VHF/SRC mars 2023

Hjälp oss göra båtlivet säkrare

Strategi säkrare båtliv 2020 - antalet skadade och drunknade ska minska


Bengt Utterström 2011-03-17

Motorbåten körde på Simpnäsklubb sent en kväll i höstmörker. Anledningen sades vara att de digitala sjökorten inte täckte området vilket försvårade navigationen. Sikten var god. Fyren var tänd. Radar användes inte. Enligt uppgift var ingen alkohol inblandad. Två personer ombord, inga personskador har rapporterats. Vilken lag eller regel hade kunnat förhindra denna olycka som kunde ha slutat riktigt illa?
Bild:Bengt Utterström
Motorbåten körde på Simpnäsklubb sent en kväll i höstmörker. Anledningen sades vara att de digitala sjökorten inte täckte området vilket försvårade navigationen. Sikten var god. Fyren var tänd. Radar användes inte. Enligt uppgift var ingen alkohol inblandad. Två personer ombord, inga personskador har rapporterats. Vilken lag eller regel hade kunnat förhindra denna olycka som kunde ha slutat riktigt illa?

Strategi säkrare båtliv 2020 är arbetsnamnet på en ny utredning som Transportstyrelsen startat på uppdrag av regeringen. Syftet är att halvera antalet allvarliga skador på människor och minska antalet dödsfall inom fritidsbåtlivet fram till år 2020. Alla större organisationer är med såsom Kustbevakningen, Polisen, Sjöräddningssällskapet, Försäkringsbolagen, SBU, Sweboat, Båtlivsutbildarna, Sportdykarna, SXK med flera. DagensBåtliv.se deltar också i utredningsarbetet och vår bedömning är att de uppställda målen kan nås utan nya lagar och regler.


Under de senaste sex åren har fritidsbåtlivet ökat med närmare 23 %. Trots det har antalet drunkningsolyckor minskat. År 2010 finns 29 personer registrerade som drunknat i fritidsbåtrelaterade olyckor. 2009 var motsvarande siffra 34.
Strategiarbetet har inletts med en två-dagars konferens. Frågor som "vad kan man göra för att minska antalet olyckor" och "vad orsakar dessa olyckor" har diskuterats. Någon sammanställning över vad som egentligen hände vid alla 29 drunkningstillbud har vi inte lyckats få fram, men en icke obetydlig del av olyckorna sker från små öppna båtar i samband med fiske i insjöar där män över 50 år faller överbord. Kategorin män över 50 år i insjöar är mest utsatt.
Så här fördelar sig drunkningarna 2010:
Kust, öppet vatten 6
Skärgård 6
Mälaren 2
Vänern 1
Vättern 0
Insjöar 9
Älv, å 3
Hamn, kanal 2
 
Viktiga frågor är - vad hade kunnat göras för att undvika varje enskild drunkning? Vilken utrustning eller lagregel hade gjort att dessa 29 personer skulle vara i livet idag? När en drunknig skett utreds olyckan av Polis. Tyvärr finns inte något samlat register där polisutredningarna redovisas.
Hjälp till att öka säkerheten
Under våren kommer olika referensgrupper att träffas och dina synpunkter är viktiga i det kommande arbetet. Kanske har du varit med om ett allvarligt tillbud som slutade lyckligt? Vad var det som gjorde att den händelsen inte blev en del i statistiken? Vad kan andra lära av dig i det fallet? Innebär fler och nya regler att färre omkommer?


Kom gärna med förslag på hur du tycker att säkerheten kan ökas för att antalet olyckor och dödsfall ska minska. Mejla till oss: redaktion@dagensbatliv.se

Här kommer du till Transportstyrelsens webbplats där det finns mer statistik att ta del av. *Klicka vidare*

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut