Sleipner toppbanner jan 2013
Diesel Power 2014 maj

På gång:
Vi har talat med Najadvarvet och Hallberg Rassy.
Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:
Vi köpte 30 år gammal segelbåt i oktober

Våga pruta och motivera budet


Bengt Utterström 2011-11-26

Vi gillar sjövärdiga båtar som går mjukt i sjön. Vi gillar tyngden och styrkan hos Orustbåtarna. Därför valde vi bland dem.Här seglar en Hallberg Rassy 352. Bilden är från HRs bildarkiv.
Vi gillar sjövärdiga båtar som går mjukt i sjön. Vi gillar tyngden och styrkan hos Orustbåtarna. Därför valde vi bland dem.Här seglar en Hallberg Rassy 352. Bilden är från HRs bildarkiv.

Vi köp av gammal båt, sisådär 15 år och äldre, är det viktigt att du som köpare kommer över båten till rätt pris. En äldre båt kommer att behöva en hel del nyinvesteringar de första åren. Vad som är rätt pris är en omöjlig fråga, men gör en lista över de nyanskaffningar som du ser framför dig med nya båten. Prissätt den och visa den för säljaren. Då har du underlag för att motivera ett bud. Så köpte vi vår båt.


Begagnade båtar blir billigare

Priserna på äldre båtar förefaller vara fortsatt på väg ned. Det blir sällan affär på säljarens utgångspris. Våga pruta. Minst 20 %, i många fall är det motiverat med prissänkningar på upp emot 40 %. Speciellt gäller det äldre båtar. Med äldre menar vi minst cirka 15 år. Det är då de stora kostsamma nyinvesteringarna kommer smygande såsom segel, kanske hela riggen, motor, teakdäck, värmare och navigationsutrustning. Plus alla småsaker som har en förmåga att bli kostsamt i slutänden. Därför ska man inte betala för mycket för den begagnade båten.

Familjen köpte segelbåt i oktober
Under sommaren och hösten har vi följt priserna på ett antal båtar. Vi beslöt att köpa en båt tillsammans i familjen. Vi letade bland Orustbyggen. Vi vet att dessa är välbyggda, starka och har ett gott renommé. Dessutom tycker vi de är vackra. Vi är också väl medvetna om att moderna båtar är både lättare, rymligare i samma storlek, många gånger smartare planerade och seglar bättre. Vi vill ha det genuina, mycket trä i salongen och styrkan i skrov och däck. Vi är inga kappseglare, vi cruisingseglar gärna runt svenska kusten och till våra grannländer. Kanske seglar vi en dag utmed norska västkusten och eller till Skottland. För oss är det viktigt med en trygg båt till havs.
Vi ringade in Hallberg Rassy 352 och Najad 343.

Najad 343 är snarlik HR 352. De som är till salu tyckte vi var för dyra.
Najad 343 är snarlik HR 352. De som är till salu tyckte vi var för dyra.

Vad betalar vi för?
Det finns ett flertal HR 352 till salu liksom Najad 343. Några i Sverige och flera utomlands. De flesta av dem är närmare 30 år gamla. Vi kunde tänka oss att köpa båt från Holland, England och Tyskland eller från våra nordiska grannländer om vi inte hittat någon i Sverige. Det som är gemensamt för dessa båtar som är till salu är att prisnivån ligger från strax under 700000 till över 1,1 miljoner. Priset varierar med hänsyn till skicket. Många båtar har uppgraderats genom åren med ny motor, nya segel, ny navigationsutrustning med mera. I andra tycks tiden ha stått stilla. Vissa är slitna och inrökta och har teakdäck som knappt duger till ved.
Ny motor är ett plus, men om den är 7 till 10 år och inte en Volvo Penta, vad är den då värd? Är en fungerande MD21B lika mycket värd? Nya segel, men som är 5 till 8 år och båten har seglats långt utanför Sveriges kust, vad är dessa värda? Sol och saltvattnet söder om Sverige sliter oftast mera på seglen än vad segling i Östersjön gör.

Gör en lista
Vi gjorde en lista på den utrustning som vi anser bör vara i gott skick och prissatte den. Om utrustningen fanns gjorde vi en avskrivning på ungefär tio år. Är seglen tio år gamla räknade vi med att köpa nya. Motorn gav vi 20 års avskrivning på. Många säljare lyfter fram att mycket av utrustningen har uppgraderats, men även där finns det glädjekalkyler. Tänk på att det som är inköpt våren 2005 gör sin åttonde säsong till sommaren.
Navigationsutrustning som är äldre än 4 till 5 år har i stort sett värdet noll. Har man otur tillverkas inte navigatorn längre. En radar kan man dock oftast ge några år till i livslängd. En VHF utan DSC och med gammal antenn är inte värd många kronor.
I den båt vi köpte hade tiden i stort sett stått stilla. Den var till salu för 750000 kronor.

Så här såg vår nyinvesteringslista ut
Storsegel, genua och ny rulle för genua, 75000:-.
Motorn är sedan båten var ny. Ny på cirka 50 Hkr med montering, 150000:- (minst).
Pentrypump, slangar, länspump och ny toalett, 10000:-.
Nytt kylaggregat för kylen, 7000:-.
Ny värmare, 20000:-.
Navigationsutrustning med navigator, autopilot, radar, VHF och vindinstrument, 100000:-
Elektriskt ankarspel med tillbehör, 15000:-
Badplattform med stege, 7000:-
Kapell och Sprayhood, 10000:-
Diverse småsaker, 6000:-
Summa cirka 400000:-. För att det inte ska bli glädjekalkyler bör nog 10 % i extrakostnader plussas på. Nu är vi uppe i 440000 kronor. Då har vi inte räknat in nya dynor (befintliga 30 år, men fräscha) eller omläggning av teakdäck inom troligtvis 5 år. Kostar säkert minst runt 150000 kronor. Mattorna är ok, men inte så kul i färgen. Nya mattor ingår inte i beloppet ovan.
Det är lätt att förstå, att med en sådan här lista i handen, får en 30 år gammal båt som inte uppgraderats under åren, inte kosta för mycket i inköp. Slutsumma med nyinvesteringar blir då för hög. Som köpare kan vi aldrig räkna med att få igen utläggen för uppgradering. Priset 750000 plus 440000 gör ett nytt pris på cirka 1,2 miljoner. För de pengarna kan vi köpa en fin och välutrustad Hallberg Rassy 34 som är en 15 år yngre båt, har modernare skrov och är bättre seglare.

Därför bjöd vi 425000:- Det var så långt som vi ansåg oss kunna sträcka oss för aktuell båt. Vi är inte övertygade om att det priset är "rätt", kanske skulle det varit ytterligare 50000 kronor lägre? Vi tycker dock att vi kommit över båten på ett rimligt sätt. Säljaren var nöjd med att få båten såld. Vi löste ett problem för dem och de slipper nu tänka på ovissheten om att få den såld och kostnader med försäkring och varvshyra med mera. För dem är det en avslutad affär och de kan gå vidare med nya projekt. Många andra sitter fortfarande kvar med sina osålda båtar.

Vad är rätt pris?
Marknaden bestämmer priset heter det och visst är det så. Men om det inte säljs och omsätts båtar är det ju ett tecken på att säljare och köpare ligger för långt ifrån varandra.
Köper man en äldre båt är det förenat med risker som kan innebära stora kostnader. Den okunnige bör definitivt anlita en besiktningsman. Sedan vill man ju som köpare inte att båten ska bli för dyr. Drar det iväg i kostnader är det många gånger bättre att köpa en nyare båt och ta en större initialkostnad.

Det är med denna motivering som vi menar att äldre båtar ska ned i pris. De kräver stora ekonomiska insatser och en hel del jobb att få dem till ett "happy ship". Därför får inte ingångspriset vara för högt.

I kommande artiklar skriver vi om arbetet med båten, nyinvesteringar och hur man gör monteringar med mera under kategorin "Båtfix".

Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut




Kommentarer
2. Helt rätt! Ulf 2012-03-31
1. Till båtfolk kan man sälja vad som helst Henn Avasalu Södertälje 2011-12-03



Öviks kommun

Solteknik GPS mus

Nautisk U spalt 4

Kappsegla spalt 4

Plotterboken

SSRS hälp oss hjälpa dig

Auktionet maj 2013

Sök båt

Fritidssk o Bryggboden

Swed boat Lars W 200x200

Boatsecure