VHF SRC-bok

På gång:
Vi besöker tillbehörsmässan METS i november.
Sjösjuk på Gävlebukten

"Vi gjorde alla fel"


Bengt Utterström 2011-01-10

När kvällen är varm och ser ut så här, då är det lätt att nonchalera allt vad gott sjömanskap innebär. 
När kvällen är varm och ser ut så här, då är det lätt att nonchalera allt vad gott sjömanskap innebär. 

Båten rullade allt mera i den växande sjön. Illamåendet ökade gradvis för varje minut som gick. Jag började svettas och koncentrationen blev sämre. Jag hängde över relingen och kräktes! Hustrun hade redan tömt sin mage en första gång. Två personer ombord och båda var vi sjösjuka mitt på Gävlebukten. Vi gjorde alla fel!

Vi hade bestämt att vi skulle göra en lång etappstart på vår semestersegling utmed Norrlandskusten. Planen var att starta på kvällen från Roslagen, gå utanför Väddö, in vid Svartklubben, passera Öregrund och komma till Storjungfrun utanför Söderhamn som första hamn. Sträckan är cirka 116 sjömil och med drygt 7 knops fart hade vi cirka 16 timmar framför oss. Från Öregrund till Storjungfrun är det cirka 60 sjömil öppet hav över Gävlebukten.
Vi kastade loss strax efter klockan 20. Vi hade inte ätit middag, det blev under gång. Timmarna innan hade vi varit på barnkalas och fått i oss tårta och bullar. Det var varmt och jag hade bara kortbyxor och T-shirt på mig. En klädsel som otroligt sällan är tillräcklig på havet och på kvällstid. Lite småfrusen känner man sig hela tiden, fast man erkänner det inte så gärna. Klockan 22 började vi vaktindelningen. Jag vilade de första två timmarna, sedan hustrun i två timmar, byte igen och så vidare. Det var planen. Natten var fin och jag var uppe längre än vad vi kommit överens om. Strax före klockan tre på morgonen passerar vi Öregrund. Vi var båda två vakna. Jag kröp till kojs vid fyra. Det var fortfarande spegelblankt och vi siktade fyren Engelska grundet. Vi kom överens om att äta frukost vid 07.00. Innan dess hade det bara blivit en kopp te och en kaka under natten.
Inga mackor, ingen dryck förberedd
Vinden ökade på morgontimmarna och båten började rulla. Jag sov oroligt, knappast alls, och vid 7-tiden var det inte tal om att försöka laga till någon frukost. Vi hade heller inte förberett någonting i form av smörgåsar eller dryck. Jag var fortfarande klädd i kortbyxor, men hade nu en extra tröja på mig. Jag var frusen, men kände inte för att gå ned och ta på mig långbyxor och strumpor. Då kunde jag ju bli sjösjuk. Och sedan var ju solen på väg upp. Hustrun gick och lade sig. Efter en halvtimma kom hon upp och mådde inte bra. -Mår du dåligt, frågade jag. -Ja lite, men det är ingen fara, det går över. Efter 20 sekunder hängde hon över relingen och kräktes. Det tog mindre än fem minuter och så gjorde jag likadant. Födelsedagstårtan gick till Gävlebuktens botten.
Vi hade nu drygt fyra timmar kvar till Storjungfrun. Vi var båda sjösjuka. Ingen av oss ville göra någonting som kunde riskera att göra oss mera illamående eller göra något som krävde extra energi. Det handlade om att stå ut. Jag visste också att nu var vi inte någon stark besättning. Vinden får inte öka mera, då kan det bli svårt för oss att klara resan på ett säkert sätt. Måtte autopiloten fortsätta att jobba! Vätskebristen som uppstår vid kräkningar gjorde sig påmind. Jag märkte att jag fattade sämre beslut och gjorde felaktiga saker. Bland annat så skulle jag slänga ett dricksglas överbord för det hade spruckit i sjögången. I stället för att gå fram till hyttens dörr och slänga det stod jag inne i hytten och kastade det mot öppningen. Naturligtvis missade jag dörrhålet och träffade karmen. Inte så begåvat att krascha ett glas i sjögång inne i båten. Men det gjorde jag. Som tur var gick det inte i tusen bitar men ett 10-tal glasbitar plus glasflisor är inte heller så kul att ta reda på när man redan mår dåligt.
Båten rullade i sjön. Normalt har vi storseglet hissat över öppet hav. Det stöttar båten och ger en lugnare gång. Nu låg kapellet kvar över seglet. Slarvigt av oss, men det var ju så lugnt när vi åkte hemifrån. Resten av resan till Storjungfrun turades vi om att kräkas och till slut kom det ingenting annat än galla. Att dricka vatten var inte bra. Något för att öka sockerhalten och samtidigt få i oss vätska hade vi inte förberett oss med. Vi blev allt sämre. En tröst var att solen sken och det gav mod i oss när vi siktade Storjungfrun. Strax före 12.00 förtöjde vi. En kopp te och ett par mackor fick vi i oss då. Sedan sov vi i ett par timmar.
Hade vi förseglet utrullat?
När vi efteråt talade om överresans erfarenheter sa jag att vi hade fel segelsättning. Storseglet ger bättre stöd än en halvt utrullad Genua. Hustrun påstår att vi inte hade Genuan utrullad. Jag tror vi hade det, men jag är osäker. Än i dag vet varken hon eller jag om vi hade något försegel utrullat! Så förvirrat kan man tydligen uppfatta saker vid sjösjuka.
Sjösjuka
Sjösjuka har att göra med tolkningsproblem för hjärnan. Ögon och balansorgan ger olika information till hjärnan när båten gungar. Hjärnan har också brist på minnesbilder för ovanliga rörelsemönster. Symptomen på sjösjuka är att man börjar gäspa och man blir trött. Man börjar svettas, det övergår i ett illamående och slutligen kräks man. Sjösjuka kan förebyggas. Vi var dåligt förberedda inför vår första etapp på sommarens segling i mitten av juli. Vi gjorde alla fel.
Inga biverkningar
Sjösjuka går fort över när båten ligger still. Det gäller att få i sig näring och vila ett tag. Framåt kvällen kände vi oss ungefär som vanligt igen, om än lite trötta. Sjösjuka dör man inte av, men det har ändå förekommit dödsfall på grund av sjösjuka. Av ren desperation har personer kastat sig i havet och drunknat. Jag minns en gång som tonåring att jag helst ville kliva av båten när jag var sjösjuk. Det gäller att andra ombord är uppmärksamma på det så att det inte sker. Sommarens sjösjuka med kräkningar var första gången på över 35 år. Anledningen var att vi var dåligt förberedda.
Förbered dig så här
Innan en översegling över öppet hav måste man vara förberedd och ha planerat överresan. Om man blivit sjösjuk är det svårt att bli "frisk" under gång. Här följer några tips:
•· Ät en kolhydratrik måltid före avresan. Åk absolut inte iväg på fastande mage.
•· Gör i ordningen en termos med varm dryck som till exempel varm saft, blåbärssoppa eller nyponsoppa.
•· Gör några smörgåsar. Det är mycket enklare när båten ligger i hamn. På havet är det få som vill gå ned i ruffen och fixa mackor.
•· Se till att det finns kex och chokladbitar eller annat godis att tillgå.
•· Klä dig varmt. Det är fel att känna sig frusen. Kortbyxor och T-shirt passar otroligt sällan på havet.
•· Var utvilad innan avresa.
•· Blir du illamående, kräks hellre än att försöka låta bli. Se till att det finns en hink i närheten om det inte funkar över relingen.
•· Undvik att göra en havssegling första dagen. Det är en fördel om kroppen hinner vänja sig vid sjögång. De flesta blir inte sjösjuka efter några dagar ombord. Kroppen vänjer sig och du får "sjöben". Döva blir inte sjösjuka.
•· Det finns sjösjukepiller och plåster. Följ noga anvisningarna. De flesta preparat ska tas flera timmar innan avresan.
•· Båten måste vara sjöklar. Stuva allt löst. Ta bort kapell på segel. Se till att det finns bränsle för hela resan plus 50 % så slipper du oroa dig för att det ska ta slut.
•· Studera väderutsikterna. Det gjorde inte vi, morgonen var ju så lugn och stilla.
Under sjöresan
•· Var aktiv. Fäst blicken vid horisonten. Att styra är bra för att motverka sjösjuka.
•· Följ första tanken. Säger den "jag borde ta på mig en jacka" - gör det då direkt. "Jag borde dricka något" - gör det då direkt. "Jag borde kissa" - gör det då nu. "Jag borde reva" - gör det då nu. Allt detta och många andra saker blir bara värre om man väntar med att göra det.
•· Vila gärna om det går. Jag lägger mig gärna och sluter ögonen på båtens lugnaste plats som för vår del är i aktern.
•· Undvik att gå ned i ruffen för att hämta saker om du inte måste. Sjösjukan kan komma snabbt när den friska luften försvinner liksom ögats blick mot horisonten.

Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut







Comstedt Hydraulik mars 2021

DieselPower feb 2021

Ultra marin ankare feb 2020


Radarboken

SSRS hälp oss hjälpa dig

Bok Bortom horisonten