VHF/SRC mars 2023

Tingsrättens dom över-klagas i uppmärksammat Hallberg-Rassymål

Av Bengt Utterström 2010-11-12


Kommentera artikeln

Rubrik


Text


Signatur


E-post


För att skydda tidningen mot skräpinlägg, måste du sätta ett kryss i rutan nedan.





Totalt 5 kommentarer « Visa hela artikeln
5. Ägarens kommentar
Av Bengt Nordé 2011-01-04 19:24

Det är enkelt att ha åsikter när man inte sitter med fakta.
Alla besiktningar mm finns i original på www.blekingenaturfoto.se under rubriken Reportage/Hallberg-Rassy besiktningar/Läs mera ....

Ring mig gärna på 0455-49770 så pratar jag gärna båt en stund.
4. Titta på ytorna..
Av FredrikB 2010-12-05 22:21

Visst kan en borrtrissa dela sig, men då ska inte brottytorna vara blanka. Inte på ett homogent laminat.
Som sagt, låt ett gäng experter titta på båten igen.
3. Även Jag har lång erfarenhet
Av Arne 2010-12-05 18:53

Hej ! Har nu läst hela domen för att få en bild av händelseförloppet.Jag startade inom marina branchen 93.Och har monterat mycke utrustning i många olika båt fabrikat.Och vet att Orust tillverkade båtar genom gående haft bra skrov.Att det inträffar något fel ibland det är oundvikligt men inget av varven Rassy, Nord West eller någon annan skulle släppa iväg ett skrov som är obrukbart pga av fel. Och även Jag har borrat otaliga hål för olika bordsgenomförningar genom åren Och har också konstaterat att det händer att borr pluggen delar sej emellanåt pga av mekanisk påverkan när du borrar. Och att ytorna kan se ut som på bilden. Har då gjort en koll i snittytan i borrhålet med både knackning och använt verktyg för att kolla eventuellt släpp.Utan att det varit något problem ,någon gång har det hänt att jag sett separation men på en väldigt begränsad yta som varit lätt att åtgärda.
Så jag tror inte att den båt det här gäller har ett skrov som till större delen är helt kasst. Då skulle något gått väldigt fel i tillvekningen OCH alla som monterat utrustning i båten missat det. (det borras ett antal hål i skrovet under tillverkningen)är inte troligt.Arne
Orust EL & Maskinrep
2. Rykten eller skitsnack
Av Gunnar 2010-11-26 13:05

Har hört rykten om målsägaren av stämmningen som jag vill få bekräftade eller dementerade, enligt flera källor så finns flera stämmingar (>10) av andra företag med samma person som målsägare. Bla ecco skor.
Har även hört rykten att HR inte fått undersöka båten med egna metoder av ägaren.

HR har byggt kvalitetsbåtar under många år och att de skulle få denna typ av problem verkar osanolikt, att de inte skulle lösa en tvist om de har gjort fel är även det väldigt osanlikt.
1. HR tvisten.
Av Klas Stoltz 2010-11-22 14:18

Som gammal seglare sedan 40 år tillbaka har jag följande synpunkter. Bilden av den utsågade pluggen ser lite märklig ut. Normalt sett skall det vara tre skikt i ett sandwisch laminat. En kärna av balsa eller Divinycell omgiven av armerad polyester eller motsvarande härdande plast. Jag ser dock bara två skikt i pluggen.
Det som förvånar mig mest är dock HR´s attityd till sin kund som köpt en ny båt av varvet för ca 3,5 miljoner. Om HR hade varit förståndiga så hade man bara tagit in båten och erbjudit kunden en ny båt. Därefter reparerat upp den eventuellt defekta båten och sedan sålt den till ett rabatterat pris till en annan kund. Då hade alla parter blivit nöjda med handläggningen. Nu får HR istället offentligt schavottera i pressen som ett "fyrkantigt" varv som inte kan hantera sina kunder på ett vettigt sätt och framstår som ett varv som inte vill ta ansvar för felaktiga produkter.
Detta oavsett om kunden har rätt i sak eller inte. "Badwill" uppstår snabbt men tar oändligt lång tid att "tvätta" bort. HR borde ställt sig frågan; vilket blir den billigaste lösningen på lite sikt. Hur många order på nya HR båtar kommer man nu att tappa på grund av det inträffade?