöräddningsbåten och segelbåten är strax flott. Skepparen lät meddela att det inte fanns något läckage och att motorn gick. Efter lossdragning fortsatte segelbåten sin färd söderut.

Märklig situation
Vi undrar, hur kunde grundstötningen ske? Det såg ut som om han seglat rakt upp på land. Så här beskriver skepparen vad som hände:
"Jag kom från Furusund och rundade udden på norra Yxland. Jag hade satt segel, passerat bränningen och vände söderut. Sedan det gick fort. Det sa dunk dunk och båten vred sig mot land. Jag stod på. Snabbt fick jag ned storseglet och förseglet. Försökte sedan backa loss, men det gick inte."

Segelbåtens färd och platsen för grundstötningen är markerat med rött. Passagerarfärjans färd är markerad med brun linje.
Segelbåtens färd och platsen för grundstötningen är markerat med rött. Passagerarfärjans färd är markerad med brun linje.

Vad hände innan undrar jag?
"Det kom en vindby. Autopiloten styrde båten. I vindbyn trycktes fören mot lä och båten ändrade kurs mot land. Innan autopiloten reagerat och rätat till båtens kurs gick jag gå på grund. Eftersom jag gick för nära land fanns ingen marginal för kursändring mot land. Det tog stopp. Min erfarenhet av det här blir att aldrig mera gå för nära land med pålandsvind. Jag missbedömde avståndet, det är lätt att felbedöma avstånd. Allting gick väldigt fort och jag kunde inte komma loss för egen maskin."
"Några skador på båten har det inte blivit och jag kunde segla vidare söderut när jag var flott."
Passerande båtar reagerar inte
När vi närmade oss segelbåten såg vi en styrpulpetsbåt av märket Buster passera på nära håll. Endast en blind landkrabba hade kunnat undgå att se och förstå att segelbåten hade problem. Busterbåten kör vidare på cirka 100 meters avstånd utan att stanna till och fråga om något har hänt. Den hade troligtvis kunna dra segelbåten från grundet.
Passagerarbåt
En mindre passagerarfärja, typ Waxholmsbåt, passerar i hög fart och lämnade sina svall efter sig. Skepparen på den grundstötta båten vinkar förtvivlat att de ska sänka farten, svallvågor är det minsta han vill ha.
Skepparen på passagerarbåten borde vetat om grundstötningen. Det gick ut ett larm på VHF kanal 16 och samtal på kanal 74. Eftersom platsen angavs tydligt borde väl skepparen reagerat? Eller visste han ingenting? Säkert såg han den grundstötta segelbåten och säkert såg han även oss som cirkulerade i området. Men varför kör de förbi i full fart och lämnar svallen efter sig som ytterligare bidrar till att lyfta båten hårdare på grundet?
Såg passagerarfärjan för sent
Ombord på vår båt såg vi passagerarfärjan för sent. Vi hade blicken mot haveristen. Hade vi sett den tidigare hade jag ropat den på VHF kanal 16 och bett dem sänka farten.
Skepparen på den grundstötta segelbåten avslutade vårt samtal med: Den gamla devisen "genvägar äro senvägar" gäller alltjämt. Vi är båda två rörande överens om att grundstötningen skedde på grund av att marginalen mot land var på tok för liten i den friska pålandsvinden.

Att fundera kring:
·· Varför reagerade inte föraren av Busterbåten och stannade? Sjölagen säger att man är skyldig att hjälpa någon i nöd ända tills det är fara för eget liv.
·· Lyssnar inte skepparna på passagerarfärjorna på kanal 16?
·· Var detta överhuvudtaget ett sjöräddningsfall? Sjöräddning handlar om att rädda liv. Skepparen på den grundstötta båten hade enkelt kunna ta sig i land med jollen eller simmandes med flytväst. Det förelåg knappast någon risk för hans liv.

Kommentera gärna, skriv under med för- efternamn och bostadsort.

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut




Kommentarer
2. Bristande sjömansskap Henn Avasalu Södertälje 2011-10-18
1. Sjöräddning är gratis! Inte bärgning. Lasse Lundell Västra Frölunda 2011-08-01